I
Hej,

Vi satte en ny hoveddør ind for nogle uger siden, næste skridt er at købe foder og plade, male samt montere. Problemet er dog, at det har regnet en del den seneste periode, hvor kritisk er dette?

7O0pqD8.jpg
69C1DZ0.jpg
rQSCVkc.jpg
jLEdJhq.jpg
mmRuwDD.jpg

Vi har sat aldersbestandig tape, men har forsøgt at være sparsom med at sætte det på døren, da det er meget svært at fjerne limresterne.

Dørkarmen hviler på 20mm distancer, som igen hviler på en delvis oprevet, men udtørret og holdbar regel/sokkel. Man kan skimte lidt fuge skum på billedet, dette er en udfyldning, hvor der tidligere er løbet vand ned på soklen.

Tærskelblik er sandsynligvis den vigtigste del, der mangler, men denne sætter man ikke, før foder er på plads. Foderet har jeg antaget, at man vil male på forhånd og ikke må monteres ubehandlet?

• Synes
Solar53
  • Laddar…
du bør dække over drevningen

• Synes
Ironside
  • Laddar…
Har du noget overtag over døren?
Jeg vil bare i al velmening sige, at når det ser ud som en dør i mdf/hdf, så tåler den sandsynligvis ikke vand.
Tjek monteringsanvisningen og garantibetingelserne!
Det kan meget vel stå, at det kræves for at garantien skal gælde!

• Synes
Ironside og 1 anden
  • Laddar…
I
T tergo sagde:
du bör täcka över drevningen
Okay, hvis jeg sætter aldringsbestandig tape der også, kan det være nok? Skal det væk senere når man sætter lister?

I
P Patrik Hazard sagde:
Har du något indgangstag over døren?
Jeg vil bare i al velmening sige, at da det ser ud som en dør i mdf/hdf, så tåler den sandsynligvis ikke vand.
Tjek monteringsanvisningen og garantibetingelserne!
Det kan meget vel stå, at det kræves for at garantien skal gælde!
Det er en Diplomat dør, der består af HDF, et lag aluminium og en hel del frigolit. De indeholder meget mindre spånplade end f.eks. Swedoors døre, men selvfølgelig har den spånplade og selvom det er HDF, så er det følsomme ting.

Vi har en vis udhæng, og jeg har talt med Diplomat om dette. Jeg husker dog ikke helt om de sagde, at de ikke havde noget sådant krav, eller om vores var tilstrækkeligt, uanset så var det OK.

Talte med en hel del producenter om netop fremstillingsprocessen, før vi købte denne, og er fuldstændig bevidst om, at den ikke vil holde nogle 50 år som den forrige gjorde, men så var den heller ikke så dyr.

For øvrigt et godt tip, egentlig helt vanvittigt at visse yderdøre ikke tåler vejr.

Hvorfor ikke bare sætte plast på, indtil resten er klart? Tapen I bruger er jo lavet til ikke at falde af.

I
Okay, så vi sætter tape/plast også over drevningen. Det gælder bare om ikke at sætte alt for meget tape på overflader, der senere vil være synlige, for den der tapelim er virkelig svær at få af.

Desuden, det er vel sådan, at man saver til og maler foderet, inden man sætter det på plads?

Brug en bedre tape, som kan fjernes uden rester.

I
Ja, det er jo ikke så enkelt at finde, det meste tape der sidder længe, efterlader grimme mærker, som kan være meget svære at få væk. Malede for nylig vindskeder og havde brug for at have maskeringstape siddende et par dage, resterne gik praktisk taget ikke at få væk, ikke engang med teknisk benzin.

Tesa har en variant som ikke skulle give rester, men så sidder tapen heller ikke særlig godt. Men jeg tænker, at man må forsøge at sætte tapen på de områder som foder og plade senere vil dække.

Vil hæve en advarsel, især med tanke på din kommentar nedenfor:

Dørkarmen hviler på 20mm afstandsstykker som igen hviler på en delvis opbrudt men tørret og holdbar regel/syll. Man kan ane lidt fugeskum på billedet, dette er en opfyldning hvor der tidligere var løbet vand ned på syllen.
Vi havde præcis samme situation med præcis samme konsekvens, opbrudt syll, da vi købte vores hus. Træ er en ret god transportør af vand, det er jo lidt sådan træer fungerer, hvorfor vores syll var opbrudt 2-3 meter til hver side fra døren. Tidligere ejere havde gjort lignende forsøg på at putte lidt magisk fugeskum (som åbenbart fikser alt). Resultatet var, at det så godt ud hvor han havde lappet, men var råddent inde i konstruktionen.

Tape og fugeskum løser ikke dette problem, da det er fejlkonstrueret fra begyndelsen. Tærsklen skal stå i det mindste et par mm over den hærdede ydre overflade, ellers har du konstant vand liggende mod træet. Hvorfor man støbte ydre betonkonstruktioner tæt på eller endda over tærsklens højde tidligere ved jeg ikke, men det virker til at være en fetisch. Efter vores syllskade bemærker jeg altid tærsklen ind til huset, og stort set alle ældre huse har 0 mm mellem den ydre gulvflade og den indre gulvflade. Måske orkede man ikke at løfte fødderne tidligere?

Hverken plade eller tape vil gøre noget ved dette, men vil blot skjule et igangværende fugtangreb. Mit tip er at tænke grundigt over det, før du forsøger at løse det. Jeg ville forsøge at lave en kant og noget form for vandafvisende materiale udad, lidt som tankegangen omkring tætning ved badeværelsesdøre.

• Synes
Ironside
  • Laddar…
I Ironside sagde:
Tærskelblik er sandsynligvis den vigtigste del, der mangler, men denne sætter man ikke før foder er på plads. i
jeg ville først have sat tærskelblikket og ladet det gå frem til teglet med lidt opbukning mod gavlene inden foderne

og med fugemasse mellem pladen og trappetrinene

• Synes
Ironside
  • Laddar…
I
Q qvrk sagde:
Vil hæve en advarselens finger, specielt med tanke på din kommentar nedenfor:

Vi havde præcis samme situation med præcis samme konsekvens, rådden syll, da vi købte vores hus. Træ er en ret god transportør af vand, det er jo lidt sådan træer fungerer, hvorfor vores syll var rådden 2-3 meter til hver side fra døren. Tidligere ejere havde gjort lignende forsøg på at lægge lidt magisk fugeskum (som åbenbart fixer alt). Resultatet var, at det så godt ud der, hvor han havde lapper, men var råddent inde i konstruktionen.

Tape og fugeskum fixer ikke dette problem, da det er fejlkonstruktioneret fra starten. Tærsklen skal stå mindst et par mm over den hårdtgjorte ydre overflade, ellers har du konstant vand liggende mod træet. Hvorfor man støbte ydre betonkonstruktioner tæt på eller endda over tærskelens højde tidligere, ved jeg ikke, men det lader til at være en fetish. Efter vores syllskade bemærker jeg altid tærsklen ind til huset, og stort set alle ældre huse har 0 mm mellem ydre gulvoverflade og indre gulvoverflade. Måske orked man ikke at løfte fødderne tidligere?

Hverken plade eller tape vil gøre noget ved dette uden vil kun skjule et igangværende fugtangreb. Mit tip er at tænke ordentligt igennem, før du forsøger at udbedre. Jeg ville have forsøgt at få en kant og en form for vandafvisende materiale udad, lidt som tankegangen omkring tætning mod badeværelsesdøre.
God input! Inden for syll/døren ligger der et vandbåret gulv med fliser, hvad vi kunne se, er der ingen åbenlyse skader her. Sylen var også knastør ved berøring, selv om vi gravede os en smule ind i den. Det kan absolut være, som du siger, at der er mere skadet materiale, men det er ingenting, der ses udefra, fra kælderen eller fra gangen. Der var rester på trappen fra en form for fugemasse man havde sat mod tærskelplade. Tidligere ejere har med andre ord kendt til problemet og forsøgt at afhjælpe, hvilket man delvist er lykkedes med.

Det, man havde ønsket at gøre, er selvfølgelig at rive syllen op på dette område og fylde igen enten med nyt træ eller muligvis en form for cement. Desværre var der ingen tid, og vurderingen blev, at det ikke skulle give problemer på længere sigt, da det allerede var tørt samt ingen lugt.

Skal se, om jeg kan få lavet en tegning i aften af, hvordan konstruktionen ser ud, da den er svær at forklare. Mellemrummet mellem syllen og ydervæg/trappe, som blev fyldt med fugeskum, er ca. 5 cm bred og 20-30 cm dyb. Selvom man kun ser nogle cm af fugeskum oppefra, var der en del at fylde nedenfor, da vi rev det løse ud af syllen, i alt blev der brugt 2 dåser, men en del væltede over og blev skåret væk. Eftersom fugeskum er vandtæt, kommer der ikke mere vand igennem her. Derimod kan det stadig løbe vand ind oven på syllen, dvs. den del som afstandsstykker, som døren står på, ligger. Herunder ligger der lige nu kun isolering, men en tanke var at fylde også her med fugeskum for ikke at risikere mere fugt her, hvis vi ikke skulle lykkes med at få det helt tæt.

I vores tilfælde var den gamle dør monteret noget lavere end trappen (vildt). Selvom trappen har en beskeden stigning mod døren, har det tydeligvis ikke været nok. Nu sidder døren ca. 15-20 mm over trappen på plastafstandsstykker, så vi burde kunne få noget holdbart her. Der skal selvfølgelig sidde en plade, men risikoen er, at vandet løber under pladen og ind på syllen, så her skal man tænke sig om.

Mulige løsninger:

- Fyld hullet mellem syll og dør med fugeskum
- Læg godt med Tec7 mellem trappen og op til tærsklen
- Bland en form for tæt cement og byg op mod tærsklen.

Efter dette skal der selvfølgelig sidde en passende plade oven på.

Spontant føler jeg, at Tec7 eller fugeskum er den bedste løsning.

I
T tergo sagde:
jeg ville først have sat tærskelprofilet og ladet det gå frem til murstenen med lidt opad bøjet mod gavlene før listerne

og med fugemasse mellem metalpladen og trappetrinet
Mener du, at når listerne så skal monteres, tilpasser man metalpladen, eller mener du, at listerne ikke skal gå hele vejen ned? Det bliver måske naturligt sådan, da listerne skal slutte nogle cm over "gulvet".

Når det kommer til tærskelprofiler, er der mange at vælge imellem, og det virker svært at finde noget, der passer direkte. Er det en blikkenslager, man hyrer til dette, eller kan man selv klippe og bøje det uden specialudstyr?

I Ironside sagde:
Er det en blikenslager man hyr til dette, eller kan man normalt klippe og bøje dette selv uden specialudstyr?
hvis man ikke finder noget færdigt metal på byggemarkeder, der passer, kan man tage mål på metallet, hvordan det skal se ud, og besøge et pladeslageri for at få lavet en
ellers må man ringe til en blikenslager, så fikser han det

I Ironside sagde:
eller mener du, at indfatningen ikke skal gå hele vejen ned? Det måske bliver sådan naturligt, da indfatningen skal slutte nogle cm over "gulvet".
indfatningerne skal slutte et lille stykke ovenover, eventuelt kan du fylde mellemrummet med tec 7

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.