Lizzardo
Jeg er ved at planlægge lidt successiv touch up rum for rum, og på grund af ret tynde ydervægge er jeg interesseret i at efterisolere, når jeg alligevel skifter overflader.

Tanken er at sætte en 70 isolering op, men jeg er lidt i tvivl om, hvilken fremgangsmåde der er bedst......

1: Sætte en ny væg op udenpå gips, isolere den og lukke igen.

2: Fjerne eksisterende gips, lave en ny regel, isolere og lukke igen.

Er der nogle fordele ved den ene eller den anden metode?
De 13mm jeg sparer ved at fjerne eksisterende gips er totalt uvæsentlige....
Eller er det ligefrem meningsløst at gøre dette i 50-60% af huset?

Lizzardo
Ingen som har tanker, ideer, nedrakninger, mordtrusler?

• Haha
Husseglarn
  • Laddar…
Lizzardo Lizzardo sagde:
Ingen som har tankar, ideer, sågninger, mordtrusler?
Slå nye vægge op på det eksisterende, præcis som du skriver selv, handler det om virkelig meget arbejde for 13mm.

Hvor gammelt er huset? 60/70'erne så er måske dampbarrieren, hvis der er en, ret slidt, og du måske vil benytte muligheden for at ordne elledningene også? Det er jo ikke frygteligt meget arbejde at tage bajonetsaven og skære den eksisterende gips op og rive det væk. Jeg fortryder lidt, at jeg ikke gjorde det, men ved på den anden side ikke, hvor meget det havde givet i øget komfort/besparelse i varme.

Lizzardo
O olofh sagde:
Hvor gammelt er huset? 60/70-tallet, så er måske dampspærren, hvis der er nogen, ret slut, og du vil måske benytte lejligheden til at fikse el også? Det er jo ikke frygtelig meget arbejde at tage tigersaven og skære op eksisterende gips og rive det ned. Jeg fortryder lidt, at jeg ikke gjorde det, men ved på den anden side ikke, hvor meget det havde givet i øget komfort/besparelse i varme
Huset er fra 90'erne og 00'erne, men det er et rigtigt snikbyg med ret tynde vægge.
Nej, jobbet er jeg ikke bange for, da det er hurtigt fikset.
Jeg gør det dog helst ikke unødvendigt, hvis det ikke hjælper noget, når jeg ikke tager hele kåken.

Lizzardo Lizzardo sagde:
Huset er fra 90'erne og 00'erne, men det er et rigtigt snikbyggeri med ret tynde vægge.
Nej, jobbet er jeg ikke bange for, da det er hurtigt fikset.
Gør det dog nødigt unødvendigt, hvis det ikke hjælper noget, når jeg ikke tager hele huset
Ok, ja så behøver hverken el eller dampspærre at blive ordnet. Men hvor tynd er væggen? Du skal passe på, så dugpunktet ikke havner på den forkerte side af dampspærren, men jo, 70mm påvirker måske ikke.

Og du er sikker på, at de ikke har sparet så meget, at det ville være muligt at lægge mere isolering i de eksisterende vægge. Måske åbne i det første rum, du laver, for at have styr på, hvordan de ser ud indvendigt, men hvis alt virker ok, så ville jeg lade gipspladerne blive siddende i de resterende rum.

Stålregelvæg og muligvis beregne, hvor dugpunktet bliver for at undgå fugtudfældning på den forkerte side som allerede nævnt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.