Efter at vi drænede huset om, har vi haft en midlertidig entrétrappe lavet af paller, og er endelig begyndt at blive trætte af dette, og overvejer nu, hvilken type trappe vi skal bygge!
Problemet vi har er, at hoveddøren er ret høj (lige under 1m fra jorden), og den vender mod indkørslen med en hæk ca. 4-5m fra husvæggen. Så at have trappen lige ud går ikke, for så blokeres indkørslen.
Da den tidligere trappe var meget stor og klodset og føltes mørk og bare tog plads i indkørslen til huset, vil vi gerne have noget, der føles mere luftigt, men som stadig ikke er "lille"...
Er der nogen, der har været i en lignende situation og har forslag eller billeder af, hvordan man kan gøre det, eller hvordan I har gjort det? Jeg synes, det er svært at finde inspirerende billeder, da de fleste billeder eller instruktioner er af trapper med et par-tre trin!
Jeg er også åben for materialeforslag! Da jeg gerne vil have det så vedligeholdelsesfrit som muligt!
Jeg skal sørge for at tage billeder af, hvordan det ser ud i dag også.
En måde er at gøre som på denne skitse. Opgang fra to sider langs facaden. Det tager ikke så meget plads men kan alligevel se ret imponerende ud. Når man skal tegne en trappe, er forholdet mellem trinhøjde og trindybde vigtigt. Vil du f.eks. have seks stykker 17 cm høje trin, bør trindybden være mindst 26 cm.
Tog lidt mål da jeg kom hjem og fandt ud af, at dørens underkant ligger ca. 95cm fra jorden.
Og vi har kun knap 90cm frem til hushjørnet, men ved nærmere eftertanke så gik den tidligere trappe forbi væggen et stykke også, så der ser jeg ingen problemer med at gøre det samme..
Jjustusandersson sagde:
En måde er at gøre som på denne skitse. Opgang fra to sider langs facaden.[billede]
Jeg var lidt sparsom med informationen føler jeg nu når jeg læser mit indlæg igen!
Ja, præcis som du siger, så bliver det jo en trappe langs med facaden (som den gamle var), men tænker primært på om jeg "mangler" en idé til, hvordan man kan gøre! (findes vel egentlig ikke mange andre løsninger!)
At have trappe til begge sider giver i vores tilfælde ikke nogen reel nytte føler vi, da vi alligevel ikke kan have så stor en "platform" foran døren, at man kan komme ind fra gården og åbne døren uden at skulle træde ned på trappen, som da vender mod gaden.
Nåede selvfølgelig ikke hjem før det blev mørkt, men sådan ser det altså ud i øjeblikket med vores midlertidige løsning der snart har 1års fødselsdag!
men har nogle billeder fra prospektet, som viser monstret til trappe der stod der før!
Hele tilbygningen var bare stor og mørk, og min kone turde knap åbne døren, når det ringede på, når det var mørkt udenfor.
Har funderet i løbet af dagen og har en tanke/idé, som jeg vil se om nogen skriger direkte ud over!
Tanken er at støbe en plade og bygge op stommen med Lecablokke, og støbe egne trin og optræk i beton!
Har hurtigt skitseret, hvordan jeg tænker:
Selve stommen af Leca tænker jeg mig sådan her:
Trinene tænker jeg mig målene: 140x28x5cm.
Og optrinnene ville så blive: 140x16x5cm.
Tanken er da at fortsætte med disse trin på toppen for at danne en platform.
Så slutresultatet skulle se ud nogenlunde sådan her! (Rækværk/håndliste tager vi på et senere tidspunkt! )
Med de hurtige mål, jeg har fundet på Lecablokke, får jeg ca.
Trin: 28cm
Optrin: 16cm
Dette ville, ifølge formlen, give 60cm, ville dette fungere tror I?
Målte lidt på grundpudsen, hvor trappen var sat oprindeligt, og der havde de målene:
Trin: 30cm
Optrin: 15cm
Det største spørgsmål nu er vel primært, om disse trin skulle klare belastningen, eller om de skal være tykkere end 5cm, eller støttes nedefra på en bedre måde, især på toppen, hvor de ikke har hjælp af optrinnene..
Meget tekst og billeder blev det, men håber at I har lidt kritik og tanker omkring dette!
Dette fantastisk prægtige hus fortjener en flot trappe. Jeg synes din grundtanke er god. Det skal være stenmateriale både med hensyn til omgivelserne og fordi der ikke længere er noget tag. Med den rette armering og beton kvalitet skal dine tænkte dimensioner fungere. Lecastenen bør pudses på ydersiden. Derudover har du brug for en form for flot og stabilt rækværk. En variant, som jeg har brugt mange gange, er poleret rustfrit rør, der bukkes, så det følger trappens form. Stag og fæster svejses på med TIG-svejsning, det bliver meget flot og diskret. Fastgør rækværket i huset og i lecastenen, ikke i betonen. Der er masser af mekaniske værksteder eller montagevirksomheder, der kan udføre sådan arbejde. Den eneste detalje, jeg funderer over, er de trin, der stikker uden for knuden. Det ser lidt dumt ud. Der skulle være en form for stensarg, der markerer trinkanten. Eventuelt lidt pudset lecasten.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.