Hej alle kyndige! Efter at have brugt dette forum som vidensbank, siden vi købte vores hus, er det nu tid for mig at stille mit første spørgsmål.

Vi bor i et lille hus bygget i begyndelsen af 1900-tallet med krybekælder. I 50'erne blev huset udvidet med ca. 35 kvm kælder og 35 kvm i stueplan med to rum, der er nogenlunde lige store på hver etage samt et rum på overetagen.

Mit spørgsmål drejer sig om kælderen (som man kun kan nå fra bagsiden af huset). Her er, hvad jeg formoder har været en madkælder, knap en meter bred samt 1,5 meter dyb i det ene hjørne af et af rummene. Vi vil gerne rive væggen, så vi får et større rum og slipper for det, der lige nu kun huserer edderkopper...

Væggen er en muret teglvæg (det er derfor, jeg overvejer, om den kan have en bærende funktion). På etagen ovenover er der kun gulv og skabe over væggen.

Kan vi slå væggen ned uden at bekymre os for, at noget kan ske? :)

Vedhæfter billede (det er altså væggen bag det lille skab, jeg mener). Kælderhjørne med murstensvæg bag et lille skab, en grøn boremaskine ovenpå skabet, malerbøtter og diverse værktøj i rummet.

Hvad er det for et bjælkelag mellem kælder og indgangsetage?

Jeg ved faktisk ikke, hvad det er i denne del af huset, da dette er den første ting, vi kaster os over i den nyere del af huset. Tjekker når jeg kommer hjem og vender tilbage!

Nu har vi forsøgt at kigge, men indså, at loftspladerne i kælderen er asbest, og det tør vi ikke rive i. Hvad jeg så var dog, at pladerne ligger "ovenfor" væggen, dvs. pladen, der begynder ca. 2 dm til højre for væggen, slutter 3-4 dm til venstre for væggen. Dette burde jo betyde, at væggen er opsat efter taget. Men det er måske ikke nogen ledetråd?

Hmm, lidt svært at se helheden på billederne og din beskrivelse i tekst. Har du plantegninger på kælderplanet? Væggen kan meget vel fungere som stabiliserende, hvis den er sammenmuret med en anden væg... Dog svært at vurdere dette, lav en planskisse af samtlige kældervægge og streg også væggene ind på øvre plan, så bliver det lettere at give tips.

LillaRödaHuset sagde:
Nu har vi forsøgt at kigge, men indså at loftspladerne i kælderen er asbest og det tør vi ikke rive i. Hvad jeg så var dog at pladerne ligger "ovenover" væggen, dvs. pladen som starter ca. 2 dm til højre for væggen slutter 3-4 dm til venstre for væggen. Dette burde jo betyde at væggen er opsat efter loftet. Men det måske ikke er nogen ledetråd?
Offtopic, men hvordan ved I at det er asbest?

Nu har jeg tegnet en plantegning over kælder og rummene ovenover, dog ikke hundred procent skaleret...
Håber dette kan hjælpe! Asbest er det ifølge min sambo, som er vokset op i et eternithus... Planløsning viser kælder og entréplan med mærkede vægge og skorstene; en væg i kælderen foreslås revet. Ikke målestoknøjagtig tegning.

Den burde ikke være bærende. På plantegningen er det andet rum nede i kælderen uden støttende væg, så det er mærkeligt, hvis det skulle være nødvendigt med en her.

Sikrere at rive et hul op så I ser bjælkerne, der ligger på væggen, som I vil rive. Er de ikke sammensat oven over den væg, så skal der ikke være nogen problemer med at rive væggen.

• Synes
Exostor
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.