Hej,
Vores kælder er fugtig, og vi vil gerne have det som et boligareal. Derfor vil vi lave en drænering. Har nogle spørgsmål, som jeg håber at få svar på.
Hvordan er det at begynde at dræne nu i oktober-november? Er det for fugtigt, og bør vi vente til foråret? Eller spiller det måske ingen rolle?
Vi har en påregnet gipsvæg, hvor syllen ifølge inspektionen blev målt til ca. 24 % (målt for ca. 1 år siden). Det anbefales vel at rive gipsvæggene ned og male? Noget mere?
Nu til mit egentlige spørgsmål: hvilken slags fugtspærre skal vi isolere med? Har hørt om Isodrän, er der andet at anbefale? Har også læst, at fiberdug er godt, passer det?
Hvad mere skal vi tænke på angående dræneringen?
Er der andet, vi bør overveje, hvis vi vil lave boligareal i kælderen?
Taknemmelig for alle svar!!
Vores kælder er fugtig, og vi vil gerne have det som et boligareal. Derfor vil vi lave en drænering. Har nogle spørgsmål, som jeg håber at få svar på.
Hvordan er det at begynde at dræne nu i oktober-november? Er det for fugtigt, og bør vi vente til foråret? Eller spiller det måske ingen rolle?
Vi har en påregnet gipsvæg, hvor syllen ifølge inspektionen blev målt til ca. 24 % (målt for ca. 1 år siden). Det anbefales vel at rive gipsvæggene ned og male? Noget mere?
Nu til mit egentlige spørgsmål: hvilken slags fugtspærre skal vi isolere med? Har hørt om Isodrän, er der andet at anbefale? Har også læst, at fiberdug er godt, passer det?
Hvad mere skal vi tænke på angående dræneringen?
Er der andet, vi bør overveje, hvis vi vil lave boligareal i kælderen?
Taknemmelig for alle svar!!
Pordrän eller isodrän fungerer lige så godt. Der er dem, der foretrækker helt fugttætte kældervægge, og så bruger man platonmåtte og celleplast. Hvad der er bedst, vil du få mange meninger om. Fiberdug indgår i pordrän/isodrän-systemet for at forhindre jord osv. i at komme ind i pladerne. Det er ikke isolering i sig selv.
Hvornår er huset bygget? Er fundamentet overhovedet isoleret?
Et andet tip er at overveje, om ikke vand og kloak skal udskiftes samtidig. Det er ofte ikke så meget ekstra arbejde, når gravemaskinen osv. allerede er der.
Hvornår er huset bygget? Er fundamentet overhovedet isoleret?
Et andet tip er at overveje, om ikke vand og kloak skal udskiftes samtidig. Det er ofte ikke så meget ekstra arbejde, når gravemaskinen osv. allerede er der.
Det er helt forkert udtryk at dræne, det er slet ikke det, det handler om.
Det handler om at enten fugtspærre væggen på ydersiden gennem et tæt lag af asfalt, som man gjorde førhen. Eller at lægge en platonmåtte. Samme funktion, dvs fugten forhindres i at komme ind gennem betonen.
Alternativet er at isolere væggen på ydersiden og derved forvise fugten til isoleringsmaterialet. Det er den sikreste metode, hvis du vil indrette kælderen og have opvarmning. Men det har egentlig intet med dræneringen at gøre. Jeg vil påstå, at mange udskifter velfungerende dræningsledninger, når det eneste problem er en asfaltpåstrykning af kældervæggen, som er blevet udtjent.
Så ikke drænere om, men forbedre væggens fugtsikring eller tilpasse den til den nye anvendelse af kælderen er ifølge mig det korrekte.
Det handler om at enten fugtspærre væggen på ydersiden gennem et tæt lag af asfalt, som man gjorde førhen. Eller at lægge en platonmåtte. Samme funktion, dvs fugten forhindres i at komme ind gennem betonen.
Alternativet er at isolere væggen på ydersiden og derved forvise fugten til isoleringsmaterialet. Det er den sikreste metode, hvis du vil indrette kælderen og have opvarmning. Men det har egentlig intet med dræneringen at gøre. Jeg vil påstå, at mange udskifter velfungerende dræningsledninger, når det eneste problem er en asfaltpåstrykning af kældervæggen, som er blevet udtjent.
Så ikke drænere om, men forbedre væggens fugtsikring eller tilpasse den til den nye anvendelse af kælderen er ifølge mig det korrekte.
Huset er bygget -69 og ikke isoleret fra før.H henryry sagde:Pordrän eller isodrän fungerer lige godt. Der er dem, der foretrækker helt fugtspærrede kældervægge, og der bruger man platonmåtte og cellplast. Hvad der er bedst, vil du få masser af meninger om. Fiberdug indgår i pordrän/isodrän-systemet for at forhindre jord mv. i at trænge ind i pladerne. Det er ingen isolering i sig selv.
Hvornår er huset bygget? Er fundamentet isoleret overhovedet?
Et andet tip er at overveje, om ikke vand og afløb skal skiftes samtidig. Det er ofte ikke så meget ekstra arbejde, når gravemaskine osv. allerede er der.
Rækker platonmåtte og cellplast virkelig som beskyttelse, når det er så tyndt?
Du mener, at isodrän ikke er nogen videre isolering? Forklar gerne
Måske udtrykte jeg mig forkert. Mener at vi skal isolere/ sætte fugtspær fra ydersiden af kældervæggen.GoC sagde:
Det er helt forkert udtryk at dræne, slet ikke det det handler om.
Det handler om at enten fugtspærre væggen på ydersiden gennem et tæt lag af asfalt, som man gjorde før. Eller at lægge på en platonmåtte. Samme funktion, dvs fugten forhindres i at komme ind gennem betonen.
Alternativet er at isolere væggen på ydersiden og dermed forvise fugten til isoleringsmaterialet. Det er den sikreste metode, hvis du vil indrette kælderen og have opvarmet. Men det har egentlig ikke noget med dræneringen at gøre. Jeg vil påstå, at mange udskifter velfungerende dræneringsledninger, når det eneste problem er en asfaltstryging af kældervæggen, som er blevet udtjent.
Så ikke dræne om, men forbedre væggens fugtsikring eller tilpasse det til ny anvendelse af kælderen er ifølge mig det korrekte.
Men at kun sætte en platonmåtte eller en strygning af asfalt er vel ikke så godt for kælder som beboelsesrum?
Præcis, skal du bo der så er udvendig isolering den bedste løsning.C camberg sagde:
Skal du bruge det som kælder er asfalt eller Platon fint nok.
Nej isodrän/pordrän er godt som isolering, omtrent samme lambdaværdier som cellplast. Det er forskellige systemer: platon + cellplast er tæt, isodrän eller pordrän bygger på en diffusionsåben teknik så fugten kan komme ud af huset. Hvilket man skal vælge, er der ingen konsensus omkring.C camberg sagde:
Jeg forstår ikke hvad du mener med at cellplast ikke skulle række? Du køber jo så meget cellplast som du ønsker have isolering, måske 100-200 mm eller noget. Så sætter du platonmåtten udenpå.
Årsagen til at jeg troede du ville drænere var fordi du skrev det, og isoleringen gøres ofte i forbindelse med det da man alligevel graver op. Har du problemer med fugt i kælderen kan dræningen, eller fugtspærren, være dårlig. Det ser du typisk hvis pudset slipper osv.
Du skriver at huset er bygget -69 og ikke isoleret siden før. Mener du at fundamentet, dvs jorden under betongulvet, ikke er isoleret? Jeg har ingen idé om hvornår man begyndte at isolere fundamenter, men i dag lægger man isolering under gulvet når man bygger nyt. Det er anbefalet hvis du skal have gulvvarme i kælderen for at undgå at du står og varmer jorden op. Det er dog et stort projekt at bryde alt gulvet op og isolere
Jo, men hvis du alligevel skal grave rundt om hele huset og sætte platonmåtte, kan man lige så godt trykke lidt celleplast fast for bedre isolering, tænker jeg.GoC sagde:
Hvorfor det?H henryry sagde:
Jorden/gruset rundt huset har ikke specielt dårlig isoleringsevne.
Jeg havde i så fald suppleret med en horisontal række jordisolering rundt huset.
Det er blevet en form for hysteri omkring isolering og udskiftning af dræningsledninger.
For at isolere mod den våde jord. Cellplast er billigt i sammenhængen.GoC sagde:
Så du har fyldt op med våd jord rundt om kælderen, som du vander på rundt om kælderen? Det koster vel ca. 10.000 kr hvis du skal lægge 5cm XPS isolering rundt om en kælder. Jo, en marginal omkostning når man allerede har gravet op, men giver det nogen effekt som betaler sig?H henryry sagde:
Hvis du mener det seriøst med spørgsmålet, kan jeg bare sige, at jeg har fyldt tilbage med den jord, der var der før. Den tørrede jeg ikke først, og det sker, at det regner her. Så bliver jorden våd.GoC sagde:
Jeg siger bare, at jeg synes, det er værd at isolere, når man alligevel er i gang.GoC sagde:
Hvor meget der skal bruges, afhænger af, hvordan huset ser ud, kostede ikke så meget for mig. Almindelig s100, går det ikke? Behøves virkelig XPS?
Almindelig celleplast bliver med tiden helt vandfyldt, da cellerne i plasten ikke er "vandtætte", og isoleringsevnen forsvinder. Læg celleplast i vand, så synker det med tiden. Så rigtig markisolering er, hvad man skal bruge, hvis du har våde masser. Du kan lige så godt fylde med makadam, som isolerer fint, da der er plads til meget luft mellem stenene. Fylder du med makadam, fungerer det selvfølgelig ret godt med almindelig celleplast, og du får lidt bedre isoleringsevne.H henryry sagde:Hvis du virkelig mener det med spørgsmålet, så kan jeg kun sige, at jeg fyldte tilbage med den jord, der var der før. Den tørrede jeg ikke inden, og det hænder, at det regner her. Så bliver jorden våd.behøver ikke at vande af den grund.
Jeg siger bare, at jeg synes, det er værd at isolere, når man alligevel er i gang.
Hvor meget der går til, afhænger af, hvordan huset ser ud, det kostede ikke så meget for mig. Almindelig s100, går det ikke? Er xps virkelig nødvendigt?
"Almindelig" celleplast bruger du i tørre miljøer. Så derfor min kommentar om det er økonomisk forsvarligt.
Lyder fornuftigt. Men er ikke tanken med platonmåtte, at der ikke skal komme noget vand i pladerne? Så er det vel et "tørt rum"?GoC sagde:
Almindelig celleplast bliver med tiden helt vandmættet, da cellerne i plasten ikke er "vandtætte", og isoleringsevnen forsvinder. Læg celleplast i vand, så synker det med tiden. Så ægte jordisolering er, hvad man skal bruge, hvis du har våde masser. Du kan lige så godt fylde med makadam, som isolerer fint, da der er plads til meget luft mellem stenene. Fylder du med makadam, fungerer det jo ret godt med almindelig celleplast, og du får en lidt bedre isoleringsevne.
"Almindelig" celleplast bruger du i tørre miljøer. Så deraf min kommentar om det er økonomisk forsvarligt.