Hej,

Har nogen tips til, hvordan man nemmest markerer på gipsplader, hvor hullerne til el-dåser skal være.
 
Jeg siger bare: Hole-in-one.

http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=2932

Har du ikke råd - mål, mål, mål (og band når det bliver 3-8 mm fejl hele tiden).

Magnetsøgeren ses i øverste venstre hjørne. Den viser ret præcist, hvor man skal tage hul til boksen.
IMG_2267.jpg
 
Eller brug ROT doser :P
 
kør en skrue gennem midten på et dose låg og sæt det i dosen så skruens spids stikker ud. pres gipset mod, og du har en markering hvor du skal sætte centerboret på hulsaven. klart.
 
Brugd sagde:
kør en skrue gennem midten på et dæksel og sæt det i dåsen, så skruespidsen stikker ud. tryk gipsen mod, og du har en markering hvor du skal sætte midtboren på hulsaven. klart.
Exaktemento..... :D
Til OSB/spån bytter man skruen ud med en lille bolt. Sætter en farveklat på enden af bolten og trykker mod pladen ;)
 
Hole-in-one lyder interessant! Er det meningen, at pladen monteres og hulsaves på stedet?

Alternativet med skrue indebærer vel, at pladen skal tages ned og hulsaves fra "bagsiden"!?
 
bay sagde:
Hole-in-one lyder interessant! Er det meningen, at skiven monteres og hullsaves på stedet?

Alternativet med skruv indebærer vel, at skiven skal tages ned og hullsaves fra "bagsiden"!?
Jep, skiven skal væk... Men det er nok at holde på plads og trykke for at få mærke.
Ville også gerne have værktøjet ::) må se, hvad Julemanden synes ;)
50 dåser ca. 18:- / hul 8)
 
En præcisering: Snickarpelles svar herover refererer kun til Bays andet spørgsmål.

Med Hole-In-One behøver man ikke demontere pladen. Sæt indsatsmagneten i dåsen og fastgør gipspladen. Derefter skal du bare slippe søgemagneten og bore.

OBS!
Dette fungerer lidt dårligere på OSB, da søgemagneten ofte havner lidt skævt.

Boret kan ikke lige så let "kalve" til siden i træ som det kan i gips. Mine hole-in-one-indsatser er ret slidte i centrum efter en hel byggeproces, hvor jeg har brugt dem til både OSB og gips.

Mit tip til OSB og andre træplader er:
1) Sæt indsatsmagneten i dåsen.
2) Fastgør OSB/plyfa/spånpladen.
3) Sæt søgemagneten på.
4) Tag dossefræseren og bor kun et par millimeter i træpladen.
5) Fjern OSB-pladen og lav hullet med en overdimensioneret dossefræser. Hullet bliver lidt for stort, men det spiller jo ingen rolle - ingen vil se det. Desuden bliver det lettere at montere pladen, hvis hullet er nogle mm skævt.
6) Monter OSB-pladen.

På den måde har du skånet din dyrt indkøbte hole-in-one. Dette tip ville jeg selv gerne have haft, FØR jeg selv slidte mine magneter op. Nu har magneterne ovale huller, og præcisionen er alt andet end nøjagtig.
 
  • Synes
Switteboy
  • Laddar…
Præcis.....
blev lidt tvetydigt med "citatet"
heldigvis holder I styr på mig ;)

Min enkle løsning for "hårda skivor" var måske ikke så dum ;) om nu hårda skivor bør fjernes selv når man har "dyrverktyget" 8)
 
Ja, så KAN man gøre... men det er jo 100% sejere at bruge sit dyrt indkøbte værktøj. Desuden holder man værktøjsfloraen nede med EN ting  :D

Det kan jo være godt fra et forhandlingssynspunkt IKKE at nævne hole-in-one:ens mangler, ellers får du den nok ikke af julemanden.

PS: Nye magneter kan man købe løst. Overvejer seriøst at købe to nye af de små.

PS2: Det KAN være ved at være tid til at købe mindst en lille magnet mere. Det sker oftere, end man tror, at der er mere end to stik bag en gipsvæg.
 
  • Haha
Switteboy
  • Laddar…
Jeg er enig i, at hole-in-one ikke fungerer lige så godt i OSB.
Det er jo lidt ærgerligt, at indsatserne bliver gennemhullede efter kun ti huller, især når man tænker på, at de er ret dyre. Normalt i gips bliver der jo kun et lille mærke, inden boret glider rigtigt.

Ellers kan jeg kun sige, at det er en meget tidsbesparende opfindelse.
 
Jeg tror, jeg anskaffer en hole-in-one, når det er tid til montering. Så, at de findes på Jula til en bedre pris.
 
Træk mig baglæns - kanon at Jula har dem - til en finfin pris også....om man nu kan motivere 600 stopinkas for lidt magneter og plastik.
 
Som dosborr kører jeg med Biltemas. Boret har den rette dimension til hullerne i Hole-In-One, og fræserne er ikke gået i stykker endnu. Prisværdigt for en hobbybygger!

Chucken: 20-306 39.90 kr
Boret: 20-307 8.90 kr
Hulboren: 20-303 (75 mm) samt 20-302 (85 mm) 89.90 kr/st
 
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.