En måde for producenter og butikker at hæve prisen uden at det bemærkes, er i stedet at mindske indholdet.

Jeg blev igen opmærksom på dette, da jeg skulle købe rupløjede brædder.

Jeg plejer at købe mit tømmer hos ByggMax, da de ofte har flere længder på lager end de andre i byen og også næsten altid er billigst, men ikke denne gang.

ByggMax tager 5:95/løbemeter for den tykkere rupløjede, som er 95mm bred. Men den er jo kun 20mm tyk.

K-rauta tager 6:45 for sin 22x95.

ByggMax er altså billigere per meter, hvilket selvfølgelig også gør dem billigere per kvadratmeter, men ser vi på volumen... Ja, så er K-rauta billigere.

De har 10% tykkere rupløjede, men kun 8,4% højere pris.

Man skal ikke undervurdere, hvad de sidste to millimeter betyder for levetid og stabilitet.

Selv mere velrenommerede butikker som Beijers har sænket til 21mm. K-rauta var faktisk den eneste, jeg fandt, som havde 22.

MultiMan
Endnu mere kedeligt er det, når man betaler for 22mm men kun får knap 21. Er sket nogle gange hos min lokale forhandler.

Men da trallen var helt ny og våd af imprægnering, var den tættere på 23mm. Køb nyligt leveret, så bliver det mindre kedeligt....

MultiMan
MathiasS sagde:
Men da trallen var helt ny og våd af imprægnering, var den tættere på 23mm. Køb nyleveret, så bliver det mindre kedeligt....
Imprægnering? Det gjaldt almindeligt facadevirke. Edit: Såkaldt kløveside nærmere bestemt.

Undskyld, jeg læste "trall" selvom det vist ikke stod nogen steder.....

Der er forskel i bredden på dem!
Jeg købte 22mm råspont til landgangen på loftet, købte på Beijers først da de, selvom prisen er højere, ofte har bedre sortering på deres træ, Byggmax er jo et evigt plockepinn med ødelagt skidttræ øverst i bunkerne.
Det viste sig dog, at råsponten jeg købte, ikke helt rakte, tog til Cheapy her i byen og købte lidt mere.
De 2-3 første brædder gik vel fint at passe sammen med de andre, men så begyndte der at være mere og mere fejl, på 8 brædders bredde så var Cheapys råspont over 1cm mindre end tilsvarende størrelse fra Bejers.

De fræste spor på undersiden af råsponten er jo med en sådan der dims som fjerner indhold, tænk hvad spåner det bliver til pelets osv.

Men det er vel det samme med meget andet, 10l maling, det er aldrig 10 liter i de dåser man køber i farvehandlen, der står typisk 9l+brytpasta osv, hvilket aldrig bliver i nærheden af 10l, måske hvis man hælder en halv liter vand i...

Mange tager nok til byggmax i troen om, at de er billigere uden at sammenligne. På mine seneste køb har det været samme lpm pris på råsponten hos byggmax og k-rauta, men den sidste er jo 2 mm tykkere. Købte en del 45x145 og der var k-rauta billigere, også på en del andre ting, når man regner spild og sådan noget med.

Tænk hvor mærkeligt at pris og kvalitet hænger sammen....:rolleyes:hehe

• Synes
BiFuel
  • Laddar…
Køber det meste på lokale xl-bygg, billigere og tykkere træ inkl. opskæring sammenlignet med byggmax, og så skal jeg hente det selv.

sir_daniel sagde:
Köber det meste på lokale xl-byg, billigere og tykkere træ inklusive udsavning sammenlignet med byggmax og så må jeg hente selv.
Bliver det ikke besværligt med regler som er tykkere end 45 mm? ;)

Byggis1976 sagde:
Tænk hvor mærkeligt at pris og kvalitet hænger sammen....:rolleyes:hehe
Nej, det gør det ikke. Men nogle gange ser det ud til at det er sådan.

Pris og efterspørgsel hænger sammen. Derefter kan der være højere efterspørgsel på produkter med højere kvalitet, hvilket gør at det er muligt at tage en højere pris.

Byggis1976 sagde:
Tænk hvad mærkeligt at pris og kvalitet hænger sammen....:rolleyes:hehe
Det er jo mange, der udnytter dette.
Man køber en billig ting i Kina, så sætter man en høj pris, og så tror folk, at det er svensktillavet.
Tag en masse af disse LED-spotlights koster næppe noget i Kina, nogen henter dem hjem og sætter 5-6 gange højere pris på dem, og folk tror da per automatik, at de er svensktillavet.

T
Omtrent som i min by, propfyldt med folk hos Byggmax og så kører man selv til Woody, hvor de tilbyder flere længder samt bedre kvalitet og det til en billigere pris end Byggmax.

Sjovt hvordan folk tror, at Byggmax er billigst, når de i virkeligheden ikke er det.........

Vil huset falde sammen, hvis råspontsbrætter er 20 i stedet for 22mm?

eller kan det være sådan, at 20mm er tilstrækkeligt i praksis, og at vi alle er blevet narret til at købe for tykke brætter tidligere?

Nimajneb sagde:
Falder huset sammen, hvis råspontbrædderne er 20 i stedet for 22mm?

Eller kan det være sådan, at 20mm er tilstrækkeligt i praksis, og at vi alle er blevet narret til at købe for tykke brædder tidligere?
Hvis du har dem på taget og det er gået så langt, at en 20mm er rådnet op, så ville jeg nok ikke gå og spekulere på, hvorfor jeg ikke købte 22mm...

tank77 sagde:
Omtrent som i min by, fyldt med folk hos Byggmax, og så kører man selv til Woody, hvor der tilbydes flere længder samt bedre kvalitet, og det til en billigere pris end Byggmax.

Sjovt, hvordan folk tror, at Byggmax er billigst, når de i virkeligheden ikke er det.........
Det største problem med byggmax er alle de kunder, der står og sorterer brædder, når den sidste kunde kommer, så er det bare et plukke-spil af det dårligste.
Hvad betyder det, hvis f.eks. råsponten har en lille skade?
Det bliver jo derimod et måske lidt større problem, hvis alle brædderne havde skader.
Så hvis folk stoppede med at sortere træet på byggmax, ville det jo blive lettere, hvis man køber en hel uåbnet stabel træ hos byggmax, er det jo ikke værre end noget andet.

Jeg handler det meste hos byggmax, har typ 700 meter derhen til butikken, føles som det vigtigste argument, ligge og køre og ofre tid fordi et bræt er 5kr billigere i den anden ende af byen orker i hvert fald ikke jeg. Vi har kun Beijer, cheapy og byggmax i nærheden, XL-byg findes nogle kilometer fra byen, cheapy falder for det meste fra, det ser ud som kommunens genbrugsplads der med skrammel.
Jeg tager til Beijer, når det er nødvendigt med specialting eller hvis jeg har brug for noget færdigskåret.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.