For nogle år siden drænede vi om huset og satte platon måtte på fundamentet!
En dræningsbrønd blev sat med en pumpe, der pumper dræningsvandet over til den nærliggende gamle regnvandsbrønd! Pumpen kører ca. 10 sek 2 gange/minut! Det lyder meget, men alt har fungeret godt indtil nu, men da jeg skulle rense dræningsbrønden, opdagede jeg, at efter hver gang pumpen kører, kommer der en hel del vand tilbage via det ene dræningsrør!
Kan der være nogen form for tilslutning fra den gamle regnvandsbrønd til dræningsrøret, som de har overset, da de drænede om huset?

Hvad kan man gøre?
Mvh
Lars

L larsakeni sagde:
For ca. 10 år siden fik vi drænet huset om og satte platonmåtte på kældervæggene! En dræningsbrønd med pumpe, der pumper dræningsvandet til en nærliggende gammel regnvandsbrønd, blev sat op!
Efter den megen regn i sommer har pumpen standset flere gange, og brønden er blevet fyldt!
Jeg har nu opdaget, at efter hver gang pumpen kører, kommer en hel del tilbage fra det ene drænrør i dræningsbrønden!

Kan det være sådan, at der er en slags forbindelse fra regnvandsbrønden ned til drænrøret, som firmaet, der udførte arbejdet, ikke har lukket til?
Det må jo i så fald også betyde, at når det regner meget, så løber der noget fra regnvandsbrønden ned i dræningen? Og det er derfor pumpen ikke kan klare det og stopper?
Hvad kan man gøre ved det?

Alle tip modtages!

Venlig hilsen
Lars
Når du skriver dræningspumpe, mener du pumpebrønd? Jeg ved ikke, om den du har har kontraventil, men hvis der er fryserisiko, plejer man at bestille en pumpe uden kontraventil. Ellers virker det mærkeligt, at den stopper på grund af for meget vand, for det burde den kunne klare. Ved du, om du kan tage pumpen op fra brønden?

V växelventil sagde:
Når du skriver dræningspumpe, mener du pumpebrønd? Ved ikke om den du har har en returventil, ellers hvis der er risiko for frost, plejer man at bestille en pumpe uden returventil. Ellers virker det mærkeligt at den stopper på grund af for meget vand, fordi det burde den kunne klare. Ved du om du kan tage pumpen op fra brønden?
Har haft pumpen oppe nogle gange gennem årene og renset brønden som de sagde man skulle gøre! Jeg mener pumpebrønd som drænrørene er tilsluttet til! Der kommer et fra hver retning! I pumpebrønden sidder pumpen som pumper vandet over til den nærliggende regnvandsbrønd, og hver gang den har pumpet kommer der mere vand fra det ene drænrør nede i pumpebrønden!

L larsakeni sagde:
Har haft oppe pumpen nogle gange gennem årene og renset brønden som de sagde man skulle gøre! Jeg mener pumpebrønd som drænrørene er tilsluttet til! Kommer et fra hver retning! I pumpebrønden sidder pumpen som pumper vandet over til den nærliggende regnvandsbrønd, og hver gang den har pumpet, kommer der mere vand fra det ene drænrør nede i pumpebrønden!
Det lyder kompliceret. Spørgsmålet er om problemet ligger i selve pumpen og at den ikke orker at pumpe længere på grund af at den begynder at blive slidt, og at problemet er opstået nu, men tidligere har det fungeret godt og at du ikke har bemærket noget tidligere.

V växelventil sagde:
Det lyder besværligt. Spørgsmålet er, om problemet ligger i selve pumpen, og at den ikke kan pumpe længere, fordi den begynder at blive slidt, og at problemet er opstået nu, men tidligere har den fungeret godt, og at du ikke har bemærket noget tidligere.
Må vel indrømme, at jeg har syntes, at pumpen kørte meget ofte i modsætning til naboernes, som har lignende system! Har skiftet pumpe, der gik i stykker en gang, men den gamle kørte lige så ofte som denne! Eftersom vandet, jeg henviser til, kommer fra drænrøret nede i brønden, kan det vel ikke skyldes pumpen?

L larsakeni sagde:
Må nok indrømme, at jeg har syntes, at pumpen har kørt meget oftere i forhold til naboernes, som har lignende system! Har skiftet pumpen, der stoppede en gang, men den gamle kørte lige så ofte som denne! Eftersom vandet, som jeg refererer til, kommer fra dræningsrøret nede i brønden, kan det vel ikke skyldes pumpen?
ja mange start og stop slider på pumpen. Har det regnet mere end normalt hos jer? Det kan jo være det, der er årsagen til, at systemet ikke rigtig kan følge med, ellers ved jeg ikke, hvad det ellers skyldes.

Claes Sörmland
L larsakeni sagde:
I pumpebrønden sidder pumpen, som pumper vandet over til den nærliggende regnvandsbrønd, og hver gang det pumper, kommer der mere vand fra det ene drænrør nede i pumpebrønden!
Det kan betyde, at det ene drænrør er forbundet til en større underjordisk vandreservoir end det andet, altså en mere vandfyldt grusgrav, som dræningsledningen ligger i.

Men det kan også betyde, at regnvandsbrønden, som I pumper til, har en udgående ledning, der lækker vand tilbage til dræningsledningens grusgrav. Måske er udgående ledning en gammel sprækket betonrørssag?

Det ser ud som bøjningen til udløbet er højere end opvaskemaskinens slange.
Ændr så opvaskemaskinens slange bliver højere, og udløbet bliver lavere (den anden bøjning fjernes, og kun 90° ind i væggen anvendes)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.