Jeg fik følgende anbefaling, da jeg talte med en person, der har arbejdet med sprøjteisolering i mange år.
Han sagde, at man kan undlade luftspalte i taget, hvis man i stedet bruger en variabel dampspærre på indersiden. Konstruktionen ser ud som min skitse viser.
1. Båndplade og undertagspap
2. Råspont
3. Spær med celluloseisolering i felterne
4. Variabel dampspærre
5. Lægte 28x70
6. Gips
Er dette en risikofri konstruktion?
Jeg er ikke interesseret i spekulationer eller besserwissere.
Jeg ved ikke, om du klassificerer mig som en forståsigpåer, men meget er risikofrit i begyndelsen, som for eksempel kernekraft (obs ironi), enstegs-tætnede facader, trykimprægneret træ i syllen, plastikmaling overalt osv. Vi har haft så mange nye byggemetoder, der skulle være gode, men som har vist sig at være mindre gode. Hvis jeg skal bygge til mig selv, så vil jeg have gamle afprøvede metoder, som jeg ved fungerer over tid, og så må hver enkelt beslutte, hvordan de vil gøre. Nu lyder jeg måske lidt gammel og bagstræbende, men jeg har set lidt for mange forsøg, der har ramt privatkunder hårdt.
Jeg ved ikke, om du klassificerer mig som forståsigpåer, men meget er risikofrit i starten, typ atomkraft (obs ironi), enkellags facader, trykt træ i sokkel, plastmaling overalt osv. Vi har haft så mange nye byggemetoder, som skulle være gode, men som har vist sig at være mindre gode. Skal jeg bygge til mig selv, vil jeg have gamle gennemprøvede metoder, som jeg ved fungerer over tid, så må hver enkelt beslutte, hvordan de vil gøre. Nu lyder jeg måske lidt gammel og bagstræberisk, men har set lidt for meget forsøgsvirksomhed, som har ramt private kunder hårdt.
Du foretrækker altså "gammel hæderlig" udendørsventileret luftspalte, som er en anerkendt risikokonstruktion? Ok, jeg måske raljerer lidt, og jeg har ingen information om, hvordan TS' konstruktionsforslag klarer sig i 100 år. Jeg mener bare, at gamle byggemetoder ikke altid er nogen garanti for succes, masser af huse med koldstillet/ventileret loft og isolerede tage med luftspalte har problemer med skimmelvækst på undertaget.
Mange konstruktioner fungerer, hvis alt monteres efter alle kunstens regler. Desværre ser branchen ikke altid sådan ud. Der findes mange gamle huse, som har stået i mange år, og der findes også mange nye huse, som skal renoveres og saneres, når de kun er et par år gamle på grund af sjusk, fusk, ren dovenskab eller uvidenhed om, hvordan det fungerer på lang sigt. Ingen konstruktion er uden risiko, som jeg ser det.
Med tanke på at tagpladen er diffusionstæt, så ER det en risikokonstruktion. Fugtigheden skal bevæge sig mod damptrykket for at forlade væggen indad i stedet for udad.
Som sædvanligt med risikokonstruktioner KAN de fungere, det bliver i sidste ende statistik.
Det er ikke en del af KAs rolle at godkende konstruktioner, han eller hun skal underskrive, at han har kontrolleret, at bygherren har opfyldt konstruktionsregler og fugtsikkerhed i dette tilfælde. Bygherren kan bevidne det selv eller oftere ved at lade entreprenøren være ansvarlig for det.
Konstruktionen fungerer forudsat at diffusonspærren er absolut helt tæt. Man bør tænke på at selv små huller i diffusonspærren er utilgivelige i en sådan konstruktion. Dette ifølge en afhandling fra Lunds universitet.
En luftspalte mellem isolering og råspont er mere tilgivende for perforeringer ifølge samme afhandling.
Konstruktionen fungerer forudsat, at diffusionsspærren er absolut helt tæt. Man bør tænke på, at selv små huller i diffusionsspærren er ubarmhjertige i en sådan konstruktion. Dette ifølge en afhandling fra Lunds universitet.
Et luftspalte mellem isolering og råspont er mere tilgivende for perforeringer ifølge samme afhandling.
Link til afhandlingen: [link]
Tak! Det der var meget klargørende. De skrev også, at en variabel dampbremse var bedre end en tæt i en konstruktion uden ventilation.
Jeg vil køre på en variant, hvor jeg laver en udluftningskanal i hvert lægtespor, som består af to lægter med 20 centimeters afstand med en vindfolie over. De danner så en udluftning på 20 x 3,5 cm. Det burde fungere.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.