Er væggen bærende?

Pillefyret er blevet smidt ud, og den gamle brandvæg mellem vaskerum og fyrrum tjener ikke længere noget formål.
Væggen er af tegl (til højre ved døren) og af betonhuldæk til venstre for døren. Både tegl og betonhuldæk er ca. 10 cm tykke.
Den sidder ikke fast i loftet eller gulvet (ikke indstøbt), og ved de to prøvehuller jeg har lavet, kan man tydeligt se støbesporene fra loftet (som må være støbt, før væggen blev bygget?).

De øvrige vægge (ydervægge), væg mellem vaskerum/fyrrum og festlokale/kælderhall samt væg mellem festlokale og hall/badeværelse er ca. 20-23 cm tykke.
Der er ingen væg, der går i linje på etagen ovenover (soveværelse).

Jeg har også 3 forskellige versioner af de originale tegninger, hvor både beskriver, hvordan væggen jeg nu vil fjerne ikke er der overhovedet, hvordan det er en ekstra væg i midten og flere smårum, samt hvor der er en døråbning mellem viktualiekælder/fyrrum (på den sidste tegning var den åbne pejs ikke med, så formoder, at skorstensmuren går der bagved i dag)...

Plantegning af en kælder med forskellige rum, herunder pannrum, tvättstuga og hall, samt angivelse af vægtykkelser i diagrammet.
Plantegning viser væg mellem vaskerum og fyrrum markeret med lilla linje i soveværelse. Overvejelse om væg er bærende.
Rum med flisegulv, åben dør til opbevaringsrum, ophængt ledning og udsyn til vaskemaskine til venstre. Hul i en væg af betonghålsten, der viser indersiden med revner og ujævne kanter, som en del af en undersøgelse af væggens bærende funktion. Revne i fundamentet med eksponeret murværk og smuldrende beton ved bunden af en væg. Golvet viser tegn på slid. Billede af et hul i en væg lavet af betonhollowblock, der viser ujævne kanter og eksponeret murværk under en pudset overflade. Bygningstegninger af et hus med to facadeskemaer, mærket "Fasad mot söder" og "Fasad mot norr", med målestoksangivelse 1:100 nederst. Plantegning af kælder med tvættrum, hobbyrum og pantry. Viser også placering af trapper og døre. Skala 1:100 markeret nederst.

Så hvad siger I? Kan jeg rive væggen, eller har jeg brug for at tage en bygningsingeniør ind for at være sikker?

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.