3,537 læst ·
16 svar
4k læst
16 svar
Egne loftlister af cellplast
Side 1 af 2
Jeg overvejer at lave mine egne loftlister af celleplast ved hjælp af en flamingoskærer. Vi ønsker en "lige" model af listen, så det burde være muligt at få en god form. Det, jeg er usikker på, er om overfladen bliver tilstrækkeligt pæn til, at det ser godt ud. Jeg havde tænkt mig at købe XPS300 eller lignende, da jeg forestiller mig, at de har en bedre/finere struktur. Jeg har ikke selv brugt lister af polystyren/celleplast/flamingo før, så jeg ved ikke, hvordan overfladen er på de lister, der findes at købe.
Er der nogen, der har erfaring med noget lignende? Kan overfladen på skåret xps blive pæn nok til, at det ser godt ud som loftliste? Er "almindelig" celleplast (eps) tilstrækkelig?
/Samuel
Er der nogen, der har erfaring med noget lignende? Kan overfladen på skåret xps blive pæn nok til, at det ser godt ud som loftliste? Er "almindelig" celleplast (eps) tilstrækkelig?
/Samuel
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Måske off topic, men hvorfor tager I ikke bare "færdige" trælister?
Der er jo mange profiler at vælge imellem.
Der er jo mange profiler at vælge imellem.
Det er vel et berettiget spørgsmål, synes jeg.KnockOnWood sagde:
Vi har ikke haft held med at finde en færdig trælist i det design, som vi vil have (grund 1).
Så fandt jeg en list i den rigtige model (troede jeg) i celleplast, men det viste sig, at den var for lille; altså rigtig model men i forkert "skala". Før jeg noterede, at størrelsen var forkert, var vi begyndt at tænke, at det nok er et smidigt materiale til loftlister. Det er let at skære, vejer lidt og er formbart ved ujævnheder (grund 2).
Nu hvor jeg er begyndt at overveje egenproduktion, er det svært at slippe den tanke (det er vel et lille kendetegn for mange af os, der hænger på dette forum?)(grund 3).
Eftersom det drejer sig om loftlister til stort set hele huset, bliver omkostningen for saven lille (typ 7-8kr/lpm). Øvrige materialomkostninger regner jeg med vil ende på 3-5kr/lpm, så totalen bliver stadig betydeligt lavere end at købe færdigt (grund 4).
Desuden får jeg mulighed for at købe et nyt værktøj, som jeg ikke har i forvejen (grund 5).
Det er det, jeg er bekymret for, og hvis det havde været almindelig celleplast (eps), så er cellerne jo så store, at det rimeligvis er et problem. Hvad angår XPS er cellerne derimod ikke lige så store. Det kan endda (ifølge en produktbeskrivelse, jeg fandt) bruges sandpapir på XPS. På billederne til produktet https://www.conrad.se/?websale8=conrad-swe.01-aa&pi=821035&refKey=Rv_vHICQK er overfladen malet efter skæring, men det kan ikke afgøres, hvordan finishen er.M mlkjhr sagde:
Det vil ikke blive godt, selvom du har en præcis jigg at save med, vil du skulle arbejde en del med listen, før den er klar til montering. Du vil skulle slibe rigtig meget. Og du vil heller ikke kunne lave lange dele, og jeg tror desværre ikke på at få mange korte dele til at blive lange fine lister, mange samlinger bliver det. Derefter skal det spartles og males, før der bliver nogen som helst finish. Anbefaler færdige lister, meget arbejde for ingenting.
Altvidende
· Västra Götaland
· 12 286 indlæg
Dem man kan købe på fx Hornbach og Bauhaus er vel folierede?
Det kan sikkert godt lade sig gøre, men jeg tror, der er risiko for, at det bliver en del pilleri for at få en god finish.
Det kan sikkert godt lade sig gøre, men jeg tror, der er risiko for, at det bliver en del pilleri for at få en god finish.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Hvordan skal listen egentlig se ud?
Kan du måske tegne en profil med dimensioner?
Kan du måske tegne en profil med dimensioner?
Hej,KnockOnWood sagde:
Det skal være en sådan her, men lidt større.
http://www.moelven.com/se/Produkter...al/Produktguide---List/Taklist/Trapplist-078/
Det bliver måske til at bestille fra et høvleri. Der vil alligevel blive bestilt foring og gulvsokler, så kontakten er der allerede. Den største drivkraft for at gøre det selv er lige nu nysgerrighed.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Wow, det var avanceret, har aldrig set sådan list faktisk.
Har selv stoppet ved svanehalslist, tilstrækkeligt avanceret for mig
Men jeg tror også det bliver svært at fræse i skumplast i hånden.
Men du kan jo prøve med et lille stykke først, så det ikke bliver for dyrt.
Men ville det ikke være muligt at bygge den op med tre strimler MDF-plade?
De findes jo i tykkelser op til 28 mm.
Har selv stoppet ved svanehalslist, tilstrækkeligt avanceret for mig
Men jeg tror også det bliver svært at fræse i skumplast i hånden.
Men du kan jo prøve med et lille stykke først, så det ikke bliver for dyrt.
Men ville det ikke være muligt at bygge den op med tre strimler MDF-plade?
Ja, den er på en måde avanceret, men det er bare lige snit. Jeg har ikke tænkt mig at fræse i celloplasten, men blot skære strimler og lime sammen.KnockOnWood sagde:
Oj, det var avanceret, har aldrig set sådan liste faktisk.
Har selv stoppet ved svanehalsliste, tilstrækkeligt avanceret for mig
Men jeg tror også, at det bliver svært at fræse for hånd i skumplast.
Men du kan jo forsøge med et lille stykke først, så det ikke bliver for dyrt.
Men kunne det ikke lade sig gøre at bygge den op med tre strimler MDF-plade?
Godt tip om MDF. Det må jeg overveje. Tak!