Lad os se, om jeg kan forklare dette på en god måde, når man ikke altid kender termerne.
Har med et billede og en "tegning" som hjælp.
Det, jeg undrer mig over, er, om den gule stolpe nederst i trappen har en funktion eller ej. Føles som om jeg burde kunne fjerne den, men det er ikke noget, jeg vil tage chancen med...
Har tegnet bjælkelaget op i gråt i billedet nedenfor. Stolpen står ved den røde cirkel, altså præcis under fastgørelsen af bjælkelagsbjælken i den tværgående bjælke ved hullet til underetagen.
Den tværgående bjælke er fastgjort i næste bjælkelagsbjælke og står i det andet hjørne på søjlen i hjørnet af trappen.
Er det indlysende, at den gule stolpe kan fjernes, eller skal jeg kontakte en konstruktør?
Er det måske lige så indlysende, at den skal blive stående?
Lidt forskellige cc på bjælkelaget i dette tilfælde. Fra højre: 500, 600 (her er stolpen), 400 (fuld længde bjælken).
Det kan meget vel være sådan, at der går elstigare eller en anden vigtigere elkabel på den der stolpe (eller "i" den hvis det er flere planker), det er i hvert fald en ikke helt usædvanlig måde i gamle huse at man trækker elen på den måde gennem trappeopgangen.
I øvrigt er jeg enig med @Demmpa, den har nok ingen bærende funktion.
Nogen årsag til at den sidder der findes nok, det virker næsten som en tilføjelse, (måske gynger gulvet oppe mod trappen), det ser ud som om afvekslingen i trappehullet er langt der hvor den evt. stytter, afvekslingen ligger nok på den i trappehjørnet og fæstet i bjælkelagsreglen til højre på fotoet. I den sidder der nok andre regler på midten, så det afhænger af hvilken grovhed afvekslingen har samt bæreevne, så den ikke bøjer nedad, i øvrigt kan det være kosmetisk, men det ser ikke sådan ud.
Jeg tror/håber, at den oprindelige grund er, at der nok sad en væg langs trappen. Har dog ingen tegninger af dette, og da jeg overtog huset, var denne del ikke længere original.
Den er ikke tilføjet senere, for den har en "fod" indstøbt i betongulvet.
Ingen el, så intet sådant.
Stolpen i trappevinklen skal absolut blive. Legede med tanken om at bytte den til noget mere slankt, men tværbjælken er fræset ud til el, så der er risiko for, at den er svækket, og så behøver man nok en så bred stolpe, at den kan gribe om udhuling.
Alle de grå bjælker er cirka 9" x 2" og sidder fastgjort med en form for balksko. Et metalbånd, solidt gods, der er ophængt over bjælken og derefter går som et U under den indkommende bjælke.
Hvis du nøje undersøger stolperne og andre regler, kan du se, om der har været nogle fastgørelser der, skrue- eller sømhuller, som stemmer overens med hinanden, så kan du drage en konklusion om, at der har været en indspikeret trappe, der er blevet åbnet. Da der er stolpefod, kan der være noget med svaj på gulvet ovenfor, men det kan man ikke sige på afstand, det skal testes og ses på stedet, der er 1500 i alt hæng der uden stolpe, normalt ca. maks 900 i trappehul.
Føles som en enkel løsning da.
Jeg fjerner den og prøver. Hvis det bliver svaj, skal den være der, ellers ikke.
Du skal nok have et faldsikring på siden af trappen i hvert fald, og så kan du sætte et 2 tommer stålrør mellem gulv og loft og bræt det ind, bliver ikke så groft da.
Njae,
Faldsikring har man brug for, hvis man skal følge reglerne, men det kommer jeg ikke til at gøre. Indbrædt 2" bliver i princippet det samme som i dag. Stolpen er 2"x4".
Derimod kan det nok være sådan, at hvis den behøves, så erstatter jeg den med firkant profil i stål, som jeg bare lakerer. Har allerede stålstolper til mønstren, så det udseende findes allerede i huset.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.