Hej,

Jeg skal "duble" ned armeringsjern i klippen, tænkte på at bruge 12mm jern med ekspanderbeton og 20mm huller. Jeg skal derefter støbe fundament til søjler til terrassen, men også fundament til en 50cm støttemur.

Prøvede på nogle huller i går og havde svært ved at få jernene i. Først fyldte jeg hullet delvist og forsøgte at få jernet i, men det virkede ikke, så jeg var nødt til hurtigt at bore "blandingen" op, blande nyt (lidt mere flydende) og holde det på plads, når jernene var på plads i stedet. Men det føles jo bedre at få betonen i først, derefter jernet og så topfylde lidt.

Hvor store huller burde jeg bore? Jeg kan jo gå ned i størrelse på armeringsjernene eller op i størrelse på boret. Men bor størrelsen => mere tid for hvert hul, ned i størrelse på jern => svagere konstruktion.

Jeg er klar over, at jeg kan bruge kemankre, men det er så hundedyrt. Det er 75 huller, der skal bores :)

Hvis jeg bruger 12 mm jern og skal have 14mm huller (størrelse på hul + 2mm) og borer 100 mm dybt, skal volumen, der fyldes, være 4,1 ml => der er 300 ml i en tube => maks 2 tuber. Men det føles ikke rimeligt. Gunnebo siger i øvrigt 16mm huller og 3 tuber. I så fald er det jo lettere og sikrere at bruge Ankermassen. Tanker? :)

/ Viktor
 
Endte med at bore 16mm huller til 12mm armeringen og ankermasse. Det bliver vel lidt dyrere, jeg tror ikke 3 tuber vil række, men det bliver jo nemmere end at blande en masse beton for at holde det fast. Desuden ville jeg nok have været nødt til at øge borestørrelsen en del for at kunne bruge ekspander og 12mm armeringsjern. 16mm hullerne er hurtige at bore. Det i kombination med at ankermasse føles "bulletproof" gjorde, at jeg fortsætter med det :)
 
  • Synes
YuGi
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.