Kanske en smaksak eller kanske finns ett rätt svar men barnen har lagt sig, frugan likaså, jag är klar med vardagen och nu vill jag lyxa till det genom komplicering av simpla ting
Har en sandlåda av trä - bara väggar och lock (inget botten) som jag grävt ner i trädgården.
Under lådan har jag lagt en markduk. Jag skulle just ut och klippa kanterna på duken som sticker ut när jag började fundera på om jag verkligen gjort rätt. Jag har alltså lagt duken enligt bild 1 nedan. Duken är utanför sandlådan. Jag tänkte att det var bättre än bild 2 där gräs och annat eventuellt skulle kunna ta sig emellan duk och låda. Och markduken är ju där just för att förhindra växter in i lådan och sand ut i jorden. Men frågan är om inte duken hellre ska stänga ute sand från att hamna under lådan, vilket ju inte sker i 1. Om man sitter/går på lådan så rubbas den väl så att lite sand i taget hamnar mellan låda och duk och då har man ju istället sand på sidorna och lådan skjuter i höjdled om ni förstår vad jag menar. Fortfarande i duken men på utsidan av lådan. Spelar nog egentligen ingen roll hur jag gör för sandlådan var billig och det är inte hela världen om den skulle behöva rivas/ersättas längre fram.
Finns det något korrekt sätt, hur skulle ni göra eller har gjort? Markduk inom eller utanför sandlåda? 1 eller 2?
Hvis sandkassen skal bruges af børn, så synes jeg ikke, det betyder så meget, om dugen ligger ifølge 1 eller 2, efter et par års leg er kassen omgivet af sand uanset alternativet.
Hvis du vil undgå, at sandkassen bevæger sig, når man går på kanten, kan du slå stolper ned på indersiden af hjørnerne og skrue kassen fast til disse.
Læser og læser din problemstilling, klokken er meget og jeg fatter nada men vi har markduk ifølge din billede 2 i vores "færdige" sandkasse med låg fra Byggmax.
Læser og læser dit spørgsmål, klokken er meget, og jeg fatter nada, men vi har fiberdug ifølge dit billede 2 i vores "færdige" sandkasse med låg fra Byggmax.
Jeg tænker, at risiciene med de to er følgende:
1) Sandkassen "forskydes", idet sand sætter sig under sandkassen. Men på den anden side kommer der ingen planter ind i sandkassen.
2) Planter trænger ind mellem sandkasse og fiberdug og kommer op i sandkassen langs indervæggene. Men på den anden side kommer der intet sand under sandkassen.
Begynder at synes, at 2 virker bedre. Hellere lidt græs langs kanterne i kassen end at hele kassen forskydes.
Er ikke 4-åringens mulighed for at grave til Kina lidt vel begrænset i en sandkasse med markdug?
Slår et slag for den frie leg fremfor den perfekte have….
Lagde dugen som alternativ 2, tænkte ikke engang på noget andet.
Hvis ikke andet føles det lettere at rive græsset op, der kommer op, end at skovle sandet tilbage.
På den anden side vil mængder af sand ende udenfor alligevel, det er ligesom en naturlig følge af, at ungerne leger i kassen...
Sandkassen er ikke så sjov om nogle år, og da skal den lukkes. Så er det rart at slippe for at rode med at få det der dug op. Så jeg foreslår uden dug.
Ogræsset kommer ikke nedefra, men oppefra med frø. Men muldvarpeungerne vil holde ogræsset væk.
Sandkassen er ikke så sjov om nogle år, og så skal den lukkes igen. Så det er rart at slippe for at bøvle med at få det dér net op. Så jeg foreslår uden net.
Se kommer ikke ukrudt nedefra, men oppefra med frø. Men muldvarpeungerne vil holde ukrudtet væk.
Men så når man lægger fiberdug under belægningssten, er det for at forhindre frø i at komme igennem ovenfra og slå rod i jorden under? Jeg troede det var omvendt, bl.a. for at forhindre frø og græs i at vokse igennem nedefra.
Men så når man lægger jorddug under belægningssten, er det for at forhindre frø fra at komme gennem ovenfra og slå rod i jorden under? Jeg troede det var omvendt, bl.a. for at forhindre frø og græs i at vokse gennem nedefra.
Nej, det har intet med ukrudt at gøre, men dugens formål er at forhindre materialer i at blande sig med hinanden gennem årtierne. Lægger du f.eks. makadam på ler, så "spiser leret gruset over tid. Lægger man finere materialer på grov makadam, så løber det ned i hulrummene.
Jeg tænker, at netop det er en grund til at have dug, for lettere at kunne samle sandet op, når det bliver tid til at afvikle sandkassen...
Jeg håber bare, der ikke er træer eller buske i nærheden. Jeg har haft et lille helvede med at få fjernet gammel jorddug, der falder fra hinanden og er helt gennembrodet af træ- og buskrødder.
Hvad skal TS gøre, når børnene har gravet sig ned gennem sanden og ”skadet” fiberdugen?
Mine børn fandt et elkabel langt under sandkassen.
Når kassen skal afvikles, spreder man bare det, der er tilbage af sandet, det er sådan man plejer en golfgreen.
Som TS skrev, er det her at gøre enkle ting mere komplicerede.
Protte
Lige i mit tilfælde er der ingen risiko for, at de når hverken Kina eller elkabler, på det højeste kan de nå klippe, hvis de er ihærdige nok.
Helt ret angående kompliceringen. Nogle gange forkæler man sig selv På stående fod, hvordan ville du have gjort, 1, 2 eller noget andet? Med fiberdugen som et must.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.