En tråd, der ikke ønsker at give nogen pegefingre. Der er mange måder, der virker. Dette er blot en af dem.
For ca seks uger siden blev jeg sendt ud for at måle en gårdsdør.
Et trangt hul nede i en trappeopgang. Karme indpudset. Kan straks se, at døren ikke kan hænges af. Hængslerne skal løsnes.
Jeg tapede et stykke bølgepap mod indersiden af karmen. Hæftede det på hængslerne. Det var det eneste referencepunkt, jeg kunne tænke ud, mens jeg var der. Tegnede af karmkanten.
Ved hjælp af en krydslaser målte jeg resten af karmen og tærsklen op.
Dette, I ser, er alt, hvad jeg har. Trodde i min enfoldighed, at den nye skulle males som den gamle. Fik dagen efter at vide, at den nye skal være i eg .
Bølgepappen tapede jeg på et stykke MDF. Så savede jeg direkte efter stregen på pappen. Der skal være luft mellem døren og karmen. Formen, som jeg lige har savet til, skal derfor mindskes 4 mm hele vejen rundt.
Nu kan man forestille sig flere forskellige måder. Lave en ny streg med et ripmåt og save frihånd igen f.eks.,
Jeg valgte en anden metode.
Satte et 16 mm kugleleje på akslen til en 24 mm notstål. Ved at sænke stål kunne jeg fræse en 4 mm dyb kant præcis efter formen.
Næste skridt er så at fjerne overskuddet med et rengøringsstål. På den måde kan jeg håbe, at den færdige form vil give den rette form, så døren passer.
Har sprunget nogle momenter over her. Emnet kunne jeg selvfølgelig have lavet med lodning og taphuller på traditionel vis. Hvis man ikke har en finerpres, er det nok sådan, man må gøre. Valgte i stedet at lave en krydsfinerlamel med kernefuru og birkefiner. Fræset ud til glas med en form, jeg havde fremstillet efter mål. Dermed kan glasset bestilles med tegning.
Spændte mine emner sammen med formen og fræsede lamellen til præcise mål. Har tegnet op lodlinjen og på forhånd bestemt, hvordan siderne og bunden skal saves. Savede dette med dyksav og skinne.
Næste skridt var at pusle 8 mm massiv eg sammen og lime på begge sider af emnet. Geometrien er jo lidt tricky, da centrum af ydercirklen ligger lidt skævt. Besværede mig ikke med at beregne præcis, hvor vinklerne skulle være. Gik efter fornemmelsen i stedet. Sådan ser det ud, efter at egen er limet på.
Næste skridt selvfølgelig at fræse rent og hugge ud i inderhjørnerne.
Mvh Findus
Næste skridt er at false døren. Bef karm havde 10 x 42 i fals. Den nye dør blev 60mm tyk. For at passe i karmfalsen skal døren falses ca 10 x 22 mm.
Kunne ikke finde en rimelig metode til at gøre det med håndoverfræser. Postede derfor vertikalfræseren. Værktøjsdiameter 140. Skabelonring 120.
Har kunnet lave sprosseskassetterne i skabelonen, som jeg brugte til at fræse ud glashullerne. Havde jeg taget nogle billeder, kunne jeg have beskrevet processen . Kan beskrive, hvordan de let monteres i stedet. Vi, der ikke er så handy, må jo bruge grimme tricks i stedet for rigtigt håndværk .
Saver til en bunke små falsede klodser.
Derefter skruer jeg dem ind i glasåbningen på strategiske steder.
Dermed er det bare at trykke sprossekassetten ind med lim og sømme den fast.
Så vender jeg døren og fjerner klodserne.
Resultatet. Der er sikkert supersnedkere, der trækker en linje med blyant og sømmer på fri hånd. Jeg foretrækker at udføre dette trin med perfekt resultat uden at skulle bruge håndelag.
Kantregler.
Normale kantregler tvinger en til at fræse op hele kanten på døre. Et smart alternativ er i stedet at anvende kantregler for ståldøre. Det er lidt som at fræse ind en lille låskasse.
Derefter borer man et hul til sprinten. Målene er selvfølgelig vigtige. Heldigvis er der produktblade. Hvis man gør som der står, fungerer det.
Tid til overfladebehandling. Denne kombination af bejdse og olie gav lange tørretider.
Endelig tid til montering. I dag blev de gamle løftet ud
og de nye passet ind. Det er anden gang, jeg var der. Føler, at jeg har haft held igen.