Hej
Min tanke er at tage et hul, til en dør, i en bærende væg. Væggen er mellem huset og garagen (i kælderplan). Garagen er tilbygget huset på et senere tidspunkt. Væggen er opbygget af betonhulsten ca. 25 cm tyk. Huset er 1 plan med kælder. Dørhullet bliver tværs tagspær og mellemdæk. Huset har saddeltag med betonplader. Fra indendørs gulvet i huset op til undersiden af syllen(?) i mellemdækket er det ca. 2110 cm. En tilbygning hviler også mod denne væg. Se tegning:
Spørgsmål 1: Er det gennemførligt med en dør med modulmålet 9x20? Altså med en bjælke der er 100 mm høj.
Spørgsmål 2: For at imødekomme kommunens embedsmænd angående en bæreevneberegning til byggetilladelse - kan man regne baglæns, dvs. at sammenligne den eksisterende vægs bæreevne og erstatte det med en bjælke, der klarer lige så meget? Har ikke lyst til at bruge 5000 - 10000 på en beregning.
Spørgsmål 3: I og med at garagen er tilbygget på et senere tidspunkt, findes den gamle vægs "fod" i garagen. Kan man bryde denne væk uden at risikere væggens bæreevne? Kan nogen måske være venlig at forklare formålet med den? Garagens betongulv lader til at være flydende mod øvrige hus
Spørgsmål 4: Hvilke typer af tegninger behøves? En oversigtstegning hvor kælderplanet ses ovenfra, samt fra indersiden af huset mod døråbningen hvor afbæringen tegnes ind?
Har forsøgt at få fat på en som kan regne for mig men desværre ser det ud til at alle er taget på ferie (ikke særlig overraskende måske men trist for mig). Hvis det er forumets mening at nogen må regne på det, hvilke oplysninger behøves? Er der nogen på dette fremragende forum, der kan hjælpe mig med det?
Vi plejer at bestille beregninger, da man ikke altid har alle forudsætninger for at tage en egen beslutning, når man river i bærende konstruktioner. Det man som oftest må gøre, er at overdimentionere, hvis man er usikker. Køber du tjenesten, går man ned til den bjælke dim, som klarer belastningen med sikkerhedsmargin. For at overdimentionere behøver man at have referencer på tidligere og vurdere dette mod dine forudsætninger.
Du skal have en døråbning på 910 mm, som oftest ikke er noget problem. Oplag hver side af døren ca. 100 mm, dvs. bjælke på 1100 mm.
Antagelig fungerer dette med en IPE-bjælke 120. Men det er ikke hele sandheden, da vi ikke har belastningen, dvs. oplagslængden på det dæk, der anvender væggen som oplag. Så vi kan kalkulere belastningen på væggen. Har du en flade på 20 kvm som skal tages op af væggen, er det 200 kg x 20, dvs. 4 ton. Del dette på væggens længde, som jeg antager til 5 meter, så bliver det lidt under 1 ton per meter. Hvilken nedbøjning har en IPE 120 ved 1 ton udbredt last, og klarer oplagene 500 kg mere end tidligere? Da jeg ikke er konstruktør, ved jeg ikke, men har ved tidligere arbejde set, at det måske klarer sig med en 120 bjælke. Men så vælger jeg at overdimentionere, så jeg tager en IPE 160, ikke fordi jeg havde gjort det, men som hobbyamatør kan man gøre sådan.
Jeg anbefaler det ikke, samt supplerer med lidt spørgsmål som du bør have svar på, ellers skal du hyre nogen til at udføre dette. (risiko for større skader end at spare 15.000 kr)
Hvordan løser du fastgørelsen ved oplagene?
Klarer oplagene den nye last? Ingen sprækker eller lignende.
Ved du, hvordan du skal afstive, når du river for ikke at forårsage sætningsskader i dæk?
Hvor skal du stille afstivningen for at tage lasten ned i gulvet nedenunder, så den ikke forårsager sprækker?
Understøbning af oplagene eller mellem dækket og bjælken? Ekspanderbeton eller almindelig?
Højde mellem bjælke og dæk for at få glæde af ekspanderbetonen.
Angående din sokkel under væggen, er den et fundament som fordeler lasten fra væggen ud i jorden, og den kan man ikke fjerne.