Hej,
Jeg har en andelslejlighed, hvor jeg vil lave en døråbning mellem køkken og stue. Jeg har originaltegninger samt en tidligere tegning af en døråbning, hvor jeg vil have min døråbning (ved ikke om den kan genbruges nu, projektet blev aldrig til noget). Bestyrelsen i andelsboligforeningen har informeret mig om følgende:

"Foreningen bistår med tegninger og derefter kommer bygningsingeniøren med en udtalelse om arbejdet er gennemførligt eller ej. Derefter skal arbejdet udføres af en certificeret firma, hvor alt skal dokumenteres.”

Jeg spekulerer på, om nogen her har været igennem processen og kan forklare lidt mere detaljeret om, hvordan det foregår.

Nogle spørgsmål jeg har er:

Hvordan afgøres det, om et arbejde er gennemførligt eller ej? Kigger bygningsingeniøren på væggen på stedet, eller afgøres det ud fra tegninger?

Hvordan ved man, om der går el eller vandledninger i væggen?

Hvordan ved man, om væggen skal understøttes, når man kun laver en døråbning (ikke hele vejen op til loftet)?

Hvad kræves der, når man laver en byggetilladelse til kommunen?

Hvordan finder man en certificeret firma?

Al erfaring, lille som stor, værdsættes - har ingen anelse om, hvordan dette fungerer!

Med venlig hilsen

Miriam

• Original bygningstegning af lejlighed med markerede mål og rum som køkken, stue og badeværelse. Røde skrift- og talmarkeringer ses på tegningen.
  • Byggeplan over lejlighed med døråbninger og vægge markeret. Omfatter noter om byggebegrænsninger og dimensioner.
  • Arkitekttegning fra 1930 med plantegning af lejlighed på Kvarnholmen, inkl. køkken, stue, og andre rum markeret. Signeret Olof Thunström.
BirgitS
3. Så vidt jeg ved kræver alle åbninger i bærende vægge, at man sætter en bjælke over åbningen, og bjælken skal være fastgjort, så den spreder vægten oppefra til siderne. Nogle gange kræves der søjler ved siderne af åbningen for at kunne tage vægten.

4. Det står ofte på kommunens websted.

• Synes
Miriam123
  • Laddar…
Det ser ud som en ældre ejendom, gætter på at en bygningsingeniør vil kigge på stedet, måske endda åbne og kigge på hvad den bærende væg er lavet af.
En almindelig døråbning på 90 cm i en bærende væg hvor der er plads til at sætte en bjælke ovenover plejer normalt ikke at være noget problem, men ingen vil jo tage chancer..

Certificeret firma har jeg ikke hørt om i disse sammenhænge, tror nok at det fungerer med en etableret firma som har F-Skattsedel etc. Nogen anden ved måske hvad der menes, men lige netop disse momenter er der mig bekendt ikke noget "kørekort" for.

• Synes
Peter_Nilsson og 1 anden
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.