Hej! Vi har et rum, der har en olietank i sig, hvor vi gerne ville save olietanken itu og derefter rive væggen ind til det tilstødende rum. Væggen er af letbeton (vi tror 10cm tykkelse, men skal gøre os mere sikre på dette i dagene).
Et mareridt ville jo selvfølgelig have været at rive en bærende væg ned, og det virker som om, spørgsmålet er lidt for simpelt at spørge en konstruktionsfirma om. Så tænkte på at høre, om nogen her kan pege mig i den rigtige retning for at finde ud af, om denne væg er bærende eller ikke?
Billede 1 er en tegning, 2 er den tekniske beskrivelse, og 3 er et billede af væggen fra tankens side, som vi ønsker at rive ned.
Et mareridt ville jo selvfølgelig have været at rive en bærende væg ned, og det virker som om, spørgsmålet er lidt for simpelt at spørge en konstruktionsfirma om. Så tænkte på at høre, om nogen her kan pege mig i den rigtige retning for at finde ud af, om denne væg er bærende eller ikke?
Billede 1 er en tegning, 2 er den tekniske beskrivelse, og 3 er et billede af væggen fra tankens side, som vi ønsker at rive ned.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 326 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,326 indlæg
Lidt mere fakta kan være nødvendigt 
- Hvornår er huset bygget?
- Hvad består etageadskillelsen over væggen af, beton?
- Hvor tyk er væggen (ved, at du skal tjekke det
?
EDIT: Ser, at det er betonetageadskillelse ;-)
- Hvornår er huset bygget?
- Hvad består etageadskillelsen over væggen af, beton?
- Hvor tyk er væggen (ved, at du skal tjekke det
EDIT: Ser, at det er betonetageadskillelse ;-)
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 326 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,326 indlæg
Desværre er det ikke så enkelt, i teorien ja, i praksis ikke.mexitegel sagde:
Med tiden bevæger huse sig, og vægtene kan omfordeles en del. Betonbjælkelag, der hviler på 10 cm gasbeton, kan have sat sig med tiden og lagt mere og mere vægt på væggen.
Jeg har personligt oplevet dette fænomen i et hus fra samme epoke som TS, så jeg ved med 100% sikkerhed, at det kan ske. Man antog, at gasbetonvæggen (blåbeton hvad jeg husker) som var 10 cm ikke var bærende, rev den ... og fik store sætningsskader i overetagen ovenover, fordi betonbjælkelaget svajede ned nogle centimeter.
Nej det styrtede ikke sammen, men der var mærkbare konsekvenser på etagen ovenfor.
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 326 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,326 indlæg
En måde er at sikkerhedsstøtte med kraftige skruestøtter ved siden af væggen, rive væggen og derefter forsigtigt begynde at aflaste støtten. Bemærker man bevægelser på etagen ovenover, så må man spænde op og lave en søjle i midten, som tager sig af den spænding, der er opstået med årene.
Slet ikke sikkert, at det sætter sig hos dig, væggen er jo ret tæt på kanten derudover, men jeg ville bare påpege risikoen
https://www.google.com/search?q=skruvstämp
Slet ikke sikkert, at det sætter sig hos dig, væggen er jo ret tæt på kanten derudover, men jeg ville bare påpege risikoen
https://www.google.com/search?q=skruvstämp
Den plan kan jeg godt lide.Mats-S sagde:
En måde er at sikre med kraftige screwstamps ved siden af væggen, rive væggen og derefter forsigtigt begynde at aflaste stemplerne. Hvis man bemærker bevægelser på etagen over, skal man spænde op og lave en søjle i midten, der håndterer den spænding, der er opstået med årene.
Det er slet ikke sikkert, at det sætter sig hos dig, da væggen er ret tæt på kanten desuden, men jeg ville bare påpege risikoen
[link]
For at præcisere:
1. Jeg køber fx to stempler
2. Fjerner to kolonner af letbetonblokke på en jævn afstand i væggen.
3. Spænder stemplerne i disse mellemrum
4. Rive resten af væggen
5. Sænker stemplerne fx nogle få millimeter
6. Ser om taget sætter sig og forsøger at følge efter stemplerne
Mats-S
Byggeveteran
· Sollentuna
· 3 326 indlæg
Mats-S
Byggeveteran
- Sollentuna
- 3,326 indlæg
Forudsat at væggen kan anses "ikke-bærende", 10 cm blåbetong.
1. Har du held, kan du måske leje billigt, alternativt brugt på blocket eller lignende. Ellers kan du sikkert sælge dem, når du er færdig.
2-3.
- Du kan stille støtten ca. 50 cm ind i det store rum, hvis du har et hårdt, stumt gulv der, f.eks. betongulv. Så bliver nedrivningen lettere.
- Fordel trykket fra hver støtte ved hjælp af en ca. 50 cm planke i bunden og ca. 50 cm regel i klemmen i toppen.
- Meget vigtigt at støtten står stabilt og fast, hårdt skruet. Hvis der ikke er noget fast underlag, må du gøre som du har tænkt, forhåbentlig er det stabilt under den eksisterende væg
5.
Løft skiftevis ca. 2-3mm og lad der gå nogle timer imellem. Eftersom du løfter støtten, skal du sætte noget blødt imellem den og loftet, så de ikke vælter. Men i begyndelsen bliver de nok siddende, da jeg tror, at du har lidt bevægelse nedad i bjælkelaget.
Tjek døre/vægge på etagen ovenover for sværdhedsgrader og revner. Hav også et kontrolpunkt midt over rummet i kælderen for at verificere sætningen.
Stres ikke over dette trin, lad det tage sin tid, så bjælkelaget stabiliserer sig. Forvent, at der bliver en mindre sætning på måske 5 mm, men absolut ikke flere centimeter.
Mange synes sikkert, at jeg overdriver nu, væggen er jo ikke bærende ... men som sagt, i et så gammelt hus kan man ikke med 100 % sikkerhed sige, at der ikke er opstået en bæring i væggen ... Better Safe than Sorry ;-)
1. Har du held, kan du måske leje billigt, alternativt brugt på blocket eller lignende. Ellers kan du sikkert sælge dem, når du er færdig.
2-3.
- Du kan stille støtten ca. 50 cm ind i det store rum, hvis du har et hårdt, stumt gulv der, f.eks. betongulv. Så bliver nedrivningen lettere.
- Fordel trykket fra hver støtte ved hjælp af en ca. 50 cm planke i bunden og ca. 50 cm regel i klemmen i toppen.
- Meget vigtigt at støtten står stabilt og fast, hårdt skruet. Hvis der ikke er noget fast underlag, må du gøre som du har tænkt, forhåbentlig er det stabilt under den eksisterende væg
5.
Løft skiftevis ca. 2-3mm og lad der gå nogle timer imellem. Eftersom du løfter støtten, skal du sætte noget blødt imellem den og loftet, så de ikke vælter. Men i begyndelsen bliver de nok siddende, da jeg tror, at du har lidt bevægelse nedad i bjælkelaget.
Tjek døre/vægge på etagen ovenover for sværdhedsgrader og revner. Hav også et kontrolpunkt midt over rummet i kælderen for at verificere sætningen.
Stres ikke over dette trin, lad det tage sin tid, så bjælkelaget stabiliserer sig. Forvent, at der bliver en mindre sætning på måske 5 mm, men absolut ikke flere centimeter.
Mange synes sikkert, at jeg overdriver nu, væggen er jo ikke bærende ... men som sagt, i et så gammelt hus kan man ikke med 100 % sikkerhed sige, at der ikke er opstået en bæring i væggen ... Better Safe than Sorry ;-)
Senest redigeret:
Gode synspunkter, kan bare tilføje, at det ikke koster mange kroner at leje stämp. Vi taler et sted mellem 20 kr/st/døgn, ifølge mig ikke værd at rode med at købe/sælge, hvis man ikke har flere projekter i gang.
Begynd med at banke en sten ud ved taget, da vil du se, om mellemrummet mod taget er udfyldt. Sandsynligvis er det en væg ( løs ), der er muret op, efter at tanken er kommet på plads, sådan gjorde man før. Tanken blev skjult og er sikkert af en firkantet eller rektangulær slags. Ingen luger eller huller i væggen til inspektion da.H Hatmpatn sagde:Den planen gillar jag.
För at præcisere:
1. Jeg køber siger to stempler
2. Fjerner to kolonner af letbetonklodser på en jævn afstand på væggen.
3. Spænder stemplerne i disse mellemrum
4. Rriver resten af væggen
5. Sænker stemplerne siger nogle få millimeter
6. Ser om taget sætter sig og forsøger at følge efter stemplerne
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Är denna vägg bärande mellan kök och vardagsrum?
Kök -
Hur fixar jag denna vägg, målad med blyfärg, på ett säkert sätt
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Hur fixar jag denna vägg enklast?
Färg, Måla & Tapetsera -
Är denna vägg bärande? Håller på att bli tokig...
Planlösningar -
Hvad skal jeg gøre med denne væg? Lydisolering eller bare overfladebehandling?
Byggematerialer & Byggeteknologi