Hej!

Jeg bor i en gruppe med rækkehuse, hvor alle huse har samme udførelse. I vores hus valgte dog den første ejer ikke at have en køkkenø, men i stedet køleskab og fryser i en "pille" i køkkenet, hvor de andre har deres køkkenø.

Jeg vil nu selv bygge en køkkenø og undrer mig om væggen er bærende. Min nabo var i en lignende situation for 7 år siden og gennemførte nedrivningen, så med tanke på at vores huse er identiske, tror jeg ikke, at der er nogen risiko, men jeg vil stadig spørge.

• Plantegning af parhus med køkkenområdet markeret, viser placering af køleskab og fryser i køkken.
  • En hvid væg i et lyst køkken med træparketgulv, set i dæmpet belysning. Væggen er muligvis en del af en tidligere opstilling med køleskab og fryser.
  • Væg i køkken uden køkkenø, med træbund og synlige stikkontakter.
  • Bygningsplan af et parhus, sektion A-A, viser strukturelle detaljer og placering af niveauer.
Væggen ser for svag ud til at være bærende. Derudover er der ingen antydninger fra plantegningen om, at væggen skulle være en del af noget bærende system.

Jeg ville:
- Undersøge, om der kan ses nogle bærende elementer, der forbinder oven på væggen, for eksempel en søjle eller en tagstol, der er sammensat der (sandsynligvis ikke).
- Tjekke, hvordan væggen er opbygget ved at skrue nogle plader af. Er væggen lavet af 45x70 eller stålreglar, så er den med stor sandsynlighed ikke bærende.

• Synes
Anonymiserad 405730 og 1 anden
  • Laddar…
A a_w sagde:
Er væggen lavet af 45x70 eller stålregul, så er den med størst sandsynlighed ikke bærende.
Godt tænkt. Men, jeg har en bærende væg med 45x70........

• Synes
SvanteC og 1 anden
  • Laddar…
okay, givet at det ville være 45x45 er det en tydelig indikation på, at det kun drejer sig om en ikke-bærende væg?

• Synes
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Ja absolut, det er en tydelig indikation. Jeg ville sove roligt

• Synes
igelkatten
  • Laddar…
K Kane sagde:
Godt tænkt. Men, jeg har en bærende væg med 45x70........
Absolut, 45x70 kan være bærende. Men man plejer at undgå at lave vægge i "moderne" huse bærende med denne type træ, det er nok at bore en pex-slange med 30 mm hul, så har man allerede mistet en stor del af bæreevnen i en regel.

• Synes
igelkatten
  • Laddar…
A a_w sagde:
Absolut, 45x70 kan være bærende. Men man plejer at undgå at lave vægge i "moderne" huse bærende med denne type tømmer, det er nok at bore en pex-slang ind med 30 mm hul, så har man allerede mistet en stor del af bæringen i en regel.
Indtil videre står huset stadig, bygget 1990. c/c 400 på reglerne i den bærende væg.

BirgitS
I igelkatten sagde:
Jeg bor i en gruppe med rækkehuse hvor alle huse har samme udformning. I vores hus valgte dog den første ejer at ikke have en køkkenø men køleskab og fryser i en "søjle" i køkkenet hvor de andre har deres køkkenø.

Jeg vil nu selv bygge køkkenø og undrer om væggen er bærende. Min nabo var i en lignende situation for 7 år siden og gennemførte rivningen, så med tanke på at vores huse er identiske tror jeg ikke at det er nogen risiko men jeg vil alligevel spørge.
I hvilken retning går tagryggen?
Det er det som afgør om vægge op-ned eller højre-venstre på plantegningen kan være bærende.

Har du nogen bjælke i loftet et sted?
Har naboerne med en køkkenø det?

Sådan ser det ud bag ved gipset.

• Bag gipset: Trækonstruktion med ledninger, stikkontakt og rør i væg.
  • Vægkonstruktion med gips fjernet, afslører træramme, ledninger og elboks.
Undskyld, jeg læste sjusket. Ja, der går en bjælke ved den grønne streg.

• Plantegning med markeret grøn bjælke over et område, der hedder KØK (køkken), og en rød cirkel omkring "K F".
Senest redigeret:
I igelkatten sagde:
Undskyld, jeg læste sjusket. Ja, der går en bjælke ved den grønne streg
Tagryggen går lige igennem huset.

Det ser ud til, at de har bygget indertaget med gips, før de byggede væggen i spørgsmålet. Dette er en yderligere indikation på, at den ikke er bærende.

• Synes
igelkatten
  • Laddar…
A a_w sagde:
Det ser ud som at de har bygget loftet med gips, før de byggede væggen i spørgsmålet. Dette er en yderligere indikation på, at den ikke er bærende.
Det er korrekt, loftet er lavet, før væggen blev sat op.

BirgitS
I igelkatten sagde:
Undskyld, jeg læste sjusket. Ja, der går en bjælke ved den grønne streg
Så er det sandsynligvis den væg, der er bærende, dvs. bærer dæklaget for etagen ovenover. Ikke sandsynligt, at der er noget bærende i væggene omkring køleskab og fryser.

• Synes
igelkatten
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.