martinradbo sagde:
"Passivhusstandard" for os er velisoleret og tæt med FTX-ventilation. Så meget isolering og lave u-værdier, at huset holdes varmt med hjælp af husholdningsel og kropsvarme. Derimod følger vi måske ikke 100% de normer, der er opstillet af "nogen" i Sverige for at huset af disse puritanere kan kaldes for passivhus. Nå, ja. Dermed kan diskussionen måske overlades til fordel for emnets spørgsmålsstilling...
Så vi ser nok nogenlunde ens på det der med passivitet :)

Velisoleret, gode vinduer, enkle fornuftige installationer.

Og undskyld at jeg sporede ud :o

Det der med trappe, loft og isolering har jeg/vi løst på en anden måde. Vi har ikke brug for mere boligareal end de 108 m2 i stueetagen, vi er kun to med "udfløjne" børn. Men vi har en god loftsetage, det er ca. 70 m2 mellem støttebenene, da vi skal have mindst 38° tagvinkel. Det bruges kun som opbevaring og midlertidigt som gæsteværelse. Så vi har en udvendig trappe på den ene gavl. Der er ingen luftlækager fra bolig til loft. Og ingen her ude i ødemarken forstyrres af denne byggemetode heller :)

Den dag vi sælger, er der plads til at sætte en trappe inde i entreen. Det er forberedt plads til det, hvis det ønskes.

Det vigtigste med din midlertidige loft-/bjælkelagskonstruktion tror jeg er at få det vindtæt, så varm fugtig luft ikke lækker op til det kolde loftsrum. Og hvordan det løses afhænger jo af hvilket materiale I vælger til loftet. Store plader - tæt og godt Smalle brædder - mere lækage

Om det så er "damptæt" betyder nok ikke så meget.

Måske trods alt det enkleste er at sætte plastfolie. Den gør jo ingen skade, når loftsrummet senere indrettes.

Vi har bygget præcis sådan. Kælderen først, dernæst med tillukket og isoleret trappehul til plan 1. Boede sådan i 2 år. Derefter 2 år mere før vi åbnede til plan 2. Det er i begge tilfælde 220mm mineraluld-isolerede mellemgulve uden plastfolie. Nu lagde vi ikke spånsgulv på mellemgulvene inden det var tid til at færdiggøre, så det var inspekterbart. Der var ingen problemer med denne fremgangsmåde.

Vi har mekanisk udsugning, som kun har suget luft fra de områder, vi har boet i.

ronolo sagde:
Vi har bygget præcis sådan. Kælderen først, da med tilmuret og isoleret trappehul til plan 1. Beboede sådan i 2 år. Derefter 2 år til, før vi åbnede til plan 2. Det er i begge tilfælde 220mm mineraluld-isolerede etagedæk uden plastfolie. Nu lagde vi ikke spangulv på etagedækkene før det var tid til at færdiggøre, så det var inspekterbart. Der var ingen problemer med denne fremgangsmåde.

Vi har mekanisk udsugning som kun har suget luft fra de områder, vi har beboet.
Jeg har tænkt mere over dette og hælder til, at det virker uden plast i etagedækket.

Flere argumenter for det:

1. Den uindrettede overetage har ingen plast overhovedet, kun vinddugen indenfor luftspalten. Også taget er gennemtrængeligt (tagdug, der ånder). Eventuel fugt burde dermed kunne komme ud.

2. Med almindelige loft-gipsplader på underetagen kan der ikke være meget fugt, som i praksis søger opad. Trappehullet vil være lukket under alle omstændigheder, så byggestøv fra overetagen ikke søger ned.

3. Effektiv FTX-ventilation, som kan køres lidt forceret, hvis det er nødvendigt.

4. Isolering og plastning af overetage påbegyndes næsten straks efter indflytning.

Punkt 4 er måske det stærkeste argument... :-)

Men klart, for princippets skyld kunne jeg godt tage lidt vinddug og lægge i etagedækket.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.