3,017 læst ·
10 svar
3k læst
10 svar
Dørkarm 2100 mm men kun 2030-2050 mm dørhul.
Hej venner!
har et idiotspørgsmål. Jeg skal smide min dørkarm ud (bogstaveligt talt) fra 1962. Lykkedes med at få på en ny dør for et stykke tid siden ved hjælp af et par overgangehængsler, som jeg kappede... Det blev okay. Indtil jeg skulle kappe døren og opdagede, at jeg behøvede at kappe mere end max på døren for at få den på. Nu er jeg træt af elendigheden og vil skifte den ud.
Over nuværende dørhul sidder der en horisontal kortling (tror jeg det hedder) over nuværende dørkarm. Denne skal op ca. 50mm for at jeg skal få ind en 2100 karm. Har set, at der findes lidt kortere karme, men enten ville mellemrummet blive for kort, eller også skal jeg bøje mig når jeg skal ind gennem døren. Kan man fjerne kortlingen, eller vil væggen falde sammen? Er funktionen med denne at stabilisere dørkarmen, eller kan man helt ignorere den?
Fandt lidt drev (tror jeg det hedder) i væggen, som ligner sådan noget skumgummi, der normalt følger med teknologiprodukter. Hvad skal jeg erstatte dette med? Er det ikke kun for lydisoleringen, eller hvorfor vil jeg isolere en indvendig væg?
Vennlig hilsen!
har et idiotspørgsmål. Jeg skal smide min dørkarm ud (bogstaveligt talt) fra 1962. Lykkedes med at få på en ny dør for et stykke tid siden ved hjælp af et par overgangehængsler, som jeg kappede... Det blev okay. Indtil jeg skulle kappe døren og opdagede, at jeg behøvede at kappe mere end max på døren for at få den på. Nu er jeg træt af elendigheden og vil skifte den ud.
Over nuværende dørhul sidder der en horisontal kortling (tror jeg det hedder) over nuværende dørkarm. Denne skal op ca. 50mm for at jeg skal få ind en 2100 karm. Har set, at der findes lidt kortere karme, men enten ville mellemrummet blive for kort, eller også skal jeg bøje mig når jeg skal ind gennem døren. Kan man fjerne kortlingen, eller vil væggen falde sammen? Er funktionen med denne at stabilisere dørkarmen, eller kan man helt ignorere den?
Fandt lidt drev (tror jeg det hedder) i væggen, som ligner sådan noget skumgummi, der normalt følger med teknologiprodukter. Hvad skal jeg erstatte dette med? Er det ikke kun for lydisoleringen, eller hvorfor vil jeg isolere en indvendig væg?
Vennlig hilsen!
Bedste svar
Ts fjerne kortlingen, hvis det går uden at skade væggen, kan være lidt besværligt. Det er nok at fæstne døren i siderne (der findes forborede huller). Isolering kan du ignorere.E Eyerash sagde:Hej venner!
har et idiotspørgsmål. Jeg skal smide min dørkarm (bogstaveligt talt) fra 1962 ud. Lykkedes med at få på en ny dør for et stykke tid siden med hjælp af nogle overgangehængsler som jeg kappede... Det blev vel okay. Indtil jeg skulle kappe døren og opdagede at jeg skulle kappe mere end max på døren for at få den på. Nu er jeg træt af elendigheden og vil bytte.
over nuværende dørhul sidder der en horisontal kortling (tror jeg det hedder) over nuværende dørkarm. Denne skal op ca 50mm for at jeg skal få en 2100 karm ind. Har set at der findes lidt kortere karme men enten ville mellemrummet blive for kort eller så skal jeg bøje mig når jeg skal ind gennem døren. Er det muligt at fjerne kortlingen eller falder væggen sammen da? Er funktionen med denne at stabilisere dørkarmen eller kan man helt ignorere den?
Fandt lidt drev (tror jeg det hedder) i væggen som ser ud som sådan noget skumgummi som plejer at medfølge teknikting. Hvad skal jeg erstatte dette med? Skal det ikke bare være for lydisoleringen eller hvorfor vil jeg isolere en indre væg?
Vel mødt!
Når du siger ”hvis det går uden at beskadige væggen” mistænker jeg, at du mener overfladerne? Eller er det noget andet du tænker på?D Dr Jumping Jack sagde:
Medlem
· Stockholm
· 4 636 indlæg
Jeg havde 100mm for lange indvendige døre, så jeg fjernede 50mm oppe og nede og forkortede dørkarmen. Jeg har også ved en anden lejlighed høvlet af dørkarmen oppe og nede og på siderne for at få det til at passe i et idiothul.....
Overfladen, ja. Om kortlingen er sømmet med grove søm så giver den sig ikke så let. Måske kan du save den over på midten og bende den ud. Nogle gange kan man nå sømmet med en vinkelsliber.E Eyerash sagde:
Tigersav med nedrivningsklinge løser dit problem, fjern 35mm.
Skru først i nogle gips- eller spånpladeskruer 40mm op, da det er risiko for, at de kommer meget tæt på reglen (kortlingen) kant, kan det være smart at forborre med et 3mm bor.
Men det kan måske være klogere at lade kortlingen falde helt ud og i stedet sætte en ny regel ind i mellemummet.
Skru først i nogle gips- eller spånpladeskruer 40mm op, da det er risiko for, at de kommer meget tæt på reglen (kortlingen) kant, kan det være smart at forborre med et 3mm bor.
Men det kan måske være klogere at lade kortlingen falde helt ud og i stedet sætte en ny regel ind i mellemummet.
Rive kortlingen væk først, tænker du, save og sætte den tilbage?Mikael_L sagde:
Jeg kørte med fein lige igennem gips og halve reglen. Gjorde sådan på fire døråbninger med fein plastede "indersiden" af rummet og havde støvsuger på forsiden, hvor jeg savede. Tog ca 10-15min per åbning, gik glat og ikke så meget støv.
Senest redigeret:
Hej! Nu er kotlingen væk! Der var ingen problemer. Jeg har ikke plads til en ny, når den nye karm kommer ind, men selvfølgelig forstår jeg nu efterfølgende, at den sandsynligvis blev sat der for at kunne fastgøre gipsen i noget. Det blev dog en rigtig antiklimaks, da karmen var udsolgt hos Byggmax. Kinkig som jeg var, besluttede jeg mig for at købe nyt gulv i stedet, mens jeg venter på levering.
Alt godt!
Alt godt!
Klik her for at svare