13,491 læst ·
7 svar
13k læst
7 svar
Dobbeltgips eller enkeltgips i garagetag?
Hej!
Jeg er i gang med at bygge en garage.
På frokosten i dag sagde en god ven, at man sandsynligvis skal have dobbeltgips i loftet for at brandforsikringen skal gælde.
Jeg har kun sat OSB-plade og "under" den enkelgips i loftet.
Men jeg har fuld mulighed for at sætte dobbeltgips lige nu, da loftet ikke er spartlet eller malet endnu.
Taknemmelig hvis nogen kan sige om det er en regel, at man skal have dobbeltgips i et garageloft for forsikringens skyld.
Mvh
Fredrik
Jeg er i gang med at bygge en garage.
På frokosten i dag sagde en god ven, at man sandsynligvis skal have dobbeltgips i loftet for at brandforsikringen skal gælde.
Jeg har kun sat OSB-plade og "under" den enkelgips i loftet.
Men jeg har fuld mulighed for at sætte dobbeltgips lige nu, da loftet ikke er spartlet eller malet endnu.
Taknemmelig hvis nogen kan sige om det er en regel, at man skal have dobbeltgips i et garageloft for forsikringens skyld.
Mvh
Fredrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 indlæg
Hvis det er i kælderplan på en bolig, er det jo bare sund fornuft at sætte dobbeltgips. Tilbygget garage uden indrettet loft, vete fan.
Jeg har dobbeltgips og sprinkler i min kældergarage. Mest fordi det også er et værksted for alt muligt.
Jeg har dobbeltgips og sprinkler i min kældergarage. Mest fordi det også er et værksted for alt muligt.
For det første behøves ikke dobbelte plader overhovedet, det er tilstrækkeligt med en enkelt ifølge boverkets regler.
For det andet får du den samme brandklassificering af OSB + gips som dobbelt gips, dvs. E60.
For det andet får du den samme brandklassificering af OSB + gips som dobbelt gips, dvs. E60.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 215 indlæg
Manglede at TS havde OSB under gipsen. Helt korrekt.
Hvis branden har fået fat i en garage, så er det nok ligegyldigt, om man har enkelt eller dobbelt gips i loftet.
Jeg ville nok ikke have lyst til at renovere en brandskadet garage...lad skidtet brænde ned i stedet og byg nyt...
Jeg kunne selv have brug for en brand for at komme af med alt det skrammel, man har samlet gennem årene...hihi
Bilen har ikke kunnet være derinde i laaaaaang tid, desværre.
Nu taler jeg selvfølgelig om fritstående garage med normal lofthøjde og intet loft ovenover.
Jeg ville nok ikke have lyst til at renovere en brandskadet garage...lad skidtet brænde ned i stedet og byg nyt...
Jeg kunne selv have brug for en brand for at komme af med alt det skrammel, man har samlet gennem årene...hihi
Bilen har ikke kunnet være derinde i laaaaaang tid, desværre.
Nu taler jeg selvfølgelig om fritstående garage med normal lofthøjde og intet loft ovenover.
Nu er det jo ikke garagen, man skal brandsikre, men de tilstødende bygninger. Brandklassifikationen er jo for at begrænse spredning (gips brænder dårligt). Eller synes du, at hvis garagen begynder at brænde, så er det lige godt, at beboelseshuset brænder ned også?bempe sagde:Om branden fått fäste i et garage så kvittar det nok om man har enkel eller dobbelt gips i loftet.
Jeg havde nok ikke ønsket at have et brandskadet garage at renovere....lad skidtet brænde ned i stedet og byg nyt...
Havde selv haft brug for en brand for at slippe af med alt det skrammel, man har samlet på sig gennem årene....hihi
Bilen har ikke kunnet være derinde i læææænge, desværre.
Nu taler jeg såklart om fritstående garage med normal lofthøjde og ingen loft ovenover.
Edit: Altså, brandsikringen bygges i garagen, men ikke for at den ikke skal brænde ned.
Senest redigeret:
Klik her for at svare