Hej!!

Jeg står i færd med at renovere køkkenet, for at få mest muligt plads er det nødvendigt med et indgreb på en indervæg. Spørgsmålet er, om den er bærende eller ej.

Jeg vil forsøge at give et forklarende billede.

* Huset er i 2 plan plus kælder.
* Der er en skorsten i midten.
* Huset er ca. 8 x 8 meter.
* Fra skorstenen går der 4 vinkelrette skillevægge ud til midten på hver langsiden.
* Disse skillevægge er forskelligt udformet med døre og åbninger.
* Den væg, jeg vil fjerne, er ca. 3 meter med et dørhul. Den er ikke lavet af reglar, men af ca. 35-40 mm planker, der er spontet og samlet til at udgøre væggen.

Spørgsmålet er, om disse planker er bærende??

Uden at have undersøgt nærmere tror jeg, at der går en kælderindervæg lige over denne væg. Det er dog ikke sådan, at alle indervægge er ovenpå en kældervæg.

Hvis det viser sig, at denne væg er bærende, skal jeg så kontakte en bygningsingeniør, eller er det tilstrækkeligt med grundlæggende højskolestatik??
M a o skal jeg have et papir fra nogen for at holde ryggen fri?

Jeg har tænkt mig en stålbjælke i så fald. Er der noget særligt, man bør tænke på ved fastgørelse?

SAMMENFATNING AF SPØRGSMÅL:

Spørgsmålet er, om den er bærende eller ej:

Hvis det viser sig, at denne væg er bærende, skal jeg så kontakte en bygningsingeniør, eller er det tilstrækkeligt med grundlæggende højskolestatik:

Jeg har tænkt mig en stålbjælke i så fald. Er der noget særligt, man bør tænke på ved fastgørelse:

MVH Johan

Låter absolut som at der er stor chance for at den er bærende.

Gør du indgreb i bærende konstruktion, så skal du lave en byggeanmeldelse (eller om det endda er byggetilladelse, kan ikke huske). I forbindelse med byggeanmeldelsen skal du angive en kvalitetsansvarlig (KA), som skal udarbejde og få godkendt en kontrolplan. I enkle tilfælde kan man blive godkendt som KA selv. Egentlig skal man have speciel kompetence og være certificeret for at være KA.

I kontrolplanen indgår ting som at KA skal undersøge, at der findes konstruktionsberegninger for bærende konstruktioner. Oftest behøver man ikke fremlægge beregningerne til myndigheden, det er nok med at KA bekræfter, at han har set dem, og verificeret kompetencen hos den ingeniør, der har lavet beregningen.

I dit tilfælde ville jeg nok forsøge at finde en ingeniør, der både kan lave konstruktionstegningen og være KA. Byggetilladelsesmyndigheden virker meget afslappet, hvis der er en professionel med i billedet; de, der selv skal være KA, udsættes ofte for rene husforhør for at bevise, at de ved, hvad de laver.

Det handler jo både om at få en passende bjælkedimension, men også om at afgøre, om de bærende punkter, du forestiller dig, kan holde til belastningen.

Med jernbjælker kommer der ofte nogle skæve krav, som man som privatperson måske ikke tænker på, ting som brandisolering (ofte ikke et problem i private hjem, tror jeg, men som eksempel). Også kondensisolering. Hvis bjælkeenden kommer for tæt på en ydervæg, så leder den kulde ind, og man risikerer at få kondens på bjælken, med fugtskader som følge.

Hej,
for indgreb i bærende konstruktioner kræves byggetilladelse. Men få en bygningsingeniør til at se på det for at vurdere, om det er bærende eller ej, ofte kan de afgøre det ved at kigge på tegninger og gennem mundtlig info...
Jeg har nedtaget to vægge i stueetagen i vores hus (to plan plus kælder, bygget i '74). Den ene åbning er 330 cm, den anden 400. Jeg placerede en jernbjælke (IPE 240), der fik lov at hvile på 3 opretstående indskruede 120x45-regler i hver ende, som igen stod på gulvkonstruktionen. Det har fungeret rigtig godt her, jernbjælkerne er ekstremt stive. Jeg overvejede limtræ et stykke tid, men da skulle dimensionerne have været 95x300 hhv. 115x400, altså meget store... Dermed ikke sagt at det passer lige i dit hus, svært når man ikke ved, hvordan det er bygget :)

Mvh Micke

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.