Det eneste man kan justere på almindelige indendørsdørshængsler er at justere "tungen" som "spændes ind i dørbladet" op/ned ved at skrue to skruer op/ned på hvert hængsel, altså om dørbladet skal komme tættere/"længere væk" fra tærskel/overstykke.
Al anden justering gøres med hængselretter.
Samtidig har man hørt, at man absolut ikke må rette disse hængsler med hængselretter?
Det eneste man kan justere på almindelige indendørsdørshængsler er at justere "tungen", der "trykkes ind i dørbladet" opad/nedad ved at skrue to skruer opad/nedad på hvert hængsel, altså om dørbladet skal komme tættere/"længere fra" tærskel/overstykke.
Al anden justering gøres med hængselsretter.
Du er min helt!
Var selvfølgelig nødt til at finde frem og teste den nøgle, som jeg så mange gange ikke har fået til at passe og som ser sådan ud:
Den lille del gik faktisk på denne gang, hvis man pressede lidt med håndkraft. Få sekunder senere hænger døren nu lige, og den slår ikke længere. Den skavede selvfølgelig hængslet en smule, men det kan man leve med, bedre det end som nogen anden foreslog at montere ned og så op igen det hele.
Så hvad gør jeg nu med den skrue, der ikke rigtig får greb? Den sidder jo midt på, så sandsynligvis er den ikke super kritisk. Desuden har Tec7 vist sig at holde et stærkt greb om karmen, stærkere end skruen. Men vil man være sikker, så antager jeg, at man kan stikke pistolen ind og sprøjte Tec7 i hullet og så køre skruen ind, så langt det går, den sidder jo ikke helt løst.
Den mindre juster ser ud til at være lidt stor, det havde været bedre med den rigtige størrelse.
På det andet billede ser det ud som om, at den nederste del af hængslet er lidt længere til venstre end den øverste del. Det kan muligvis skyldes vinklen på billedet.
Vær blot opmærksom på, om det begynder at knirke, når døren åbnes/lukkes, især når det gøres langsomt. Det tyder på, at hængslet er lidt skævt.
bedre det end at som en anden foreslog at montere ned og så op alt på ny.
Det var mig som foreslog det, det var fordi jeg fik indtrykket af, at flere af skruerne ikke holdt karmen ordentligt længere. Samtidig så skrev jeg at retning havde været den rette vej at gå fra starten.
IIronside sagde:
Så hvad gør jeg nu med den skrue, der ikke rigtig får fat? Den sidder jo midt på, så det er nok ikke super kritisk. Desuden har Tec7 vist sig at holde et fast greb om karmen, fastere end skruen. Men vil man være sikker, så antager jeg, at man kan stikke pistolen ind og sprøjte tec7 i hullet og så køre skruen ind, så langt det går, den sidder jo ikke helt løs.
Jeg ville lade det være, når det kun er en skrue. Hvis det viser sig at slippe med tiden, så ville jeg tage fat i det da.
Det var jeg som foreslog det, det var fordi jeg fik indtrykket, at flere af skruerne ikke holdt karmen rigtigt længere. Samtidig så skrev jeg, at retning havde været den rette vej at gå fra starten.
Jeg havde ladet det være, når det kun er en skrue. Hvis det viser sig, at det løsner sig med tiden, ville jeg tage fat i det der.
Aha, det missede jeg, læser åbenbart dårligt eller kort hukommelse
Jeg skal dobbeltjekke, at hængslet sidder lige, og det lyder vel fornuftigt at lade skruen være, det virker jo alligevel til at sidde som klippen.
Endnu engang, stort tak, jeg lærte noget nyt her. Har ikke tidligere formået at bøje disse hængsler med nøglen, men åbenbart skal det gå udmærket. Og skulle hængslet blive dårligt, er de ikke særligt dyre at købe nye.
Et par dage var det rigtig varmt og fugtigt i kælderen, så der udvidede karmen sig igen så meget, at den stødte imod igen, men det varede kun et par dage, nu hvor vejret har roet sig lidt, så er det roligt igen. Egentlig ville man gerne trække karmen lidt ind, men det er en vældig masse arbejde, måske må man acceptere, at døren kan kante lidt, når det er rigtig ekstremt vejr.
Den del der sidder i dørbladet, er den af plastik? Der findes sådanne i metal, som måske holder bedre for vægten af bladet. Hvis du vil ordne den, der sidder løst, kan det blive besværligt med adjufix. Men hvis du finder en ekspansionspløk, der virker i hulsten, eller køber ankermasse, kan du bore et 14mm hul i karmen over eller under den, der sidder løst, og så bore et hul i hulstenen i passende størrelse til pløkken og så pløkke og/eller injicere til en almindelig karmeskruv. Så er det bare at skrue karmeskruven i.
Den delen som sitter i døren er den i plast? Det findes at købe sådanne i metal, måske holder bedre for tyngden på døren. Hvis du vil fikse den som kører tomt så kan det blive besværligt med adjufix. Men hvis du finder en ekspansionsplug, der fungerer i hulsten eller køber ankerlim, kan du bore et 14mm hul i karmen over eller under den, der kører tomt, og derefter bore et hul i hulstenen i passende størrelse for pluggen og derefter plugge og/eller injicere til en almindelig karm skrue. Så er det bare at skrue karmskruen i.
Den er metal og det ser ud som om døren faktisk hænger lige.
Nu sker det igen trods at det ikke er ekstremt vejr, bliver nødt til at sætte ind med en løsning her. Min tanke lige nu er at fjerne Tec7 med multimaskinen, skrue den skrue ud, der har mistet fæste, sprøjte en slags lim ind, skrue skruen i igen, vente til limen er tør og så justere adjufix. Dette bør vel fungere? Spørgsmålet er dog, hvad man skal putte ind i hullet til lim? En tanke var ellers at få en længere plug ind, ved at adjufix har lange smalle plugs men risikoen er stor for at skruen ødelægger dem.
Fordelen med adjufix er, at de sidder rigtig godt i karmen sammenlignet med almindelige karmskruer.
Min tanke er at justere hele karmen, så der er godt med plads til at den kan udvide sig.
Når jeg får styr på karmen, skal der lægges ny Tec7 i.
Okay, så er det ikke det, der er problemet i hvert fald. Men en karmeskruv sidder nok lige så godt som en adjufix i hullet. At trykke lim ind i hullet og så skrue skruen i, er nok nytteløst, skruen vil ikke gribe godt nok, efter min mening. Muligvis kunne det fungere med ankermasse, men det bliver stenhårdt, så du skal bore og plugge. Medmindre du skruer i skruen, før massen hærder. Men det bliver nok svært at få en passende plugg gennem hullet på adjufixen, eftersom den skal være større end skruens diameter, og skruen går jo lige igennem hullet på adjufixen. Hvis du borer i karmen for en karmeskruv, har du i hvert fald et 14mm hul til at få en plugg i.
Okay, så er det i hvert fald ikke det, der er problemet. Men en karmkrue sidder da lige så godt som en adjufix i hullet. At trykke lim ind i hullet og så skrue skruen i er nok formålsløst, skruen vil ikke gribe godt nok, er min opfattelse. Måske det kan fungere med ankermasse, men det bliver stenhårdt, så du skal bore og plugge. Medmindre du skruer i, før massen er hærdet. Men det bliver nok svært at få en passende plug igennem hullet i adjufixen, da den skal være større end hvad skruen er tyk, og skruen går jo præcis igennem hullet på adjufixen. Hvis du borer i karmen til en karmkrue, har du jo i hvert fald et 14mm hul at få en plug i.
Ja, præcis, jeg har jo sat karmkrue udenfra tidligere, hvilket fungerer overraskende godt.
En adjufix hylse ser sådan ud:
En karmkrue ser sådan ud:
Adjufixen kan bore sig ind i karmen, så intet stikker ud, der er utroligt godt greb i sådan en, indtil videre har jeg ikke haft noget, der har sluppet fra karmstykket. Derimod har jeg haft nogle karmkrue, der har sluppet fra karmen, selvom de i reglen skal holde grebet.
Skruerne jeg bruger ser sådan ud:
Det er med andre ord meget solide skruer. Der findes en version med plug, men der er ikke skruen helt så tyk:
Min tanke var ellers at bruge disse plugger, men skruen vil sandsynligvis æde op den der plug.
Måske skal jeg alligevel sætte en almindelig karmkrue her? Det ville være godt, hvis man kunne bruge det samme hul, men det kræver, at man kan sprøjte en eller anden form for ankermasse ind, som du siger, så man kan bore et nyt hul.
Tror du ikke, det kan være nok at proppe en pind i hullet? Sådan gjorde man vel før, for at skruer og søm skulle få godt greb i beton? Jeg tænker at skrue adjufix skruen i.
Jo præcis, men hvis man for eksempel har en drevmån på 15mm og adjufixens længde er 25mm, så er der kun 10mm tilbage i karmen, men en karmskrue kan man jo justere ind karmskruen, så hele "hylsan" sidder i karmen. Men jeg foretrækker faktisk selv adjufix fremfor karmskrue. Jeg har dog aldrig oplevet, at en karmskrue har sluppet fra karmen.
Du kan jo give det et forsøg at trykke ankerlim i hullet og så skrue skruen i og lade det hærde, men tør ikke sige om det vil virke eller ej.
Det virker sikkert at plugge dem, problemet er jo bare at få pluggen gennem hullet på adjufixen.
Ja du kan prøve, har du heldet med dig, kan det jo virke. Jeg har engang pillet en catstrangler igennem hullet på en adjufix og ind i hullet på en letbeton væg og så skruet skruen i, og der holdt det godt. Det er jo værd et forsøg.
Virker intet af ovenstående, så er det bare at tage karmen af og plugge hullet, eller bore et nyt hul i karmen og plugge og så karmskrue.
Kørte bort Tec7 med multimaskine på begge siderne, fjernede isoleringen og påbegyndte justering. Bemærkede ret hurtigt, at den problematiske skrue ikke længere kunne skrues ud. Prøvede flere mulige løsninger for at få den ud, inden jeg kom i tanke om zipties, som du havde foreslået tidligere. Tog en mindre variant og stak den ind i hullet så langt som muligt, hvilket faktisk gjorde, at skruen fik fat og kunne skrues ud:
For at få skruen til at sidde fast efter dette, stak jeg 2 klippede zipties af en lidt større model ind, hvilket gjorde, at skruen fik godt greb.
Justerede samtlige skruer på venstre side for at få mere plads. Her ved jeg dog ikke, hvor meget der behøves. Da jeg påbegyndte arbejdet, slog den en smule, nu er der ca. 3 mm fra kanten på døren til karmen, dvs. i den mest kritiske position. Burde det ikke være tilstrækkeligt?
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.