Hej alle sammen!
Min bygmester vil kun sætte ståltræskele på 190 eller 220 mm i ydervæggen. Ingen indre regel med installationslag altså, og heller ikke udenpå. Men så ender dampspærren jo lige bag OSB og gips i indervæggen? Det vil sige, hver gang man hænger et billede op eller monterer en hylde, beskadiger man dampspærren. For ikke at tale om alle apparatbokse og stikkontakter. Desuden må der være større risiko for utætheder og kuldebroer, når man kun har et isoleringslag og ikke noget, der overlapper og dækker samlinger.
Tænker jeg rigtigt eller forkert? Bygmesteren vil sikkert spare arbejdstimer ved at slippe for at sætte indre 45-regel op (vi kører fast pris). Eller overdriver jeg?
Min bygmester vil kun sætte ståltræskele på 190 eller 220 mm i ydervæggen. Ingen indre regel med installationslag altså, og heller ikke udenpå. Men så ender dampspærren jo lige bag OSB og gips i indervæggen? Det vil sige, hver gang man hænger et billede op eller monterer en hylde, beskadiger man dampspærren. For ikke at tale om alle apparatbokse og stikkontakter. Desuden må der være større risiko for utætheder og kuldebroer, når man kun har et isoleringslag og ikke noget, der overlapper og dækker samlinger.
Tænker jeg rigtigt eller forkert? Bygmesteren vil sikkert spare arbejdstimer ved at slippe for at sætte indre 45-regel op (vi kører fast pris). Eller overdriver jeg?
Du overdriver ikke. Men hvis I bygger efter HUS-AMA, skal der være regler for, hvor tæt huset skal være. Fortæl, at du har tænkt dig at prøvetrykke huset efter færdiggørelse, så tror jeg nok, at din bygger også vil have et installationslag.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Stå på dig!
"Min" byggeri ville bygge med en ydre liggende regel 70 x 45 og stående 220 x 45.
Men han protesterede ikke mod at sætte 45 + 220 + 45 i stedet, så jeg fik et installationslag også.
Jeg tror ikke det påvirkede prisen udover på materialet. Vi havde fast pris kun på arbejdet.
"Min" byggeri ville bygge med en ydre liggende regel 70 x 45 og stående 220 x 45.
Men han protesterede ikke mod at sætte 45 + 220 + 45 i stedet, så jeg fik et installationslag også.
Jeg tror ikke det påvirkede prisen udover på materialet. Vi havde fast pris kun på arbejdet.
Der findes regler (Boverkets byggregler), som angiver, hvilke u-værdier der accepteres i forskellige tilfælde. Dette gør, at det kan blive svært at få byggetilladelse til en bygning med for lidt isolering.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
For mig lyder det lidt lidt med 190 mm isolering. Jeg har 310 mm.
Men det afhænger naturligvis af, hvordan det er bygget i øvrigt, og hvor stor tilbygningen er.
Er det en ny Attefallare, så behøves der jo ikke byggetilladelse
Men det afhænger naturligvis af, hvordan det er bygget i øvrigt, og hvor stor tilbygningen er.
Er det en ny Attefallare, så behøves der jo ikke byggetilladelse
Hehe.
Det er en gammel trækåk fra 40'erne som trods ekstra isolering ender på ca. 20 cm vægtykkelse. Tilbygningen bliver en vinkel på 50 kvm. Tænkte at vægtykkelsen i tilbygningen skal matche nogenlunde med den gamle væg.
Det er en gammel trækåk fra 40'erne som trods ekstra isolering ender på ca. 20 cm vægtykkelse. Tilbygningen bliver en vinkel på 50 kvm. Tænkte at vægtykkelsen i tilbygningen skal matche nogenlunde med den gamle væg.
Jeg forstår hvordan du tænker, men som sagt er det langt fra sikkert, at du selv får vælge hvor lidt isolering din udbygning skal have (uanset hvordan det gamle hus er isoleret).
Hvad siger BBR om energikrav i dit tilfælde?
Hvad siger BBR om energikrav i dit tilfælde?
Jeg tolker det som, at kravet i mit tilfælde er 110 kWh/m2/år?
Bor udenfor Stockholm
Jordvarme
85 boligareal + 85 sekundær areal (opvarmet kælder)
Årsforbrug ca. 13.000 kWh (inklusive husholdningsel)
Planlagt tilbygning ca. 50 m2
Bor udenfor Stockholm
Jordvarme
85 boligareal + 85 sekundær areal (opvarmet kælder)
Årsforbrug ca. 13.000 kWh (inklusive husholdningsel)
Planlagt tilbygning ca. 50 m2
Klik her for at svare