Hej!

Tidligere i dag ordnede jeg listerne i min datters værelse. Men eftersom jeg bor i et skævt gammelt hus fra 20'erne, og jeg er en ret middelmådig tømrer, blev der ret store huller i hjørnerne. Men jeg tænkte, pyt med det, jeg fylder sprækkerne med latex og maler over, så bliver det sikkert nogenlunde alligevel. Men det bedste er jo at være så omhyggelig som muligt.

Mens jeg arbejdede, hørte jeg en stemme i mit hoved, der sagde: "Hvis man skal fylde en sprække med blød fugemasse, så er en stor sprække bedre end en lille." Stemmen sagde, at det var fordi en stor fuge kan strækkes mere end en lille, hvilket betyder, at jo mere sjusket jeg er, desto større bliver sprækken og desto mindre bliver sandsynligheden for en revnet samling og et bedre resultat. Om stemmen var et ekko fra en kollega, noget jeg havde opfanget fra tv, eller bare en undskyldning min dovne hjerne fandt på for ikke at være så omhyggelig, er jeg usikker på.

Men er der nogen sandhed i den påstand?
Selvfølgelig ville det jo være bedst, hvis jeg var så dygtig, at jeg slet ikke behøvede at bruge latex, men der er jeg desværre ikke endnu.

Er sprækken mindre end måske 2 mm, er det lidt sværere at fylde den med fugemasse. Men jeg vil ikke strække mig så langt som til at sige, at en større sprække nogensinde er bedre. Gør dit bedste for at undgå at få en sprække. Derefter fylder du den, hvis den alligevel opstår.

Så er latex ikke så godt at male på. Bedre med akryl fugemasse.