Hej
Da vi skal ændre planløsningen i det nuværende hus, undrer jeg mig over, om dette fagværk er selvbærende.
Tror egentlig ikke andet end, at det er tilfældet, da alle indervægge er med 45*45 regler, og der er ingen gennemgående væg i midten. Skal åbne helt op mellem køkken og soveværelse 1 + soveværelse 4 for at lave en åben planløsning køkken/stue der og derefter bygge en gang i den eksisterende stue, hvor den resterende del af stuen skal blive et nyt soveværelse

Teknisk tegning af et fackverk vist med mål og dimensioner, viser detaljer om konstruktionens styrke og opbygning for husrenovering.
Plantegning over et hus viser adskillige værelser, køkken og carport. Diskussion om ændring af planløsning for at skabe åbent køkken/stue område.

peternicklas
Selv 45or bærer last. Jeg havde ikke rørt nogle vægge.

Det bør fremgå af spærtegningen, om en oplægning "på midten" kræves.
Er der nogen bemærkning om dette i beskrivelsen?
Og jeg ser ikke nogen sådan markering på fotoet af tegningen.

Derfor tror jeg, det er OK at fjerne mellemvæggene.
Men bemærk, jeg er ikke ekspert på dette!

Med de dimensioner og et spænd på 8 meter ville jeg stikke halsen ud og sige, at Ja de der er selvbærende.
Men hvis jeg var dig, ville jeg nok ikke stole kun på mig. 😉

• Synes
Mikael_L
  • Laddar…
thomasx sagde:
...
Men hvis jeg var dig ville jeg nok ikke stole kun på mig. 😉
Jeg ved, vi arrangerer en afstemning!

Folkets magt, demokrati, er jo altid rigtig :)

• Haha
Kung Louie
  • Laddar…
Chancen er som sagt stor, at de er selvbærende, men det kunne være som i vores hus, at du har en "delad hjärtvägg" (usikker på om begrebet er korrekt), så at væggen mod de to soveværelser er bærende i den venstre del, og væggen mod køkken og badeværelse i den højre del. At det er sådan fremgår ikke af vores husplan, det er noget vi har fået at vide af naboer, og har kunnet konstatere, at det passede i forbindelse med ombygning.

Hej, skal også tilføje, at der allerede er et "valv" optaget af den tidligere ejer, så døråbningen til køkkenet nu er ca. 250 cm bred. Der er ikke monteret nogen limtræsbjælke eller lignende på denne. Så i princippet er det nu kun væggen bag garderoberne i Soveværelse 1, som jeg vil have væk.

Men for at være på den sikre side, er det måske ligeså godt at montere en limtræsbjælke på loftet for en sikkerheds skyld.
Kan vel ikke koste mange kroner?

Jeg har aldrig set en sådan tagkonstruktion som ikke var selvbærende. Men sammenlign for en sikkerheds skyld dimensioner og knuder med en dimensioneringstabel fra tiden.

Hej,
Er det Smålandsvillan, bygget omkring 80'erne??

Hvorfor jeg spørger? Fordi da har vi samme tagspær og vores er bærende, jeg har revet alle indervægge ud og din planløsning og alt ser meget lig ud vores hus. Så det ud..

Har samme fagværk hjemme som I har. Dog har jeg kiler yderst i vinklen, hvor hanebjælken møder overliggeren/overrammen. Vores er i hvert fald selvbærende.

Så jeg stiller mig i det "selvbærende led". Ville blive ret overrasket, hvis dette behøvede bærhjælp nedefra.

Sav væggene ned med motorsav langsgående og se, om de napper 😎

Spøg til side. Du kan jo altid kigge ind på en eller anden garagetilvirkers hjemmeside og se. Fx Mellby garage bruger jo denne tagstolsmodel som selvbærende.

Jeg påstår, at tagkonstruktionen ikke er selvbærende. Jeg ser ingen angivne sømantal i forbindelserne. Der er ingen kile i mødet mellem overramme og underramme. Sømpladerne over samlingen i underrammen er i det ynkeligste lag.

Hvis tagkonstruktionen var selvbærende, ville der være behov for solide sømplader i underrammen. Der bliver et stoort trækkende moment der. For nogle årtier siden sømmede jeg tagkonstruktioner med 7,5 meters spændvidde. Masser af søm i hver trædel. I en plade på 77 x 152 mm er der ikke så mange huller. Derudover er det uhensigtsmæssigt at sømme så tæt på enden. Træet flækker og kan slet ikke bære nogen last.

Gjorde da beregningen i dos-programmet som fulgte med Tagstolbogen. Kan ikke køre programmet længere. Måske kan nogen anden hjælpe dig.

Mvh / Findus

findus42 sagde:
Jeg påstår, at tagstolen ikke er selvbærende.
Jeg ser ingen angivne sømmængder i forbindelserne.
Der er ingen kile i mødet mellem overrammen og underrammen.
Sømpladerne over samlingen i underrammen er i det ynkeligste lag.

Hvis tagstolen havde været selvbærende, ville der være brug for robuste sømplader i underrammen. Der bliver et stort trækende moment der. For nogle årtier siden sømmede jeg tagstole med 7,5 meters spændvidde. Masser af søm i hver trædel. I en plade på 77 x 152 mm er der ikke så mange huller. Desuden er det uhensigtsmæssigt at sømme så tæt på enden. Træet splitter, og kan ikke bære nogen last overhovedet.

Udførte da beregningen i dos-programmet, der fulgte med Tagstolsbogen. Kan ikke køre programmet længere. Måske kan nogen anden hjælpe dig.

Venlig hilsen / Findus
Jeg var inde på præcis samme spor, hvorfor jeg først spørger om hvilken hustilproducent der står bag. I vores tilfælde kommer nemlig tagstolene som kassetter med bjælkedækket. Og har kunden samme producent, Smålandsvillan, så er de selvbærende til 90%.

Men hvis ikke, så gør sømpladen i underkanten midt på underrammen, at jeg aldrig ville rive væggen, før jeg undersøgte dette mere grundigt. For det træk, der vil opstå der, ser ikke ud til, at den plade er dimensioneret til. Eller rettere sagt sømforbindelsen.

Det er et LB Hus fra 75

keckepro sagde:
Det er et LB Hus fra 75
OK, men gør så da at du kontakter dem og spørger. For de producerer vel stadig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.