Skal "forlænge" kældergulvet for at kunne stille en del af en (ikke-bærende) væg på. Se billede 2 for placering af bjælke. 20% vil kunne stå på det eksisterende gulv.
Min tanke var at støbe en betonbjælke (15X15cm) som går fra mur til mur på hver side af garageporten, men så undrer jeg mig over en masse. Skal man lægge armeringsjern 5cm fra bunden af bjælken? Hvordan fæster jeg bjælken i "siderne"? Skærer man en "hylde" med vinkelsliberen for at lægge bjælken på? Hvor dyb skal den være? Er 15X15cm rimeligt for en ikke-bærende væg?
Man ønsker ikke, at væggen skal styrte sammen og forårsage kaos på sigt. Helst.
Bor horisontale huller i betonen på hver side, typ 10cm dybe. Fastgør armeringsjern der med ankermasse. Du kunne også lave lignende fastgørelse i lecablokkene.
Jeg ville nok lave bjælken 20cm høj, men det er sikkert unødvendigt kraftigt egentlig. Mindst 4 grove armeringsjern, typ 10mm. 2 i nederste kant, ca 5cm fra bunden og to i øverste kant.
Skal du mure hullet igen, så bør du ikke tage smallere blokke end 12cm. 15cm eller 18cm er mere passende.
Interessant! Så bliver det i princippet jernet, der bærer bjælken da? Er det nok? Man behøver ikke lave en hylde til selve bjælken? Tænker at bjælken i sig selv vil veje en del også.
Hvorfor skal bjælken hænge? Kan du ikke støbe mod jorden.
Stål tæt ved jorden ville jeg fraråde.
Og ja, en underkantsarmering er den, der holder en bjælke sammen.
Skal den være rigtig bærende, skal der også være vertikal armering, ellers revner bjælken vandret, så det bliver en over- og underhalvdel. Nu tror jeg, at dette er ved at blive en overdrivelse, det skal vel mures ovenpå dette, og den muring bærer sig selv, så bjælken er næsten kun nødvendig under murerarbejdet.
Protte
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.