Har købt et hus, hvor vi nu udfører en renovering, som omfatter flytning af vægge osv. For at omkostningerne ikke skal blive for store forsøger vi at gøre så meget som muligt selv, herunder nedrivning af de eksisterende vægge, der skal væk.
Ifølge dokumenter fra husets opførelse er det ydervæggene, der er bærende, og ingen bærende indervægge er dokumenteret. Virkeligheden har stemt overens med disse dokumenter undtagen på ét punkt. "Midt" i huset, vinkelret mod spær, er der en 160 cm bred vægparti, hvor en skydedør har været placeret. Dette vægparti er opbygget som en bærende konstruktion med en 220*90 bjælke, der hviler på to ~34*90 (mm). Kigger vi på tegningen af huset, så er denne del tegnet tykkere samt at den går ind et stykke i den væg, som vi ikke skal rive ned (rød markering).
.
Mit spørgsmål er så ifølge titlen, er væggen bærende for kun skydedøren eller for hele huskonstruktionen?
Jeg synes det ser ud til at mangle bjælke eller skillevæg til venstre for den der store limtræsbjælke! :eek:
Har tidligere ejere revet væggen mellem soveværelse 14,8 og soveværelse 10,3?
Væggen mellem soveværelserne rev vi efter konsultation med en snedker, som sagde at "den væg bærer knap nok op på råspontet" (eller noget lignende). Væggen var i øvrigt opbygget på samme måde som de ikke-bærende vægge (typisk den mellem soveværelse 14,8 og køkken). Nedenfor er et billede af, hvordan væggen mellem soveværelse 14,8 og 10,3 så ud, ingen bjælker nogen steder.
Ja, den væg så lidt spinkel ud for at være en bærende vertikalvæg, mest fordi der er så langt mellem de stående regler i kombinationen af, at der ikke er nogen bærende bjælke i overkanten.
Men en bærende skillevæg behøver ikke at have en bærende bjælke i sig, og det behøver heller ikke at være nogen overdrevet dimension på reglerne. Jeg har to bærende skillevægge her i huset, som består af 45x70 stående regler og ingen bærende bjælke. Men der står en regel præcis under hver gulvbjælke i stedet.
Du ser ud til at have en spændvidde på over 7 meter, for det meste kræves der en bærende vertikalvæg eller nogen understøttelse da. Men hvis der ikke er boligareal ovenpå, eller hvis det er et meget smalt et (= lille belastning + evt. hjælp fra spær), så kan det måske være OK uden.
Ja den væg så lidt spinkel ud til at være en bærende skillevæg, mest fordi der er så langt mellem stående regler i kombination med, at der ikke er nogen bærende bjælke i overkanten.
Men en bærende indvendig væg behøver slet ikke at have en bærende bjælke i sig, og heller ikke behøver der være nogen overdreven dimension på reglerne. Jeg har to bærende indvendige vægge her i huset, som består af 45x70 stående regler og så ingen bærende bjælke. Men der er en stående regel præcis under hver gulvbjælke i stedet.
Du ser ud til at have en spændvidde på over 7 meter, for det meste kræves der en bærende skillevæg eller nogen afveksling der. Men hvis der ikke er boligareal ovenpå, eller et meget smalt sådan (= lille last + evt. hjælp fra spær), så kan det måske være OK uden.
Væggen mellem soveværelserne skal bygges op igen men mere robust denne gang, så den åbne planløsning er midlertidig. Dog skal væggen mellem køkkenet og soveværelse 14,8 flyttes så den ligger i linje med væggen mellem soveværelse 10,8 og spise-/opholdsstue, samtidig med at væggen mellem køkken og spise-/opholdsstue fjernes. Det er her mit problem er, og spørgsmålet er så, om den lille del af bærende væg bærer hele huset, eller bare var en støtte for skydedøren som hang i en skinne i bjælken. (Billedet viser omtrent, hvordan det skal se ud med den nye planløsning).
Personligt tror jeg, at du har brug for en bjælke der.
Jeg antager, at bjælkelaget for overetagen går direkte over huset i retningen ydervæg-altan -> ydervæg-køkken. Og videre antager jeg, at gulvarealet på overetagen er mindst 5-6 meter bredt. Og hvis du ikke har nogle rigtige kraftige bjælker i bjælkelaget (væsentligt mere end 45x220 træ), så behøves der nok en bære- eller bærende bjælke.
Og for øvrigt. Når I genopbygger væggen mellem soveværelserne, så tjek omhyggeligt, at bjælkelaget/gulvet bliver lige. Ellers, løft og støt op indtil alt bliver lige, inden I gør væggen færdig.
Personligt tror jeg at du har brug for en bjælke der.
Jeg antager, at Bjælkelaget for overetagen går direkte over huset i retningen ydervæg-altan -> ydervæg-køkken. Og videre antager jeg, at gulvarealet på OV er mindst 5-6 meter bred.
Og har du ikke nogle rigtige herrejesus bjælker i bjælkelaget (betydeligt mere end 45x220 træ) så behøves der nok en hjertevæg eller bærende bjælke.
Og i øvrigt. Når I genopbygger væggen mellem soveværelserne, så tjek nøje at bjælkelaget/gulvet bliver lige. Ellers, løft og stempl op til at alt bliver lige, inden I gør væggen færdig.
Tak for svarene og tipsene! Føler som om jeg har gjort så meget, som jeg tør, uden at tage tømmeren herhen igen, har alligevel tænkt at lade ham sætte selve stommen for hver væg, så han kan lige så godt komme nu.
Jeg går ud fra, at "loftet" ikke er møbleret, eller muligvis bruges som lettere opbevaring.
I så fald har "hjertevæggen" primært som funktion at stabilisere tagkonstruktionens underramme,
så den ikke svajer ubehageligt, når man går der og stiller tasker og lignende.
Belastningen bliver altså lille, og "hjertevæggen" kan være spinkelt dimensioneret, præcis som Mikael_L skriver.
Har i øvrigt selv en "hjertevæg", der kun består af 70x45 reglar, med opbevaring og et lille gæsteværelse ovenpå.
Jeg kan forestille mig (men er ingen "ekspert"), at man kan stabilisere den åbne del med kortlinge, eller i værste fald med en bjælke.
Jeg antager, at "loftetagen" ikke er møbleret, eller muligvis brugt som let opbevaring.
I så fald har "hjærtevæggen" mest som funktion at stabilisere tagstolens underramme,
så den ikke svajer ubehageligt, når man går der og stiller tasker og lignende.
Belastningen bliver altså lille, og "hjærtevæggen" kan være spinkelt dimensioneret, præcis som Mikael_L skriver.
Har i øvrigt selv en "hjærtevæg", der kun består af 70x45 lægter, med opbevaring og et lille gæsteværelse ovenpå.
Jeg kan forestille mig (men er ingen "ekspert"), at man kan stabilisere den åbne del med kortere lægter eller i værste fald med en bjælke.
Overetagen, hvis man nu kan kalde det en etage, er bare et råloft uden indretning eller andet rod. Huset er et modulhus fra Anebyhus, hvis det nu har nogen betydning.
Men, uanset om husets beskrivelse siger, at ydervæggene er bærende og intet om indervæggene (feltet for bærende indervægge er tomt) så kan indervæggene stadig være bærende? Eller er der kommet ny viden til over årene, som gør, at andre krav stilles? Samtidig er det jo indtegnet bærende indervægge på tegningen, hvor skydedøren har været placeret. Det føles lidt modstridende.
Det ekstreme tilfælde ville være, hvis hele etageplanet blev ryddet for indervægge og kun blev et stort rum, kunne det ske, hvis nu tag osv. kun hvilede på ydervæggene, eller har indervægge andre funktioner adskilt fra bæreevnen, f.eks. stabiliserende egenskaber?
Hvis du med at det er tegnet bærende indervægge mener at væggen er lidt tykkere ved køkkenskydedøren, så kan det helt enkelt være, at den er tegnet tykkere og skal bygges tykkere for at rumme selve skydedøren. Ikke helt nemt at sige hvad.
Men du skriver typ "uindrettet rå vind".
Er det f.eks. gitterspær, kan se lidt forskelligt ud, men f.eks.
så er det ikke helt umuligt at spær er fritbærende i hele spændvidden = hjertevæg/bjælke midt i huset behøves ikke.
Hvis du mener, at de indvendige vægge er bærende fordi væggen er lidt tykkere ved køkkenskydedøren, så kan det ganske enkelt være, at den er tegnet tykkere og skal bygges tykkere for at huse selve skydedøren.
Ikke helt let at sige hvad.
Men du skriver typ "uindrettet råloft".
Er det f.eks. fagværksspær, kan det se lidt forskelligt ud, men f.eks.
[billede]
så er det slet ikke umuligt, at spær er fritbærende i hele spændvidden = hjertevæg/bjælke midt i huset behøves ikke.
Heldigvis tog jeg billeder, sidste gang jeg var oppe, selvom det ikke viser hele konstruktionen:
Jaja. Ja det er jo fagværksstolper. Og de kan absolut være fritbærende over hele husets bredde, så du ikke behøver have nogen hjertevæg eller anden støtte.
Jeg blev narret af, at jeg så en trappe i din plantegning.
Men tænker du at begynde at laste op ting på loftet, så kan støtte under være nødvendigt.
Hvis du vil, kan jeg kaste lidt værdier ind på dine tagstolper i mit tagstolprogram, så kan jeg beregne, om de ser ud til at være fritbærende og have kapacitet til lidt ekstra last.
Du skal i så fald måle dimensioner, vinkler og afstand og spændvidde (sådan omtrent). Og gerne se, om det muligt er k-klassificeret tømmer, og hvilken klasse i så fald. Og snezone eller sted.
Egentlig behøver jeg nok ikke alt for mange oplysninger. Dim på overrammer og underramme, samt spændvidde. Taghældningen ser ud til at være ca. 27°. Jeg kan ikke regne med andet end 14° eller 27°, så ...
Men med tanke på hvordan mellemvæggen så ud samt at det er fagværkstagstolper, så har jeg nu ændret mig og tror, at du har fritbærende tagstolper og slipper for alt bøvlet.
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.