Hej!
Ved ikke om jeg placerer dette spørgsmål det rigtige sted, men jeg prøver.
Jeg har haft en håndværker her, som har bygget vægge og monteret døre. Siden da har jeg generet mig over, at dørene ikke kan åbnes helt (180 grader), da de støder mod væggen. Hængslet sidder altså ikke ved kanten. Er det rimeligt, plejer man at bygge døre på denne måde, eller har jeg ret/bør jeg klage til håndværkeren?
Er helt grøn på dette med hus.
Tak for svar!
Ved ikke om jeg placerer dette spørgsmål det rigtige sted, men jeg prøver.
Jeg har haft en håndværker her, som har bygget vægge og monteret døre. Siden da har jeg generet mig over, at dørene ikke kan åbnes helt (180 grader), da de støder mod væggen. Hængslet sidder altså ikke ved kanten. Er det rimeligt, plejer man at bygge døre på denne måde, eller har jeg ret/bør jeg klage til håndværkeren?
Er helt grøn på dette med hus.
Tak for svar!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 indlæg
Et billede af hængslet og en maksimalt åbnet dør ville ikke skade
180 grader plejer at blive svært, hvis jeg ikke tager fejl (har kun gamle dörra i huset), vil man ikke have hængsler, der stikker ud udenfor karmen, når døren er lukket, så bliver det nok sådan. Når jeg prøver at huske tilbage, plejer døre ikke at sidde midt på vægge, så dette problem bemærkes.
Men en dør har allerede efter nogle uger skavet lidt af væggen væk, som den hele tiden kommer op mod. Dørkarmen er altså ikke monteret i linje med væggen, men ca. 5 cm ind i den - på den anden side er den derimod i linje med væggen. Der hvor hængslerne ikke sidder. Følger I med i, hvad jeg mener...? Det føles som om, den i stedet burde være monteret i linje med den væg, hvor hængslerne sidder, for maksimal åbning.
Alle andre døre i huset kan åbnes 180 grader.
Kan desværre ikke sende noget billede nu.
Alle andre døre i huset kan åbnes 180 grader.
Kan desværre ikke sende noget billede nu.
Indendørs døre sættes, så hængsel siden flugter med væggen. Er væggen tykkere end karmen, så lægger man skalmur på den anden side af karmen.
Yderdøre skal også monteres sådan, at man undgår indfatning udvendigt, fordi døren ellers ikke kan åbnes helt. Dine håndværkere ser ud til ikke at kende deres håndværk.
Yderdøre skal også monteres sådan, at man undgår indfatning udvendigt, fordi døren ellers ikke kan åbnes helt. Dine håndværkere ser ud til ikke at kende deres håndværk.
Klik her for at svare