Hej!
Jeg bor i en gruppe med rækkehuse, hvor alle huse har samme udførelse. I vores hus valgte dog den første ejer ikke at have en køkkenø, men i stedet køleskab og fryser i en "pille" i køkkenet, hvor de andre har deres køkkenø.
Jeg vil nu selv bygge en køkkenø og undrer mig om væggen er bærende. Min nabo var i en lignende situation for 7 år siden og gennemførte nedrivningen, så med tanke på at vores huse er identiske, tror jeg ikke, at der er nogen risiko, men jeg vil stadig spørge.
Jeg bor i en gruppe med rækkehuse, hvor alle huse har samme udførelse. I vores hus valgte dog den første ejer ikke at have en køkkenø, men i stedet køleskab og fryser i en "pille" i køkkenet, hvor de andre har deres køkkenø.
Jeg vil nu selv bygge en køkkenø og undrer mig om væggen er bærende. Min nabo var i en lignende situation for 7 år siden og gennemførte nedrivningen, så med tanke på at vores huse er identiske, tror jeg ikke, at der er nogen risiko, men jeg vil stadig spørge.
Væggen ser for svag ud til at være bærende. Derudover er der ingen antydninger fra plantegningen om, at væggen skulle være en del af noget bærende system.
Jeg ville:
- Undersøge, om der kan ses nogle bærende elementer, der forbinder oven på væggen, for eksempel en søjle eller en tagstol, der er sammensat der (sandsynligvis ikke).
- Tjekke, hvordan væggen er opbygget ved at skrue nogle plader af. Er væggen lavet af 45x70 eller stålreglar, så er den med stor sandsynlighed ikke bærende.
Jeg ville:
- Undersøge, om der kan ses nogle bærende elementer, der forbinder oven på væggen, for eksempel en søjle eller en tagstol, der er sammensat der (sandsynligvis ikke).
- Tjekke, hvordan væggen er opbygget ved at skrue nogle plader af. Er væggen lavet af 45x70 eller stålreglar, så er den med stor sandsynlighed ikke bærende.
okay, givet at det ville være 45x45 er det en tydelig indikation på, at det kun drejer sig om en ikke-bærende væg?
Indtil videre står huset stadig, bygget 1990. c/c 400 på reglerne i den bærende væg.A a_w sagde:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,166 indlæg
I hvilken retning går tagryggen?I igelkatten sagde:Jeg bor i en gruppe med rækkehuse hvor alle huse har samme udformning. I vores hus valgte dog den første ejer at ikke have en køkkenø men køleskab og fryser i en "søjle" i køkkenet hvor de andre har deres køkkenø.
Jeg vil nu selv bygge køkkenø og undrer om væggen er bærende. Min nabo var i en lignende situation for 7 år siden og gennemførte rivningen, så med tanke på at vores huse er identiske tror jeg ikke at det er nogen risiko men jeg vil alligevel spørge.
Det er det som afgør om vægge op-ned eller højre-venstre på plantegningen kan være bærende.
Har du nogen bjælke i loftet et sted?
Har naboerne med en køkkenø det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 166 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,166 indlæg
Klik her for at svare