Eftersom jeg vil have spots i loftet (som ikke er inkluderet) i mit nye hus, har jeg tænkt mig at lave en spotlight "ramme" rundt om rummet. Jeg har tænkt mig at gøre nedsænkningen så lille som muligt. Der findes en hel del downlightboxe på markedet, men ikke så mange med lav byggehøjde. Fandt nogle hos Jula som kun har 8,8cm
http://www.jula.se/downlightbox-402346

Spørgsmålet er, om jeg kan bruge dem til alle spots eller kræver visse spots downlightboxe med større byggehøjde?

Ved at forskellige spots kræver forskellige afstande til brændbart materiale, men en downlightbox er vel til for at beskytte mod sådan noget? Hvilket burde medføre at en downlightbox er konstrueret så den skal beskytte uanset hvilken afstand spotlighten kræver til brændbart materiale?

Det afhænger nok helt af hvilken type lampe du tænker på at installere, og hvor høj effekt den har.
Halogen, lavenergi eller LED? 2, 10, 25 eller 50 Watt?

Hver lampe/armatur bør have en monteringsvejledning, som fortæller, hvordan den skal monteres.
Bedst at starte med at kigge der, og følge anvisningerne.

Dowenlightboxen beskytter kun mod brand, hvis den har den rette højde i forhold til det, som kræves af armaturet. Den beskytter altså egentlig IKKE mod brand, den sikrer blot, at intet brændbart kommer inden for afstanden.

Der findes boxar, som er lavet af papir, de gør samme job som en box af stål.

Anbefalingen plejer alligevel at være potter, fordi man kan forestille sig, at man fremadrettet vil skifte type til spottar eller lægge noget "forkert" ind. Mange LED spottar bliver jo ikke varme, og der findes forskellige "puckar", som man kan trykke ind uden potte. Disse puckar er ofte maks. 20W dog...

Campar sagde:
Jeg har lige monteret disse i mit loft:
[link]
Monterede dem i almindelige apparatdåser, de bygger vel typisk 57mm? (45-regel + 12mm loftplade)

//Niklas
Hvor meget kostede de spots? Har du et billede at vise, når de lyser? Vil gerne have et så gult skær som muligt, men med LED spots. Så at de havde 2700K. Giver det et behageligt skær?

Malmbergs MD-99 koster 162kr/st på ex. Elbutik.se

Har med disse hjemme, både i tagfoden og inde. Synes at det er en rigtig god lampe med godt lysbillede, temperatur og design, og pris.

MB77 sagde:
Malmbergs MD-99 koster 162kr/stk på ex. Elbutik.se

Har med disse hjemme, både i tagskægget og inde. Synes, at det er en virkelig god lampe med godt lysbillede, temperatur og design, og pris.
Det var en rimelig pris. Hvordan synes du, de lyser sammenlignet med en halogenlampe? Har du nogle billeder?

MB77 sagde:
Meget lig, har ingen gode billeder indendørs, men udendørs findes i denne tråd. Se #27

[link]
Det ser godt ud. Og de fungerer altså lige så godt udendørs?

Skal man have boks i loftet, hvis man bruger LED spots?

Det kan du læse dig til i monteringsanvinsningen.

Læsere, at du skal bygge en "spotlight ramme" betyder det, at du skal regle ned fra det eksisterende loft? I så fald er det ikke sikkert, at du har brug for nogen indbygningsboks overhovedet. Så længe du opfylder producentens krav med afstand til brændbart materiale. Hvad består loftet af for materiale, og hvor meget skal du regle ned? Så længe du ikke isolerer dette rum, ser jeg ingen grund til at have en indbygningsboks.

Bloink sagde:
Læser at du skal bygge en "spotlight ramme", betyder dette at du skal lave en nedramning fra det eksisterende loft? I så fald er det ikke sikkert, at du behøver nogen indbygningsboks overhovedet. Så længe du opfylder producentens krav med afstand til brændbart materiale. Hvad består loftet af for materiale samt hvor meget skal du lave en nedramning? Så længe du ikke isolerer dette rum, ser jeg ingen grund til at have en indbygningsboks.
Jeg vil ikke bygge en så dyb ramme, tænkte mig ca. 10 cm ned fra loftet. Loftet består af huntonit vægplader (træmateriale). For at slippe for potter skal jeg bygge en større ramme eller blot anvende et begrænset udvalg af spots. Mange synes at kræve mindst 20 cm til brændbart materiale.

Jeg er begyndt at kigge mere og mere på spotlights, som man kan bygge ind i samledåser. Der findes faktisk et ret godt udvalg af spotlights til det formål. Fx Malmbergs MD-350. På den måde får jeg en minimal byggehøjde. Tænkte bare at skrue 45x45 regler op i loftet og fastgøre gips direkte på dem. Hvor dyb er apparatdåsen?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.