Vores varmepumpe står i et udgravet hul i kælderen på måske 1x1 meter. Der er kommet vand én eller to gange på fire år.

Nu har vi installeret en ny varmepumpe, og da Nibe tilsyneladende serviceres forfra, fik jeg tip om at udvide hullet, hvilket jeg gjorde, før pumpen blev installeret (for ikke at støve, når den nye varmepumpe var på plads).

Tanken er et af to alternativer:
1. Når det er tørrere og vand ikke trænger ind, mure gulvet og kanterne op med en spand sænket ned og faststøbt i det ene hjørne. Have fald mod den og nemt kunne sænke en dykpumpe ned.

2. Når det er tørrere og vand ikke trænger ind, mure gulvet og kanterne op, men uden nedsænket spand. I stedet male nogle lag tætningsmiddel, så der skabes et tæt hul/grube, hvor vandet ikke trænger ind.

Hvad synes I er at foretrække, og hvis I har bedre idéer, modtages de gerne 😀

Tak på forhånd.

• Billede af et udgravet hul i betongulv med bunker af grus og en boremaskine fra AEG liggende ved siden af. Kælderprojektscene.
  • Varmepumpe i kælderrum, placeret i et udgravet og delvist vandfyldt hul, omgivet af rør og en rød tryktank på væggen.
  • En varmepumpe står ved siden af et firkantet hul i en kælder, hvor vand er samlet i bunden af hullet.
Tætningslag vil aldrig tætne, så glem det. Grav en grube, sæt en spand eller balje ned, som en pumpe kan være i, med mange huller i siderne. Så støb et lavere plan foran VP og en luge, der let kan åbnes.

• Synes
Anonymiserad 168520 og 2 andre
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Tätskikt kommer aldrig att täta, så glöm det. Gräv en grop, sätt en hink eller balja, som en pumpe kan være i, med mange huller i siderne. Derefter støb et lavere plan foran VP og en luge, der kan åbnes let.
Hej,

Tak for svaret.

Mener du, at du har lavet huller i spanden for at få vand ind (bliver slags drænende) med en dykpumpe i? Min tanke var ikke at lave huller i spanden for at få mindre vand, der skal pumpes bort, men måske tænker jeg forkert?

Lækken kommer fra undergrunden. Hvordan har du ellers tænkt på at få vand i en dåse/spand der og evt. pumpe ud.

J jonaserik sagde:
Lækken kommer fra undergrunden. hvordan har du ellers tænkt med at få vand i en krukke/spand der og eventuelt pumpe ud.
Vandet kommer nedefra når det er meget vådt i jorden. Trækker op gennem betonen hvor det er 20 cm dybere end det øvrige kældergulv ja.

Men med nogle huller i den nedsænkede spand, så bliver det som en delvis drænering af fugten under kældergulvet jo. Bare det ikke fører til nogen sætning hvis vandet pumpes væk.

Hvad tror du?

Glem det med nogen sætning, sandsynligvis har huset stået i mange år og står stadig. Så hvor ofte du skal pumpe var en anden sag, men som det ses stiger niveauet højt og er sikkert det samme under hele gulvet. Når man laver en fordybning, samles det der først. Har du en kloak i nærheden, måske en pumpe konstant der med et dybere hul ned og en slange til kloakken. Har du egen kloak, bør det ikke pumpes derhen, men væk til et andet sted. Men alt må du afgøre selv.

L Luftskeppet sagde:
Vores varmepumpe står i et udgravet hul i kælderen på måske 1x1 meter. Der er kommet vand en eller to gange på fire år.

Nu har vi installeret en ny vp og da Nibe tilsyneladende serviceres forfra så fik jeg tippet om at udvide hullet hvilket jeg gjorde inden pumpen blev installeret (for ikke at støve når den nye vp var på plads).

Tanken er et af to alternativer:
1. Når det er tørrere og ikke trænger ind vand, så mure op gulv og kanter med en spand nedsænket og faststøbt i det ene hjørne. Ha fald dertil og enkelt kunne sænke en dykpumpe ned.

2. Når det er tørrere og ikke trænger ind vand, så mure op gulv og kanter men uden nedsænket spand. I stedet male nogle lag tætningslag så der skabes et tæt hul/grop, hvor vandet ikke trænger ind.

Hvad tror I er at foretrække og hvis I har bedre ideer, modtages de gerne 😀

Tak på forhånd.
Nu ved jeg ikke hvordan du bruger din kælder, men jeg ville helt sikkert slå to fluer med ét smæk og sætte en pumpe med flyder der starter på en lavere niveau end underkants plade.
Det behøver ikke at være skadeligt i sig selv med fugt i kældergulvsplade og vægge men alt vand i kontakt med plade og vægge ledes kapillært i gulv/væg ret lange strækninger, og skaber en mere fugtig kælder. Så altså makadam og spand med mange huller for at få så meget vand som muligt i pumpegruben. Jeg ville nok måske afslutte øverst med fiberdug og epsbeton for at få en lille isolerende virkning. Derefter tilslutte pumpevandet til regnvandssystemet eller stenkiste. Er der mindre vand ville jeg måske overveje at tilslutte til spildevandssystemet, også selvom det ikke er helt korrekt..//

• Synes
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Glem det med nogen sætning, sandsynligvis har huset stået i mange år og står stadig. Så hvor ofte du skal pumpe var en anden sag, men som det ses, stiger niveauet højt og er sikkert det samme under hele gulvet. Når man laver et hul, samles det der først. Har du noget afløb ved siden af, måske en pumpe konstant der med et dybere hul ned og en slange til afløbet. Har du eget afløb, bør det ikke pumpes derhen, men væk på en anden måde. Men alt må du afgøre selv.
Har en brønd ved siden af, så præcis som du skriver, tænkte jeg at pumpe med slangen derhen.

Ja, det har stået her i 160 år.

Men så mener du også, at jeg skal bore hul i spanden, jeg sænker ned før støbningen for at pumpe fra?

Tak for svaret.

P pette sagde:
Nu ved jeg ikke, hvordan du bruger din kælder, men jeg ville helt sikkert slå to fluer med ét smæk og sætte en pumpe med flyder, der gik i gang på et lavere niveau end underkanten af pladen.
Det behøver ikke være skadelig i sig selv med fugt i kældergulvpladen og vægge, men alt vand i kontakt med pladen og væggene ledes kapillært i gulv/væg ret lange strækninger, og skaber en mere fugtig kælder. Så altså makadam og spand med en masse huller i for at få så meget vand som muligt i pumpegraven. Jeg havde nok måske afsluttet øverst med fiberdug og epsbeton for at få lidt isolerende effekt. Derefter tilslutte pumpevandet til regnvandssystem eller stenmagasin. Er der mindre vand, ville jeg måske overveje at tilslutte til spildevandet, selvom det ikke er helt regelret..//
Ja, præcis sådan tænker jeg.

Okay. Så skal jeg gøre det for at hjælpe pladen med at være lidt tørre fremover.

Tak!

L Luftskeppet sagde:
Ja præcis så jeg tænker.

Okej. Så skal jeg gøre for at hjælpe pladen med at være lidt tørre fremover.

Tak!
Absolut. Det er faktisk ikke helt ualmindeligt med dræningspumper indvendigt i kældre.
Held og lykke👌

• Synes
Dilato
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.