Y
Når alle så stædigt har insisteret på dette magiske med dobbelgips, har jeg troet, at der fandtes en færdig 26mm plade, men nu fornemmer jeg, at folk sætter 2 stk. 13mm plader mod hinanden.

Limrer I så mellem disse lag?

Er det en almindelig regelvæg eller massiv væg, så skrues pladerne med forskudte samlinger. Lime gips kan man gøre mod sten vægge eller andre vægge, hvor det ikke er muligt at skrue.

Y
hvordan skærer I gipsen, behøver man en superfin(dyr) maskine for at få flotte snit, eller findes der enkle måder?

Gipsplader skæres med en gipskniv og en lineal/retskinne/bræt ved at lave et snit gennem papiret på den ene side, hvilket fungerer som en brudangivelse, og derefter knækker man med hånden, så pladen går over ved snittet. Derefter skærer man papiret på den anden side fra undersiden, når pladen er knækket. Hvis man vil have en ekstra fin kant, bruger man en gipsrasp eller en gips høvl til at jævne kanten. Ved vanskelige snit eller snit i forskellige vinkler saver man med en gammel sav eller en gipssav. Ofte må man snitte lidt for at få det til at passe med en gammel kniv.

W
Så på noget byggeprogram for et stykke tid siden, der var der kommet ud et nyt værktøj til at skære gipsplader, som ifølge tømrere fungerede suverænt.
Kan ikke huske, hvordan det så ud, men det blev gode snit, og man kunne i princippet skære og styre værktøjet, som man ville over pladen, det så lidt ud som om man savede med en stiksav og snirklede sig rundt i en krydsfinerplade.

Y
hvor følsomt er det med at man skal få perfekte linjer da, eller spartles glyperne før næste lag?

Man spartler ikke mellem lagene, men hvis man har fejlet helt med pasformen, må man nok gøre det om og gøre det rigtigt. Spartel imellem fungerer jo, men jeg har aldrig set det, lidt amatøragtigt hvis du spørger mig.

Mikael_L
hugodog sagde:
Så på et eller andet byggeprogram for noget tid siden, der var der kommet et nyt værktøj til at skære gipsplader som ifølge tømreren fungerede suverænt.
Kan ikke huske hvordan det så ud, men det blev gode snit, og man kunne i princippet skære og styre værktøjet, som man ville henover pladen, det så lidt ud som en stiksav, der snirklede sig rundt i en krydsfinérplade
Blade Runner hedder det værktøj.

W
Stefan N sagde:
Blade Runner heter det verktyget.
ok, virker det godt?

Jeg har en Blade Runner og synes den er kanongod.

Bare at tegne, hvor det skal skæres på pladen, og følge linjen med Blade Runneren, så skæres papen på begge sider direkte.

En almindelig Talmeter er et fremragende værktøj til gipsarbejde. Der findes selvfølgelig specialværktøjer beregnet til formålet, men Talmeteren har man jo alligevel i lommen.

Må man i øvrigt spørge Yrrol, hvor han havde tænkt sig at bruge dobbeltgips? Jeg har kun dobbeltgips i gulvet og ser intet magisk ved at bruge det andre steder?

Jeg må tilføje, at, selvom jeg kan lide den, så falder Blade Runneren ind i kategorien "unødvendigt" værktøj. Og overprissat desuden.

Så, før jeg er enig med MathiasS, går det lige så godt at bruge kniven og talmetern man alligevel har.

it-snubben sagde:
Jeg har en Blade Runner og synes, den er kanonbra.

Bare at tegne ud, hvor det skal snittes på pladen og følge linjen med Blade Runneren, så skæres pappen på begge sider direkte.
Hej.

Jeg har gyproc "gamla" skærere og syntes på demonstrationsvideoen, at det gik jo næsten for let. Så har nogle spørgsmål.

Kan man skære med den hele tiden, eller bliver gipsstøvet et problem?

Hvad koster den? Fandt ingen priser.

B
sådan her synes jeg
gipskniv er det bedste. blade-runner er for dem, der ikke gipsar så ofte.
når blade-runner får problemer med gips lort i kniven

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.