Bliver snart skør over den knirkende og smældende trappe derhjemme. Skal man op og lukke katten ud om natten, har man snart vækket kone og børn, og det var den nats søvn.
Trappen blev monteret for præcis tre år siden og er en åben U-trappe, hvilket medfører, at de fleste trin sidder med kun en skrue i inderstolperne, og det er primært disse trin, der knirker. Desværre udgør disse trin også 80% af trappen.
Efter at have smurt med silikonespray og spændt trinene op med diverse passende stykker mellem vange og trin med varierende succes, synes det nu at være der, hvor trinets næse ligesom slutter om vangen (se billede), at knirken opstår. Min teori er, at den ensomme skrue i inderhjørnet tillader hele trinet at vippe, for når man står på et trin og skifter vægten mellem hæl og tæer, knirker og smælder trinet ekstremt meget.
Jeg har læst alle artikler, jeg er stødt på om knirkende trapper, men oftest gælder det andre modeller af trapper. Jeg er derfor taknemmelig for alle forslag, der kan tænkes at minimere støjen.
Det bør tilføjes, at jeg allerede har strammet alle de skruer, jeg kunne komme til, løsnet børnesikringerne og som sagt støttet op og smurt trinene, hvor jeg kunne komme til.
Vores trappe er præcis ligesådan og knirker den med. Det siges jo, at det skal virke med fint pulver, typ babypudder eller potetmel. Personligt er jeg lidt tvivlende overfor at presse organisk pulver ind, typ potetmel.
Tak for svarene. Ja, jeg har også hørt det der om kartoffelmel, men er også tvivlsom af samme grund. Babypudder var derimod noget nyt, så det kunne måske være et forsøg værd, det kan ligesom ikke blive værre
At eftermontere stødtrin er jeg derimod tvivlsom overfor. Dels vil det være svært at få det til at se pænt ud, når det ikke er fræset ind i vange-stykkerne, plus at det jo ofte er netop dem, der giver anledning til knirken i de fleste tilfælde, selvom de selvfølgelig kan have en styrkende effekt.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.