Ved, at der findes flere tråde om dette fænomen, men alle huse er jo forskellige, så jeg håber, I undskylder, at spørgsmålet tages op igen. Vores hus, et etplanshus med indrettet kælder, har ved trappen en espalier ifølge billedet nedenfor. Denne vil vi gerne fjerne og erstatte med et hoftehøjt gelænder i stedet. Spørgsmålet er bare, om denne espalier kan have nogen form for bærende konstruktion? På tegningen er den med, men vises der som en almindelig væg, bare med streger i (se forklarende billede nedenfor).

På nedre plan er der ingen væg på samme sted som hvor espalieren på øvre plan findes.

Kan man finde ud af dette på nogen måde, eller er det allerede med ovennævnte forklaring plus billeder klart om den er bærende eller ej?

En lysfarvet spaljé ved en trappeopgang i et enplanshus med indrettet kælder. En simpel tegning der viser en væg, hvor den venstre halvdel er solid, og den højre halvdel har stiplede linjer, muligvis som en delvist åben struktur.

Jeg har meget svært ved at tro, at en spalje skal være bærende. Hvis der desuden ikke er noget støtte under, er jeg næsten overbevist.

Er der nu overetage, eller er det et koldloft ovenover?

Har svært ved at tro, at den skulle være bærende.

Den er ikke bærende. Visse sådanne her espalier har en kraftig stolpe yderst fra gulv til loft, den er i så fald oftest bærende.

Tak for så mange og hurtige svar. Ja, det er et koldloft ovenover. Jeg har selv svært ved at tro, at den er bærende, men man bliver jo altid lidt bekymret over ændringer i et hus, man ikke selv har bygget. Jeg stoler på jer og saver den ned, så får vi se, hvad der sker. Lover at informere jer, hvis det viser sig, at taget er faldet sammen. Hvis jeg stadig er i live, altså ;)

Det er jo ret enkelt, ifølge hvad jeg kan se, er loftet monteret før spjældet? Så hvis du fjerner spjældet, er loftet helt, bortset fra lidt sømhuller.

Hvis den skal kunne være bærende, skal reglen, som spjældpindene fastgøres på, være fastgjort i loftsbjælkerne, og loftet er monteret rundt om spjældet. I så fald får du et hul i loftet, hvis du fjerner spjældet. Man monterer jo altid loft EFTER alle bærende detaljer.

Det der var jo sandelig en klog synspunkt Anna. Det missede jeg helt. Rev ned espalieren i morges og kan meddele, at præcis som du siger, er taget helt og flot bortset fra et umalet stykke, hvor espalieren sad. Føles kanongodt. Mærkeligt at en espalier, som egentlig er åben i sig selv, alligevel kan få et rum til at føles indelukket. Nu hvor den er væk, er hele indgangen betydeligt mere luftig.

Jeg er ikke snedker, men jeg er pokkers god til logik ;-)

• Synes
EndZone
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.