mattiasp mattiasp sagde:
Ja. Hvad er vinklerne på væg og trappe? Hvilken sav har du?
Har en kap-/gersav fra Stanley. Det er 22 graders vinkel på begge paneler.

Jeg syntes først, det så ud som en trappeopgang med ca. 90 grader mellem væggene og derefter en trappe nedad. I så fald kræves der et mellemstykke. Nu er jeg usikker på, hvordan det ser ud. Kan du poste et oversigtsbillede?

mattiasp mattiasp sagde:
Jeg syntes først, at det så ud som et trappeopgang med ca. 90 grader mellem væggene og derefter en trappe nedad. I det tilfælde kræves der en mellemstykke. Nu er jeg usikker på, hvordan det ser ud. Kan du poste et oversigtsbillede?
Trappehjørne med vægge i 90 grader og panel, der hælder 22 grader, delvist malet, viser udfordringen med væg- og panelvinkler ved renovering.
Det er det der hjørne, som er min hovedpine.
Det er 90 grader mellem væggene, men panelet falder med 22 grader.

richardtenggren
Hvis begge lister hælder, skal du lave to tilpasningsstykker.

Du skal skære mødet mellem listen og tilpasningsstykkerne til halve vinklen. Der hvor tilpasningsstykkerne mødes, bliver det kun en 45 graders skæring (hvis vi antager, at hjørnet er 90).

richardtenggren richardtenggren sagde:
Om båda listerna lutar får du göra två passbitar.

Du får kapa mødet mellem listen og passbitarna til halva vinkeln. Der passbitarna mødes bliver det bare en 45 graders kapning (om vi antager at hjørnet er 90).
Hvordan får man passbitarna til ikke at se ud som det gør på billedet?

Så bliver det to mellemstykker. Vinkler: 11-11-45-45-11-11 grader

mattiasp mattiasp sagde:
Da bliver det to mellemstykker. Vinkler: 11-11-45-45-11-11 grader
Skal tilpasningsstykkerne geres langs med i 45 graders og 11 graders vinkel?

• Synes
Adamolsson
  • Laddar…
11 på de begge lange stykker, og (om du saver på fladen) 11(ger)-45(hældning) på venstre mellemdel og 45(hældning)-11(ger) på den højre. Med din sav skal du vende listen op-og-ned, når du saver 45 på det venstre stykke.

mattiasp mattiasp sagde:
11 på de begge lange stykker, og (hvis du saver på pladen) 11(ger)-45(hældning) på venstre mellemstykke og 45(hældning)-11(ger) på det højre. Med din sav skal du vende listen op-og-ned, når du saver 45 på det venstre stykke.
Enten tager du op halvdelen af faldet i både overside og underside, hvilket giver flere snit, men en blødere overgang, alternativt tager du op hele faldet på én side og deler op i to vinkler med en kile i stedet for to. Det er som man foretrækker. Men du vil aldrig få de to vinkler sammen på en acceptabel måde med den listprofil.

Hvordan blev det her så? Har forsøgt at gøre omtrent det samme med instruktioner i tråden, men jeg lykkes ikke, uanset hvordan jeg bærer mig ad. :)

mattiasp mattiasp sagde:
11 på de begge lange stykker, og (om du saver på platten) 11(ger)-45(lutning) på venstre mellemstykket og 45(lutning)-11(ger) på det højre. Med din sav må du vende listen op-og-ned, når du saver 45 på det venstre stykke.
Skal 45 snittene også have 11 graders ger, eller har jeg misforstået dette helt?

Du får måle alle vinkler og dele med 2. Anbefaler dig at gøre det på rester, så du ikke står der med for korte lister senere.

LudvigC LudvigC sagde:
Skal 45 snittene også have 11 graders ger, eller har jeg misforstået dette helt?
Hvis du ser i mit tidligere indlæg, betyder gerning, at du drejer savbordet. Hældning betyder, at du vipper klingen. Jeg vil forsøge mig med en grov skitse, hvis det er muligt
Grov skitse af vinkler og linjer med markeringer af "11" og "45" i orange, anvendt til forklaring af gerning og lutning ved savning.

Senest redigeret:
Ok, jeg savede med både lut og ger, da jeg savede 45 snittene. Det forklarer, hvorfor det blev skidt. Du behøver ikke lave skitse, tak for svar!

Jeg lavede lige den variant med to passestykker, og jeg synes, det blev godt! Her er et billede før fugemasse og farve, limede småstykkerne med superlim.
Hjørne af værelse med to passbiter uden fuge og farve, små træstykker limet med superlim.

• Synes
Saskahiset og 3 andre
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.