Sidder og overvejer og har brug for lidt input!
Har købt et Willab Garden Green Room Wall Elegant med 60 cm mur, 312x464 cm, 14,6 m2. Jeg har til hensigt at sætte murbeklædning af granit både udvendigt og indvendigt. Fundamentet bliver en 10 cm støbt plade.
Valg 1: Bygge formvæg 60 cm og støbe 7 cm tyk væg. Trække 10 mm armering op af pladen hver 30. cm og derefter horisontale 10 mm på tre steder rundt om. Så 6150 på begge sider. Derefter grovbeton C25/C30. Dette bliver jo stærkest, men trækker ud i arbejdstid og formtræskostnad (utroligt dyrt, 3.000 kr krydsfiner og 3.000 kr reglar). Beton koster ca. 2.000 kr med armering 2.000 kr. I alt ca. 10.000 kr.
Valg 2: Mure med 75 mm Weber leca-blokke. Har not og fjeder men ingen horisontal fastgørelse. 3 blokke oven på hinanden og så drivhus på sammen med 80+80 kg murbeklædning (kan i øvrigt også forstærke over samlingerne). Kan jo trække armering op på samme måde fra pladen for at møde hullerne i blokkene. Men er det dømt til at mislykkes allerede i tankestadiet? Omkostninger ca. 3.000 kr.
Valg 3: Mange vil nok nævne tegl, men vores kældermur vil blive beklædt med murbeklædning til foråret, så det ville se flot ud med granit også på drivhuset..
Alle tanker modtages med tak!
MvH Jocke
Har købt et Willab Garden Green Room Wall Elegant med 60 cm mur, 312x464 cm, 14,6 m2. Jeg har til hensigt at sætte murbeklædning af granit både udvendigt og indvendigt. Fundamentet bliver en 10 cm støbt plade.
Valg 1: Bygge formvæg 60 cm og støbe 7 cm tyk væg. Trække 10 mm armering op af pladen hver 30. cm og derefter horisontale 10 mm på tre steder rundt om. Så 6150 på begge sider. Derefter grovbeton C25/C30. Dette bliver jo stærkest, men trækker ud i arbejdstid og formtræskostnad (utroligt dyrt, 3.000 kr krydsfiner og 3.000 kr reglar). Beton koster ca. 2.000 kr med armering 2.000 kr. I alt ca. 10.000 kr.
Valg 2: Mure med 75 mm Weber leca-blokke. Har not og fjeder men ingen horisontal fastgørelse. 3 blokke oven på hinanden og så drivhus på sammen med 80+80 kg murbeklædning (kan i øvrigt også forstærke over samlingerne). Kan jo trække armering op på samme måde fra pladen for at møde hullerne i blokkene. Men er det dømt til at mislykkes allerede i tankestadiet? Omkostninger ca. 3.000 kr.
Valg 3: Mange vil nok nævne tegl, men vores kældermur vil blive beklædt med murbeklædning til foråret, så det ville se flot ud med granit også på drivhuset..
Alle tanker modtages med tak!
MvH Jocke
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
De bliver ret tykke med armering i væggen. Du bør have mindst 20mm dæklag med beton over armeringen, ellers er der risiko for, at fugt trænger ind til armeringen, så den begynder at ruste og sprænger betonen. Derefter bliver det overdreven med så meget armering. Enten kan du undlade måtterne og lægge tættere med de horisontale jern, typisk c/c 150. Eller du undlader de horisontale jern og lægger en måtte på én side af de stående jern. Begge alternativer holder, plus at det bliver billigere. Husk at lægge b-jern (et armeringsjern som du har bøjet i 90') i hjørnerne, så du binder væggene sammen med hinanden 
Ja, jeg fjernede nettet, da det bygger 12 mm mod almindelige 10'ere. 10+10 i de vertikale plus 10 i tre omdrejninger føles fornuftigt. Så får jeg præcis 20 mm på hver side. Derudover 20x20 cm netruder med 10 mm i stedet for 15x15 cm med 6 mm.S Snickarkirre sagde:De bliver ret tykt med armering i væggen. Du bør have mindst 20mm dæklag med beton over armering, ellers er der risiko for, at fugt trænger ind til armeringen, så den begynder at ruste og sprækker betonen. Så bliver det overkill med så meget armering. Enten kan du undlade måtterne og lægge tættere med de horisontale jern som c/c 150. Eller undlader du de horisontale jern og lægger måtte på én side af de stående jern. Begge alternativer holder plus, at det bliver billigere. Husk at lægge b-jern (et armeringsjern som du bukker i 90') i hjørnerne, så du binder væggene sammen med hinanden![]()
Lidt bekymret for at holde tolerancerne kun. Jeg har ikke meget svingrum, så formen skal være stabil selv på 80 cm højde fra sålen...
Jeg vil jo helst have så stor indendørsareal som mulig, deraf betonS sinuslinus sagde:
7 cm beton
1,5 cm kant på murbeklædningen som tyndest i kanten, indvendigt og udvendigt giver 3 cm.
Naturstensfix, indvendigt og udvendigt giver ca. 1 cm.
Der er mine 11 cm
Går jeg op til Leca 15 cm f.eks., er jeg på 19 cm og mister 1,25 kvadratmeter i drivhuset
Byggeveteran
· Norrland
· 342 indlæg
Okay ja så burde det være roligt! Der findes 20mm armeringsdistanser, du kan købe, hvis du spiker sådanne i formen og så sætter fast armeringen i dem, så holder du jo målene 
Klik her for at svare