Hej!

Jeg har en større revne (ret lang og ca. 1-3 mm bred) på ydervæggenes inderside (væggen består af pudsede betonblokke eller mursten tror jeg) og har fået tip om at bruge "elastisk spartel". Desværre intet mere uddybende end så ("brug elastisk spartel" stod der på en seddel). Jeg undrer mig over, hvad der menes? Er det almindelig blød fugemasse (som klarer større revner) eller taler vi om noget helt andet her? Det er indendørs og dermed er der ikke behov for noget, der skal tåle vand/fugt.

Væg med større lodret sprække på indvendig facade, over en døråbning; sprækken er i pudset betongblok eller tegl.

Tanken er, at jeg skal fikse revnen på en eller anden måde og derefter lime et renoveringsdug ovenpå og male bagefter.

Taknemmelig for afklaring
- god weekend!

Senest redigeret:
Føles som om du kan bruge almindelig spartelmasse, hvis du alligevel skal sætte en dug ovenpå.

• Synes
Anders1967
  • Laddar…
Jeg har med stor succes fikset revner ved at skrabe revnen ud med en farveskraber og derefter fylde sprækken med Tec7.
Det går fint at spartle og slibe, hvis det skulle være nødvendigt.
En grå malingsskraber med trekantet metalblad og sort håndtag, brugt til at fjerne revner før påfyldning.
En tube med Tec7 fugemasse, brugt til reparation af sprækker.

• Synes
Anders1967
  • Laddar…
Plastic Padding superspartel elastic måske. Det er jo ikke som en blød fugemasse, men for at være "almindelig" spartelmasse så tåler det ret meget bevægelse.

• Synes
Anders1967
  • Laddar…
Behøver man overhovedet fikse revnen, hvis du skal have dug? Det vigtigste er vel at finde ud af, om væggen bevæger sig, for så vil dugen på et tidspunkt også revne...

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Almindelig spartelmasse, men akrylbaseret så går jeg ud fra? Ellers risikerer man jo, at revnerne kommer igen på grund af bevægelser i huskroppen.

Tec7 var et godt tip, men måske lidt overkill da jeg ikke skal bruge det udendørs. Jeg har en del akrylfug/latexfug derhjemme, som måske virker til formålet? Eller er jeg helt galt på den? Jeg vil nemlig helst bruge det, jeg allerede har derhjemme, i stedet for at købe nyt, som jeg måske ikke bruger op og som så bliver dårligt/gammelt ;)

Solvskaftet Solvskaftet sagde:
Behøver man overhovedet at fikse revnen, hvis du skal have dug? Det vigtigste er vel at finde ud af, om væggen bevæger sig, for så vil dugen jo også revne med tiden...
Ja, væggen bevæger sig lidt, ellers ville den ikke have revet. Derfor er der behov for noget reparations-/fyldemateriale, der kan tåle bevægelse.

Mit spørgsmål er, hvad jeg skal bruge som fyldemateriale: blødfuge/akrylfuge eller noget andet? Og det store spørgsmål: "hvad mener man med elastisk spartelmasse" - det er jo det, jeg gerne vil have svar på ;)

Jeg har anvendt byggfog, hvor jeg har haft brug for en mere elastisk fugemasse og når der er større hulrum, der skal udfyldes.
Latex/akryl/malerfog har en tendens til at revne/slippe afhængig af kvalitet/pris er min erfaring.

Er det sådan, at pussen er sluppet? Lyder det hult, hvis du banker rundt om revnen sammenlignet med andre steder?

• Synes
Anders1967
  • Laddar…
A Anders1967 sagde:
Ja, væggen bevæger sig jo lidt, ellers ville den ikke have revnet. Derfor behøves der jo noget reparations-/fyldemateriale, der tåler bevægelse.

Mit spørgsmål er, hvad jeg skal bruge som fyldemateriale: blød fugemasse/akrylfugemasse eller andet? Og titusindkrones-spørgsmålet: "hvad menes med elastisk spartel" - det er jo, hvad jeg gerne vil have svar på ;)
He
Solvskaftet Solvskaftet sagde:
Jeg har brugt byggefuge, hvor jeg har haft brug for en mere elastisk fuge, og når der er større hulrum, der skal fyldes ud.
Latex/akryl/malerfuge har en tendens til at revne/slippe afhængigt af kvalitet/pris, er min erfaring.

Er det sådan, at pudset har sluppet? Lyder det hult, hvis du banker rundt om revnen sammenlignet med andre steder?

Pudset har sluppet lidt lige omkring revnen, så jeg skal skrabe væk/udhule for at fylde op. Byggefuge virker fornuftigt!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.