Hej! Første indlæg på byggahus.

Jeg: naiv førstegangsbebygger der tids nok skal bygge halmbalssommerhus.
Først, dog: kombineret gæstehus og skur, med meget lave krav.

Baggrund: vil bygge billigt, enkelt og miljøvenligt. Gæstehuset vil blive brugt nogle få gange om året i sommermånederne. Så isolering har jeg tænkt at springe over.

Har testet lidt forskellige varianter af enkle bygninger på byggbeskrivningar.se, men vil helst bygge typisk knuttimret i spontet træ (såsom mange anneks er konstrueret). Størrelse cirka 3x7 m, d.v.s. omtrent som en lang anneks. To gæsteværelser med skur imellem.

Så, spørgsmålet/spørgsmålene: hvordan motiveres det at der ikke er nødvendige lægter i de enkle anneks der kan købes visse steder - er det bindingsværket der holder sammen så godt at væggene fungerer som bærende alligevel? Hvad bør jeg tænke på - maxlængder, trætykkelse, etc? Vil selvfølgelig bygge lovligt og ikke risikere at taget falder ind, eller lignende.

(Den er altså tænkt at blive sådan her cirka, dog med tag-v'et (eller hvad det kaldes), på kortsiden:fc1806899447f078cf73000bfc7ef8679b.jpg
Større billede: https://cdn3.hemfint.se/img/fc/18/06/89/1000x667/fc1806899447f078cf73000bfc7ef8679b.jpg)

Når du svarer: udgå fra at jeg er uvidende, men mindst normalbegavet. :)

Senest redigeret:
Det her har vel intet med bindingsværk at gøre? På billedet ser det ud som laftede planker …

Du har selvfølgelig helt ret. Jeg har blandet begreberne sammen. Mente selvfølgelig knuttimrede planker. Redigerer indlægget. (Missede andre, og nu kan jeg ikke redigere længere. Men det er altså knuttimring, jeg mente, ikke korsvirke.)

Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.