Jeg skal bygge en altan og vil have, at den bliver så smal som muligt "på højden".

Vi ser bort fra limtræ for øjeblikket.

Hvor meget påvirkes bæreevnen af, at jeg ønsker at fastgøre gulvbjælkerne i bjælkesko på bærende bjælker i stedet for at lægge dem ovenpå?

Forstærker jeg en bærende bjælke ved f.eks. at lime 2 stk. 45*195 sammen, så den bliver 90*195?

Jeg skal bygge en altan med tæt gulv.
Tanken er at have en bærende bjælke i væggen og derefter en bærende bjælke på en stolpe 3 meter ude, med en vis hældning for vandafledning.
Tanken er derefter f.eks. gulvreglar 45*145 i bjælkesko mellem de bærende bjælker, derefter rupløjede brædder, og tagpap, og derefter yderligere gulvreglar ovenpå (trykimprægneret træ), altså liggende PÅ de bærende bjælker, skråskåret så jeg får et lige altangulv. Til sidst terrassebrædder på det hele.

Er jeg helt ude at svømme? :)
I stedet for rupløjede brædder, hvad kan jeg bruge? Krydsfiner? Ønsker at det bliver så let som muligt.

Senest redigeret:
Vi tager det i rækkefølge, som du har skrevet:

1 Balksko mod bærelinje bliver lige så stærkt, hvis du gør det rigtigt.

2 90x195 er præcis dobbelt så stærk og stiv som 45x195

3 Du sejler slet ikke forkert.

4 Krydsfiner fungerer udmærket, men vælg vandfast.

5 (kommentar) Hvorfor ikke tage trykimprægneret træ også under pap? Det ville jeg have gjort.
Altaner lever i et udsat miljø.

anaitis sagde:
1 Balksko mod bæringen bliver lige så stærkt, hvis du gør det rigtigt.

5 (kommentar) Hvorfor ikke tage trykimprægneret tømmer også under pappen? Det ville jeg have gjort. Balkoner lever i et udsat miljø.
1: Hvordan kan man gøre forkert? :)

5: Nja, jeg ved ikke, det skal males, og jeg kan ikke se, at det bliver mere påvirket end facaden og undertaget på huset. Desuden har jeg fået indtryk af, at det er bedre kvalitet på utrykt tømmer.

fresve sagde:
1: Hvordan kan man gøre forkert? :)

5: Nja, jeg ved ikke, det skal males, og jeg kan ikke se, at det bliver mere påvirket end facaden og undertaget på huset. Desuden har jeg fået for mig, at det er bedre kvalitet på utrykt træ.
1 Rigtig størrelse på bjælkesko, rigtigt fastgørelsesmateriale - så er alt OK

5 Så først nu, at du bor i Jönköping, mindre belastet klima der. OK Ellers kan man forestille sig, at fugt lettere får fat ved fx bjælkeskoene. Det bliver en lille lomme der.

Et spørgsmål om altaner.
Er der nogen, der har tips til, hvor man finder information om, hvordan man bygger en altan?

Der findes en enklere måde at bygge tæt altantag/gulv. Tjek pladerne på http://www.til-tak-no.

Sådanne vil jeg bruge.

Jeg har læst om TIL-tag også, der er flere tråde her om det som bekendt.
Jeg synes følgende om dette produkt:
1: Dyrt!! med lim og ting ca. 500 kr pr. kvadratmeter har jeg for mig, jeg fik tilbud på.
2: Ved ikke hvordan jeg får det ordentligt tæt mellem væg og tag.
3: Skal bygge underlag, hvis jeg ikke vil kigge på pladerne nedefra, eller hvis jeg fx på en eller anden måde vil montere en lampe eller lignende nedenunder.

Fordel:
Jeg ville kunne bygge en helt lige konstruktion og slippe for at skære gulvbjælker skråt for at lægge min terrasse på.

/ Fredrik

• Synes
Magnus8603
  • Laddar…
anaitis sagde:
1 Rigtigt størrelse til bjælkesko, rigtigt fastgørelsesmateriale - så er alt OK

5 Så først nu at du bor i Jönköping, mindre belastende klima der. OK Ellers kan man forestille sig, at fugt lettere får fat i fx bjælkeskoene. Det bliver en lille lomme der.
1. Ankerskrue eller ankersøm burde vel være rigtigt? Så stor en sko som muligt? Hvor mange skruer bør man bruge i bjælken henholdsvis bærebjælken?

5. Kan man beskytte træet på nogen måde? Olie træets endetræ først er vel en god idé, som jeg har tænkt at gøre. Noget mere at tænke på?

Mikael_L
fresve sagde:
1. Ankerskrue eller ankersøm burde vel være korrekt? Så stor sko som muligt? Hvor mange skruer bør man skrue i bjælken henholdsvis bæringslinjen?
Du skal måske sikre dig, at du får typegodkendte, dvs ikke byggmax, biltema osv.
Gunnebo typegodkendt ankersøm og ankerskrue kan du få til en rimelig pris på Jula f.eks.

Jeg er ikke helt sikker på, hvad SP/sitac tester og godkender, om det er korrosivitet og/eller styrke.

Skal du sømme/skru i trykimprægneret træ, skal du måske overveje skrue/søm beregnet til trykimprægneret træ. Der er en tråd her et sted om, at trykimprægneret æder almindelige ankerskruer.

Mikael_L sagde:
Skal du sømme/skru i trykimprægneret træ skal du måske overveje skrue/søm beregnet til trykimprægneret træ. Der findes en tråd her et sted om at trykimprægneret spiser almindelige ankarskruer.
Det stemmer at RÅTT (altså fugtigt af imprægneringen) trykimprægneret træ er korrosivt,
Vel tørt tror jeg det er helt problemfrit.

fresve sagde:
Jeg har læst om TIL-tag også, der er flere tråde herom, som bekendt.
Jeg synes følgende om dette produkt:
1: Dyrt!! med lim og grejer ca. 500 kr kvadratmeteren har jeg for mig, jeg fik tilbud på.
2: Ved ikke hvordan jeg får det ordentligt tæt mellem væg og tag.
3: Skal bygge undertag, hvis jeg ikke vil se på pladerne nedefra, eller hvis jeg fx vil fastgøre en lampe eller lignende nedenunder.

Fordel:
Jeg kunne bygge en helt lige konstruktion og undgå at skære gulvbjælker skævt for at lægge min terrasse på.

/ Fredrik
Ok, godt du har set produktet.

Jeg har tænkt på noget lignende det, du beskriver, men kan ikke lide at lægge regler på pap. Det holder nok ikke "længe". Skal man gøre det, synes jeg at reglerne skal ligge på plade, men et falsat tag bliver for dyrt.

Jeg har dog sammenlignet tiltak med et kulsort alternativ fra en plåtsmed, og der var kun en lille prisforskel, selvom der næsten ikke var nogen arbejdsomkostninger i dette. Tanken var da at lave egne til-takplader.

Jeg skal lige til at tage imod endelige tilbud på Tiltaket, kan vende tilbage til dig med prisoplysning. Hvor stort et område skal du bygge på?

I begyndelsen af sommeren tjekkede jeg faktisk også dette, kan jo være interessant at se, hvad du har fået for pris. Sådan så det ud dengang: Mål 3.6*6 meter
Pris 1:
30 plader 6562 kr
Lim, 9 stk 1598
Skruer, 3 pk = 1084
9244 inkl. moms + plukkeafgift og fragt.

Tilbud 2 var samme pris, tilbud 3 var billigere, 7405 kr plus fragt mm. Dog angiver de ikke de forskellige deles værdi.

Ser man på tagpap regner jeg sådan her:
Byggmax:
Råspont: ca 60 kr m2 = 1200 kr
Undertagspap med klæbekant = 3*159 = 480
Pap, Glasiær 3 grader = 519 * 4 = 2100
Søm og andet småting, max 1000 kr.
Samlet max 5000 kr.

Jeg var ret interesseret i Tiltak, men da min byggetilladelse trak ud, nåede jeg at ændre mig til fordel for tagpap.
Overvejer også, hvor godt det er at have reglarne på tagpappen, måske kan man lave en god løsning med nogle mellemstykker...

Senest redigeret:
Jeg har fixet lidt i weekenden.
Stolperne blev tre stk sammenlimede 45*145.
Bæringen blev 2 stk sammenlimede 45*220.

Tak for hjælpen indtil videre. :)

• Trækonstruktion med hoplimmede stolper og bærline foran et hus, del af et byggeprojekt.
Hvor mange ankerskruer bør jeg sætte i hver bjælkesko?
Der er ca. 7 huller på hver side mod bæringen, og 5 mod tagbjælken. De fem mod tagbjælken er ens på begge sider, så jeg antager, at det kan være dumt at skrue dem mod hinanden.
Jeg har i dag skruet 3*2 mod bæringen, og 2*2 mod bjælken. Behøves der flere?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.