Hejsa

Jeg har lukket et gammelt dørhul til en tidligere sauna og åbnet et nyt hul i en anden væg. Det har desuden været et dørhul en gang i tiden, da huset var nybygget, viste det sig. Hullet er 200 cm minus 4 cm som i dag er en regel ved gulvet. Eftersom der ligger platon+parket udenfor og der kommer klinker+gulvvarme indenfor, så ligger denne regel ganske godt, synes jeg. Dørhullet er i virkeligheden altså 196 cm. Jeg har en dør liggende med karmhøjde 199 cm som jeg tror har siddet der, døren er renoveret og ser pæn ud. For at få plads til døren burde jeg altså skære ca. 3 cm i bunden på karmen og døren, men det tager lidt imod fordi døren bliver for lav efter min mening.

Alternativet er at gøre hullet højere, men så er jeg oppe i en bærende bjælke. Dette er altså i min kælder, hvis det ikke fremgik tidligere. Bjælken er 16,5*6.5 cm og reglerne på dørhullets sider er 12*4,5 cm. 20 cm fra dørhullet overgår træbjælken til en stålbjælke og dette hviler på en regel med målene 12*10 cm.

Som jeg ser det, skulle det ikke være noget problem at save 3 cm af bjælken ift. styrkeproblemer, men det er måske ikke tilladt at gøre sådanne indgreb, og der findes måske regler for, hvordan det skal gøres for at forstærke?

Jeg er selv ret høj og prioriterer dørens højde og vil gerne skære i bjælken for at vinde højde. Jeg vil dog ikke ændre på bjælken, hvis det kan skabe problemer senere, hvis vi skal sælge huset.

Hvad gør man??

//Pehr

Findes der mulighed for at klemme en stående bjælke ind på hver side af døren?
I så fald får du to søjler, som burde tage kraften nedad og kan save bjælken væk.

Kan man ikke lægge en forstærkning på oversiden af bjælken? Typ platjärn for at erstatte bortfaldet af bæreevne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.