Planlægger at installere en bænkventilator ("komfur med integreret ventilator"), som så ville komme ned i bryggerset under køkkenet. Fraluften fra bryggerset går ind i lofthøjde gennem rummet ved siden af (orangemarkeret eternitrør på fotoet). Ville det være en mulighed at føre ventilationsoset gennem dette rør? Det er til dette, vi i øjeblikket fører emhætte fra køkkenet.
Rummet på billedet er et bruserum, hvor vi har taget en væg ned (tidligere sauna), nu 12m2 bruser + bad - og der har vi nu to fraluftsrør (de to rødt markerede). Det sidste (grønt markeret) ventilerer en 2m2 gæstetoilet separat.
Måske kunne man nøjes med firkantrøret (rødt) fra brusebadet og så bruge det runde 160mm spiro fra bryggers som fraluft.
Følsomt at gøre noget uklokt med ventilation, især fra en kælder. Mit næstbedste alternativ er at lave en ny imkanal, som jeg fører ud gennem facaden (ved at lukke et vindue). Hm, skal holde øje med åbne vinduer her også. Indser, at jeg ikke ved så meget om ventilation, hvilket sikkert er tydeligt
, så vil gerne høre synspunkter.
Rummet på billedet er et bruserum, hvor vi har taget en væg ned (tidligere sauna), nu 12m2 bruser + bad - og der har vi nu to fraluftsrør (de to rødt markerede). Det sidste (grønt markeret) ventilerer en 2m2 gæstetoilet separat.
Måske kunne man nøjes med firkantrøret (rødt) fra brusebadet og så bruge det runde 160mm spiro fra bryggers som fraluft.
Følsomt at gøre noget uklokt med ventilation, især fra en kælder. Mit næstbedste alternativ er at lave en ny imkanal, som jeg fører ud gennem facaden (ved at lukke et vindue). Hm, skal holde øje med åbne vinduer her også. Indser, at jeg ikke ved så meget om ventilation, hvilket sikkert er tydeligt
Moderator
· Stockholm
· 57 842 indlæg
Og udover at kanalen skal være brandisoleret, er der også krav til udløbet, som kan give problemer, hvis det går ud gennem en væg. Du skal have brandsikkert materiale omkring udløbet og et godt stykke opad.
Ja, det vil man jo ikke gøre, eftersom det er eternit, men eternit er jo utrolig brandsikkert. Tænkte mest på, at det i praksis er den kanal, vi bruger nu, og at den blev godkendt af brandmyndighederne senest for et halvt år siden. Men det gælder måske kun nyinstallationer.H hempularen sagde:
Klik her for at svare