Jeg har en indervæg, der er placeret i husets længderetning, midt i huset. Tag- og gulvbjælker går tværs denne væg.
Væggen består af enragtet tegl og er 8 m.
I dag er der to døråbninger placeret ca. 1 m fra hver ydervæg.
Der er planer om at lukke disse åbninger og i stedet lave en åbning centralt på ca. 4 m. Jeg formoder, at væggen er bærende, eftersom det er tegl og resten af husets indervægge er af træ.
Jeg havde tænkt mig at beholde lidt tegl på begge sider af de nuværende dørhuller.
Spørgsmål:
1. Er enragtet tegl så stabilt, at det fungerer som en bærende væg uden risiko for at bule.
2. Er det realistisk at lave en 4 m lang bue?
3. Hvad er en passende dimension på en bærende bjælke?