Vi har fået besked fra vores KA, at en entretrappe skal anses tilhøre grundkonstruktionen og skal fundamenteres frostfrit og på urørt grund. Fundamenterne skulle ifølge ham have været støbt på udgravningsbunden, og pillerne skulle have været støbt, samtidig med at kældervæggene blev muret og inden opfyldning, hvilket ikke blev gjort. Nu er det opfyldt og svært at afhjælpe. Trappen, vi har til hensigt at bygge, er en simpel trætrappe, og vi havde tænkt at støbe piller med støberør. Der findes ingen specifikke tegninger i byggetilladelsesdokumenterne for trappen, kun facadetegninger.
Dette vil vi få en bemærkning på af vores KA, hvilket vi synes er lidt underligt. Kan dette passe?
Dette vil vi få en bemærkning på af vores KA, hvilket vi synes er lidt underligt. Kan dette passe?
Det lyder meget mærkeligt. Så længe trappen ikke er en støbt trappe, der er forankret mod fundamentet, så den kan påvirke grundmuren, burde den vel anses for at være fritstående og ikke være en del af grundkonstruktionen. En trætrappe vil jo ikke kunne trække muren i stykker, hvis den synker, selv om du sætter et fastgørelsespunkt i hver ende.
Vi har en opmuret lecamur på plade, ca. 2 m høj, hvoraf 60 cm over jorden for vores nye indgang. Vi vil også bygge en trætrappe indledningsvis og måske støbe en anden om nogle år. Vores KA, vores konstruktør og kommunens inspektør/byggetekniker (af den grundigere slags) har alle sagt, at det er en helt OK løsning.
Hvis jeg var dig, ville jeg bede jeres KA vise en regel, der siger, at trappen er en del af grundkonstruktionen. På tegningen ser den jo ikke ud til at være funderet sammen med resten af huset, men står på stolper (som i sig selv bør graves ned til frostfri dybde)
Vi har en opmuret lecamur på plade, ca. 2 m høj, hvoraf 60 cm over jorden for vores nye indgang. Vi vil også bygge en trætrappe indledningsvis og måske støbe en anden om nogle år. Vores KA, vores konstruktør og kommunens inspektør/byggetekniker (af den grundigere slags) har alle sagt, at det er en helt OK løsning.
Hvis jeg var dig, ville jeg bede jeres KA vise en regel, der siger, at trappen er en del af grundkonstruktionen. På tegningen ser den jo ikke ud til at være funderet sammen med resten af huset, men står på stolper (som i sig selv bør graves ned til frostfri dybde)
Tak for fyldestgørende svar.T Testarn sagde:Det lyder meget mærkeligt. Så længe trappen ikke er en støbt trappe, der er dubbet mod fundamentet, så den kan påvirke grundmuren, burde den vel anses for at være fritstående og ikke være en del af grundkonstruktionen.
En trætrappe vil jo ikke kunne rive muren fra hinanden, hvis den synker, selvom du sætter et eller andet fast punkt i hver ende.
Vi har en opmuret lecamur på plade, ca. 2m høj, hvoraf 60 cm over jorden til vores nye indgang. Vi vil også bygge en trætrappe indledningsvis og måske om nogle år støbe en anden. Vores KA, vores konstruktør og kommunens inspektør/byggningsingeniør (af den mere grundige slags) har alle sagt, at det er en helt OK løsning.
Hvis jeg var dig, ville jeg bede jeres KA om at vise en regel, der siger, at trappen indgår i grundkonstruktionen. På tegningen ser den jo ikke ud til at være funderet sammen med resten af huset, men står på sokler (som i sig bør graves ned til frostfri dybde)
Jeg skal kontrollere med KA.
Ja, hensigten var, at det skulle være sokler.
Klik her for at svare