Taknemmelig hvis nogen/nogle kan give deres syn og mening om valget af løsninger.

Vi har et laftet hus, hvor vi er i gang med at lægge nyt gulvplader og skørt. Gulvpladerne havner nogle gange under halsstokken, nogle gange lidt oppe på halsstokken, men altid et stykke ned på grundstenene. Grundstenene stikker desuden ud indenfor halsstokke nogle gange. Jeg har derfor svært ved at sætte bjælkesko eller anden god fastgørelse i væggene. Har i stedet valgt at sætte to støttemure, der tager belastningen fra gulvet og derefter kun sætte enkle støtter mod væg/halsstok til gulvpladerne.

Problemet: De yderste gulvbjælker havner 30 cm ind fra væggen, da grundstenene stikker ud. På den ene væg kan jeg sætte en 45x45 regel direkte på væggen, som kunne være til støtte for gulvet, men på den anden side vil gulvet ligge i niveau med overkant på grundstenene. Er der nogen god måde at fastgøre en regel/støtte på grundstenen? Er det en mulighed at bore i grundstenene og fastgøre en regel med halsisolering imellem? Andre løsninger jeg har overset?

Hvis jeg nu får sat reglar på begge sider, ønsker jeg virkelig at lægge gulvet helt ind mod laftvæggen? Jeg skal efterisolere (45 mm) på indersiden af laftstammen, så det betyder, at jeg får en væg, hvor gulvet går ind under, og noget jeg føler som en rigtig dum løsning, hvis man i fremtiden skulle have brug for at tage op/skifte gulv. Ser to muligheder vedrørende gulvlægning. Alt 1. Et massivt 45 mm gulv, der så vil havne helt under væggen. Alt 2. Et lag gulvspånd, der kunne gå ind under væggen, og derefter et tyndere trægulv, der ligger uden for væggen.

Eller bør jeg forsøge at finde en løsning med støtte til gulv ca. 45 indeni laftvæggen og derefter reglat helt ned mod gulvpladerne for væggen?

Modtager taknemmeligt alle tips og ideer.

Diagram med fire alternative metoder for at lægge et gulvbjælkelag i et tømmerhus, der viser niveauvariationer i forhold til syllestokke og fundament.

Hej. Hvordan gik det for dig? Sidder lidt med samme situation lige nu og ville være spændende at se, hvordan du gjorde.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.