Skal "forlænge" kældergulvet for at kunne stille en del af en (ikke-bærende) væg på. Se billede 2 for placering af bjælke. 20% vil kunne stå på det eksisterende gulv.

Min tanke var at støbe en betonbjælke (15X15cm) som går fra mur til mur på hver side af garageporten, men så undrer jeg mig over en masse. Skal man lægge armeringsjern 5cm fra bunden af bjælken? Hvordan fæster jeg bjælken i "siderne"? Skærer man en "hylde" med vinkelsliberen for at lægge bjælken på? Hvor dyb skal den være? Er 15X15cm rimeligt for en ikke-bærende væg?

Man ønsker ikke, at væggen skal styrte sammen og forårsage kaos på sigt. Helst.

Garageindgang med betonfundament, fyldt med værktøj, en gul støvsuger og byggeudstyr. Gruset grund foran indgangen er synlig. Garage med værktøj og materialer, hvor en lyserød linje markerer placeringen for en betongbjælke ved garageporten. Billede viser en kantskade på et betongulv, med eksponeret træ og murarbejde i garage. Område for betonbjælke til en ny vægudvidelse. Billede af källargolv og væg med synlige skader og eksponeret beton ved garageportens kant; grus og murbrokker ses omkring bunden. Betongfundament ses oppefra med markeret område for ny betongbalk, omgivet af grus og fragmenter, ved siden af en eksisterende betonflade. Kældergulv og jordbund ses oppefra, hvor en ny betongbjælke skal bygges. En lille metalramme og beskadiget beton ses, med "HØ OPPIFRÅN" skrevet.

B
Bor horisontale huller i betonen på hver side, typ 10cm dybe. Fastgør armeringsjern der med ankermasse. Du kunne også lave lignende fastgørelse i lecablokkene.

Jeg ville nok lave bjælken 20cm høj, men det er sikkert unødvendigt kraftigt egentlig. Mindst 4 grove armeringsjern, typ 10mm. 2 i nederste kant, ca 5cm fra bunden og to i øverste kant.

Skal du mure hullet igen, så bør du ikke tage smallere blokke end 12cm. 15cm eller 18cm er mere passende.

• Synes
Danmen
  • Laddar…
Interessant! Så bliver det i princippet jernet, der bærer bjælken da? Er det nok? Man behøver ikke lave en hylde til selve bjælken? Tænker at bjælken i sig selv vil veje en del også.

Eller skal man bruge en stålbjælke i stedet?

Hvorfor skal bjælken hænge? Kan du ikke støbe mod jorden.
Stål tæt ved jorden ville jeg fraråde.
Og ja, en underkantsarmering er den, der holder en bjælke sammen.

Protte

• Synes
Danmen og 1 anden
  • Laddar…
Det er svært at fejle med det der. Dubba fast armering i eksisterende beton og lecablokke, armer, byg en form i forkant og fyld med beton. Klart.

• Synes
Danmen og 2 andre
  • Laddar…
Helst skal den hænge lige, for et sted ligger drænklodser, og enten skal jeg dræne den del af huset om eller støbe en hældning nedad?

Beklager for uvidenhed @useless men hvad er dubba fast?

Dubbe = stykker af armering helst "limet" i huller i eksisterende mur. Man kan også bore og slå armeringen ind.

Hvis du er nødt til at dræne om, lægger du den nye dræning lidt udenfor, så kan du støbe mod jorden.

Protte

• Synes
BSOD og 1 anden
  • Laddar…
@BSOD foreslår fire jern. Er det nok? Og er det muligt at armere FOR meget?

Skal den være rigtig bærende, skal der også være vertikal armering, ellers revner bjælken vandret, så det bliver en over- og underhalvdel. Nu tror jeg, at dette er ved at blive en overdrivelse, det skal vel mures ovenpå dette, og den muring bærer sig selv, så bjælken er næsten kun nødvendig under murerarbejdet.

Protte

• Haha
Danmen
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.