Hej,

Jeg har lige bygget en kælder med thermomur 350. Ifølge Jackon og E&D kan man montere gips direkte mod celleplasten på indersiden, hvilket jeg synes føles ubehageligt. Man skal heller ikke bruge dampspærre.

Theromomur 350 har 100mm celleplast på ydersiden, 150mm beton i midten og 100mm celleplast på indersiden. Som jeg tænker, burde betonen holde en temperatur i nærheden af gennemsnittet mellem inde- og udetemperaturen.

Varm og fugtig indeluft burde kunne trænge igennem samlingerne på celleplasten, kondensere på betonen og derefter løbe tilbage ind og gøre gipspladerne eller osb'en fugtig, hvilket på sigt kan give skimmel.

Er der nogen her, der kan noget om det her og kan forklare, hvor jeg tænker forkert.

/Fredrik

Ingen teoretiker som har et svar eller en teori angående spørgsmålet ovenfor ?

Beton er et hygroskopisk materiale, der kan optage betydelige mængder fugt. Kondens i beton løber ikke tilbage. Tænk på alle ældre kældervægge af betonhulsten, der garanteret blev udsat for meget kondens. Så længe man ikke beklædte væggene indvendigt med et fugtfølsomt materiale, gik det fint. Dampspærrens primære opgave er at forhindre kondens i materialer, der ikke tåler det, eller hvis funktion forringes af det. Det er ikke aktuelt i denne type konstruktion.

• Synes
Källeberget og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.