Hej!
Står i startgropene og skal efterisolere mit stenhuset og så montere en træfacade (medmindre Jesus kommer ned og giver mig en god pris på pudsfacad).
før I totalsaver mig, så koster en pudsfacade ca 260.000kr (175kvm) efter rot lige nu, murerne har simpelthen for meget arbejde og kan derfor drømme sig væk i priserne ordentligt. Tilsvarende træfacade med isolering ca 80000kr.
Har kigget lidt på isolering, celleplast virker meget billigere end fx stenuld. Fordele og ulemper?
Hvis jeg vælger celleplast, kan jeg så fastgøre lægterne direkte udenpå celleplasten med letbetonskruer lige igennem, eller kræver det hylstre og sådan noget som stenulden kræver?
Uanset isolering, hvordan gør man i tagfoden, går man imod med isoleringen eller skal man lade en luftspalte, jeg tænker på kondens på undersiden af taget.
Med venlig hilsen, Kim
Står i startgropene og skal efterisolere mit stenhuset og så montere en træfacade (medmindre Jesus kommer ned og giver mig en god pris på pudsfacad).
før I totalsaver mig, så koster en pudsfacade ca 260.000kr (175kvm) efter rot lige nu, murerne har simpelthen for meget arbejde og kan derfor drømme sig væk i priserne ordentligt. Tilsvarende træfacade med isolering ca 80000kr.
Har kigget lidt på isolering, celleplast virker meget billigere end fx stenuld. Fordele og ulemper?
Hvis jeg vælger celleplast, kan jeg så fastgøre lægterne direkte udenpå celleplasten med letbetonskruer lige igennem, eller kræver det hylstre og sådan noget som stenulden kræver?
Uanset isolering, hvordan gør man i tagfoden, går man imod med isoleringen eller skal man lade en luftspalte, jeg tænker på kondens på undersiden af taget.
Med venlig hilsen, Kim
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Det er svært at give nogle fornuftige råd uden at vide, hvordan væggen ser ud i dag. Ligeledes tagkonstruktionen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Der er mange aspekter. Cellplast fungerer bedst, når der ikke er behov for sømregler, ellers opstår der let sprækker. En letbetonvæg ville desuden have brug for et isoleringsmateriale med højere rumvægt end hvad frigolit har, for at få bedre varmekapacitet. Jeg ville anbefale en regelkonstruktion med stenuld med så høj rumvægt som muligt. Hvis ydertaget har en luftspalte, må du ikke dække denne, og kan altså ikke gå hele vejen op.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Jeg forstår ikke helt, hvad Justus skriver!J justusandersson sagde:
Har selv efterisoleret og sat ny træpanel på et gammelt hus, det var år 1983. 80 mm cellplast fra Sundolitt, som var notet og kunne sættes op over hele vægfladerne. Samlingerne blev altså helt tætte. Over samlingerne mellem pladerne satte vi sømmelægter, almindelig 22x95 panel, som blev sømmet fast i den bagvedliggende væg med 6"-søm ind i den gamle trævæg. Huset blev trækfrit, og elforbruget faldt med 50%.
Og, som spørgsmålet var, nogle hylstre blev ikke anvendt.
Fas begynder det at brænde indendørs og det brænder gennem væggen eller ud gennem et vindue så har man større problemer end celleplast som isolering.
Jeg er selv i gang med at isolere med celleplast på mit betonhus, men jeg sætter mellem reglar for ikke at bygge mere ud end den tidligere pladefacade.
Jeg er selv i gang med at isolere med celleplast på mit betonhus, men jeg sætter mellem reglar for ikke at bygge mere ud end den tidligere pladefacade.
Regelkonstruktion vil man jo absolut ikke have, det behøver man ikke have med stenullsplader heller. Man ønsker jo ikke unødvendige kuldebroer. Derimod et par støttebjælker kan man jo tillade sig. Hvis man vil bygge et tag over terrassen fx.
Så var spørgsmålet angående at gå op mod taget, om det er dårligt for undertaget at gå mod, typ kondens og sådan noget, har kun gavlventilation så ingen vent i tagskægget at tage hensyn til.
Så var spørgsmålet angående at gå op mod taget, om det er dårligt for undertaget at gå mod, typ kondens og sådan noget, har kun gavlventilation så ingen vent i tagskægget at tage hensyn til.
Grundstött
· Halland
· 28 345 indlæg
Javisst, glemte det!X xdigger sagde:
Vores hus, bygget i begyndelsen af 1800-tallet som en fiskerhytte, havde ingen tagfotsventilation.
Så der var ingen grund til at efterlade en åbning ved undertaget.
Men tagkonstruktionen var nok så utæt alligevel, så det var godt ventileret.
Spånerne deroppe var i hvert fald friske og fine
Fik en meget god pris på vestkystpladen, så det blev det. Bestilt 160 kvm 50 mm isolering. Nu er spørgsmålet bare, om der er behov for en luftspalte mod tagfoden, altså ikke for ventilation, men med tanke på kondens??
Klik her for at svare