Hej!
Nyss flyttet ind i et Elementhus fra 1967 1 1/2 plan med kælder. Læser lige nu et grundkursus i Byggeteknikkens grundlag og vi skal studere et hus og dets konstruktion, valgte naturligvis mit hus da det ser ud til at have en mildest talt anderledes konstruktion. Har fundet en masse god info her på siden om væg- og gulvkonstruktion men er lidt nysgerrig på kældergrundlaget, så hvis nogen har information om det, tager jeg taknemmeligt imod det!
Vedhæfter tegninger af mit hus.

• Plantegning og sektionstegning af et Elementhus fra 1967 med 1 1/2 plan og kælder, inklusiv detaljerede facadevisninger og ruminddelinger.
  • Synes
larsbj
  • Laddar…
Det ser ud som en almindelig konstruktion på kældergrund fra den tid.
Støbt sokkel.
Væggene er sandsynligvis enten i beton eller muret af betonelementer.
Derefter er gulvet i kælderen støbt efter væggene.
Hvad vil du vide mere?

Ja, det er Betonghålsten i kældervæggene. Det står dog ikke så meget om selve fundamentet i huset, vi skal lave tegninger på fundamentkonstruktion, vægkonstruktion osv. med alle byggematerialer og størrelser, fundamentet er sværest at beregne, fordi man ikke kan måle der. Har du erfaring med Elementhus?

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Nej ikke lige fra dem, men konstruktionen på grunden er almindelig.
Undergrunden er oftest dræneringsgrus. fraktion ca 0-8
Sulan ca 600* 300 mm armeret med længdegående armering typ 4* fi12 og eventuelt bøjler i fi8
Stående armering i den murade væg.
Og sandsynligvis en armeringsmåtte i gulvet, men det er ikke altid.

Tak for alle svar! :)

• Synes
larsbj
  • Laddar…
Saraff Saraff sagde:
Tack för alla svar! :)
Hvordan gik det? Det er måske lidt sent nu, men jeg har nogle tegninger fra mit hus (Elementhus fra 1968) hvis du stadig har behov.

Tager gerne dine tegninger! Så spændende med disse huse, så al info er super!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.