4,537 læst ·
9 svar
5k læst
9 svar
Elfa-system som bogreol: Bæreliste eller iskrue vægskinner?
Hej!
Vi vil teste et Elfa-system til vores bogsamling i stedet for vores nuværende løsning bestående af et antal Billy-bogreoler.
Ved generel montering af Elfa-system er der mange eksempler, når en bærelist monteres, hvor kun bærelisten skrues fast i væggen (hvorefter vægskinnerne hænges i bærelisten). En dejlig løsning med færre borehuller i væggen
.
Da vi vil have et stort antal bøger på hylderne, undrer jeg mig over, om en sådan løsning er passende også i vores tilfælde? (Kan bærelisten klare en så stor vægt?) Væggen i spørgsmålet er af puds+tegel så vidt jeg kan se.
Stor tak på forhånd for svar!
Mvh Erik
Vi vil teste et Elfa-system til vores bogsamling i stedet for vores nuværende løsning bestående af et antal Billy-bogreoler.
Ved generel montering af Elfa-system er der mange eksempler, når en bærelist monteres, hvor kun bærelisten skrues fast i væggen (hvorefter vægskinnerne hænges i bærelisten). En dejlig løsning med færre borehuller i væggen
Da vi vil have et stort antal bøger på hylderne, undrer jeg mig over, om en sådan løsning er passende også i vores tilfælde? (Kan bærelisten klare en så stor vægt?) Væggen i spørgsmålet er af puds+tegel så vidt jeg kan se.
Stor tak på forhånd for svar!
Mvh Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Det klarer den, hvis du er omhyggelig med fastgørelsen af topskinnen. Brug alle huller og den rette fastgørelse i væggen. I modsætning til vægskinnen, som skaber en trækkraft vinkelret på væggen, skal skinnenes fastgørelse klare en trækkraft langs væggen, altså lodret ned. Vægskinnen "hænger" med andre ord i hullet. Klassisk TP-plugg (grøn 12mm) og 6x80mm skrue fungerer godt i murstensvægge. Test med 10 mm bor først. Kan pluggen bankes i, så er hullet tilstrækkeligt; ellers 12mm.
Elfa sælger pakker med skruer og pløkker (TFX 4.8x64 mm). Er det bedre at købe lidt kraftigere skruer separat ifølge dig?Johan Gunverth sagde:
Det klarer den, hvis du er omhyggelig med fastgørelsen af topskinnen. Brug alle huller og den rigtige fastgørelse i væggen. I modsætning til vægskinnen, som skaber en trækkraft vinkelret mod væggen, skal skinnens fastgørelse klare en trækkraft langs væggen, dvs. lige ned. Vægskinnen "hænger" med andre ord i hullet.
Klassisk TP-pløk (grøn 12mm) og 6x80mm skrue virker godt i murstensvægge. Prøv med 10 mm bor først. Kan du banke pløkken i, så er hullet tilstrækkeligt, ellers 12mm
Mvh Erik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Hej Johan, jeg kan se, at du har svaret på mange elfa-indlæg med fornuftige svar, så jeg benytter lejligheden til at spørge dig direkte her. Jeg har samme forudsætninger - bærelist og murstensvæg. Kan jeg bruge Fischer Universal pløk på 8mm, eller skal jeg op på 10mm eller 12mm?Johan Gunverth sagde:
Det klarer den, hvis du er omhyggelig med fastgørelsen af topskinnen. Brug alle huller og den rette fastgørelse i væggen. I modsætning til vægskinnen, som skaber en trækkraft vinkelret mod væggen, skal skinnens fastgørelse kunne klare en trækkraft langs væggen, dvs. lige ned. Vægskinnen "hænger" med andre ord i hullet.
Klassisk TP-pløk (grøn 12mm) og 6x80mm skrue fungerer godt i murstensvægge. Prøv med 10 mm bor først. Kan man banke pløkken i, så er hullet tilstrækkeligt, ellers 12mm
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Det afhænger af mange ting. ”Tegel” kan være massivt eller hulmursten. Massivt mursten er lettere at fastgøre godt i. Hulmursten kræver normalt andre plugs end TP, men den fra Fischer, som hedder Duopower, virker jo godt. Hvis du rammer en murfuge, kan det være ret vanskeligt at få fast greb, så mål ordentligt og forsøg at finde ud af, hvor fugen ligger.Z ZoomZz sagde:
8 mm TP i massivt murstens holder garanteret, så også den fra Fischer. 5x50 mm skrue bliver så god. Med blå 10 mm TP behøves 5x60 eller 6x60. Det vigtige er, at skruens gevind går igennem hele plastpluggen og yderligere 5-10 mm.
Senest redigeret:
Jeg tror, at det er massiv tegl. Det er en hjertemur i en lejlighed fra 1929. Det er 2–3 cm puds efterfulgt af tegl. Jeg havde brug for en slagboremaskine for at komme igennem. Derfor valgte jeg 10 cm plug og skrue – FASADPLUG FISCHER DUOXPAND T K NV 8×100 mm.
Et andet spørgsmål: du har nævnt, at man kan bruge polyuretanlim for at gøre det sikrere. Hvad tror du om et enkelt klik ankermasse i stedet?
Et andet spørgsmål: du har nævnt, at man kan bruge polyuretanlim for at gøre det sikrere. Hvad tror du om et enkelt klik ankermasse i stedet?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Ikke nødvendigvis sikkert at det bliver bedre. Pluggen er jo konstrueret til at ekspandere ind i vægmaterialet. Tegl er massivt, og dermed forhindrer lim eller masse, at pluggen kan bide sig fast og deformere mod hullets indervæg. Hvis det havde været Leca i væggen, er det en anden sag. Så bliver både lim og ankerlim en hjælp til at udfylde alle porer og mellemrum. Det var nok for Leca, jeg anbefalede uretanlim.Z ZoomZz sagde:
Så i mit tilfælde er det bedste at køre uden noget og kun bruge plugg?Johan Gunverth sagde:
Ikke alle er sikre på, at det bliver bedre. Pluggen er jo konstrueret til at udvide sig i vægmaterialet. Tegl er helmassivt, og så hindrer lim eller masse, at pluggen kan få fat i og deformere mod hullets indervæg. Hvis det havde været Leca i væggen, er det en anden sag. Så bliver både lim og ankermasse en hjælp til at udfylde alle porer og mellemrum. Det var nok for Leca, jeg anbefalede uretanlim.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 227 indlæg
Jep. Sørg for, at hullet er rent og støvfrit bare. Blæs med et sugerør i det borede hul, og fang støvet med en støvsuger. Luftspray på dåse virker også. Kun støvsuger renser desværre ikke længst inde i hullet, og det er dér grebet mod pluggen er som vigtigst.Z ZoomZz sagde:
Klik her for at svare