Husets pudsede facade løsner sig, har lange revner og bør udbedres. Stammen er liggende tømmer og stående planker.
Fra et varmesynspunkt ville det være godt at efterisolere med ca. 5 cm og så pudse om. Desuden ville facadesystemet modvirke revnedannelse på grund af husets bevægelighed. MEN hvordan påvirkes indeklimaet? Vi har selvtræk via skorstenen (som er kold, da vi har varmepumpe). Vil huset "ånde" dårligere? Kan trævæggene tage skade af efterisoleringen på lang sigt, på grund af dårligere fugtvandring? Er der nogen, der ved mere om dette?

Fugtbevægelsen bliver jo selvfølgelig dårligere, hvis du sætter en tættere facade, luften er jo generelt mere fugtmættet indendørs end udendørs, specielt om vinteren. Derimod har du vel en ret kraftig kold træk i skorstenen om vinteren, hvis den er åben og kold? Jeg antager, at du overvejede at sætte en hel plade uden på huset, typisk celleplast, og derefter pudse mod den? På moderne huse har man jo fået problemer med gipsen, når luften trænger ind til ydersiden af gipsen og fælder vand. I dit tilfælde kunne man måske sætte facaden "frit" udenpå den gamle, men så mister du jo meget af isoleringsværdien... På vores virksomhed har vi netop efterisoleret en bjælkehytte indefra og har været omhyggelige med, at indervæggen er fri fra bjælkerne, med lægter og isolering, derefter blev der sat en dampspærre indvendigt for isoleringen, men man skal jo kompensere for denne øgede tæthed med ordentlig ventilation, så vi øgede altså antallet af friskluftsventiler. Varmen (og fugten) bevæger sig jo desuden opad, så taget vil altid være mest udsat, der er det endnu vigtigere ikke at have det for tæt, så dampen kan vandre igennem materialerne.

Hvordan havde du tænkt bygget det op?

//ingeniøren

Kalle_h sagde:
luften er jo generelt mere fugtighedsfyldt indendørs end udendørs, specielt om vinteren.
Er dette virkelig korrekt? Jeg troede, det var omvendt, hvis vi taler om relativ luftfugtighed.

Kalle_h sagde:
Derimod har du vel et ret kraftigt kuldenedfald i skorstenen om vinteren, hvis den er åben og kold?
Normalt set bør der ikke være kuldenedfald gennem skorstenen, tværtimod er det naturlig ventilationens hjerte og skaber et sug op af varm indendørsluft.

Kalle_h sagde:
Varmen (og fugten) vandrer jo desuden opad, så loftet vil altid være mest udsat, der er det endnu vigtigere ikke at have for tæt, så dampen kan vandre igennem materialerne.
Også her troede jeg, det var omvendt, at det var vigtigst at have helt diffusionstæt i tagene for at forhindre, at fugt kan trænge op på loftet.

Har jeg misforstået dit indlæg måske?

Senest redigeret:
Alternativet jeg er faldet for, er at montere en mineraluldsplade på den gamle puds. Derefter pudses pladen med en åben puds, dvs ingen plastfarve eller lignende.
Jeg har forstået, at mineralulden er at foretrække frem for celloplasten i mit tilfælde.
Hvad angår kulderas, så er det ikke nævneværdigt stort. Må sige, at jeg ikke helt forstår, hvordan det med selvtræk fungerer. Gabbe´s forklaring virker dog rimelig. Men.. I virker uenige der, eller?

Ja, jeg tror vi går forbi hinanden lidt. Jeg udtrykte mig nok lidt kluntet, men man kan jo (ved sådanne vintre) risikere "tilbageslag" i ventilationssystem af selvtrækstypen, og så får man jo også et overtryk. Den procentuelle andel fugt i indeluften er jo lavere indendørs, men luften indendørs har jo en større kapacitet til at holde fugt og får fugttilskud fra maskiner, mennesker og andet inde i huset. Ingen problemer indtil den køles ned igen, og skubbes den så ud det forkerte sted, så vil den jo uundgåeligt kondensere fugten.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.